پنج شنبه# #،# #13# #مرداد# #1401

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد: نباید از زائر کسب درآمدی داشته باشیم حرم رضوی از مرکزیت مشهد فاصله گرفته است

اشتراک گذاری

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد گفت: فلسفه ایجاد شرایط امروز مشهد حرم مطهر است، اما در اجرا حرم مطهر رضوی در حاشیه شهر قرار گرفته است. از حرم مطهر تا الهیه ۱۷ کیلومتر توسعه شهری داریم و از حرم تا سیدی ۷ کیلومتر و در عمل شهر تبدیل به مشهد قدیم و مشهد جدید شده است؛ باید حرم در مرکزیت بماند.

به گزارش پژوهشکده گردشگری به نقل از ایسنا حجت‌الاسلام حسن منصوریان ۱۲ مرداد ماه در دومین نشست تخصصی اقتصاد زیارت و گردشگری که در مجموعه پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: اولین سوالی که باید جواب دهیم این است که آیا ما از زائر می‌خواهیم کسب درآمد کنیم یا نه؟ باید ببینیم که مواجهه ما با زائر چگونه است؟ اگر در شبکه مسائل شهر بخواهیم نگاه کنیم اصلا نباید از زائر درآمدی داشته باشیم و اگر از نظر منفعت شخصی و سازمانی نگاه کنیم باید نگاهی اقتصادی به زائر داشته باشیم.

وی افزود: در شبکه مسائل شهر که نگاه می‌کنم علاوه بر اینکه نباید از زائر پول گرفت باید زیارت ارزان را نیز برای زائر فراهم کرد تا مسائل دیگر شهر را حل کرد. ظاهر شهر خوب است از نظر مترو و زیرساخت‌های شهری در کشور سرآمدیم اما زیر پوست شهر حال خوبی ندارد. آسیب‌های اجتماعی مانند معتادان متجاهر و طلاق در مشهد زیاد است.

نسخه شفابخش ناهنجاری‌های مشهد ترویج فرهنگ میزبانی است

منصوریان بیان کرد: نسخه شفابخش این ناهنجاری‌ها ترویج فرهنگ زیارت و فرهنگ میزبانی است. اگر این فرهنگ افزایش یابد بسیاری از آسیب‌ها کاهش می‌یابد و دیگر نیاز نیست بودجه‌های سنگینی صرف آن شود. آسیب‌ها همچنان در حال افزایش است با اینکه بودجه‌هایی برای رفع این‌ موارد مصرف شده است. هیچ علاجی نیست جز اینکه مهربانی را زیاد کنیم. ما در این شهر فیض بزرگی داریم که می‌تواند منبع حل مشکلات باشد.

در شهر مشهد به حال خوب، مشارکت مردم و پیوست اجتماعی نیاز است

وی تصریح کرد: تمام عزیزانی که در مورد گردشگری و زیارت صحبت می‌کنند، می‌گویند زیرساخت‌های مسافربری را زیاد کنید تا زائر بیشتری به مشهد بیاید، اما کسی نمی‌گوید چه کسی قرار است از این مهمانان پذیرایی کند؟ اینکه زائر را به مشهد دعوت می‌کنیم و مردم در خانه‌شان را باز نمی‌کنند اشتباهی راهبردی است. حال خوب، مشارکت مردم و پیوست اجتماعی چیزی است که در شهرمان نیاز داریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد در خصوص فعالیت‌های شهرداری در راستای ایجاد اقامتگاه‌ها گفت: شهرداری هرگز نخواسته به بخش خصوصی آسیب برساند. شهرداری و دیگر ارگان‌ها در شرابط اضطراری وارد عرصه‌های مختلف می‌شوند و قصد ما ایجاد مشکل برای بخش خصوصی نیست.

راه‌اندازی فرهنگ میزبانی درست به حل معضلات کمک خواهد کرد

وی عنوان کرد: اگر فرهنگ میزبانی و مهربانی را در این شهر راه بیاندازیم، می‌توانیم معضلات را حل کنیم. ما کودک کارو بازمانده از تحصیل داریم. این افراد جذب محل‌های کاری می‌شوند که کارفرما رحم و ‌مروتی ندارد در نتیجه این کودکان تبدیل به بزرگسالانی می‌شوند که می‌توانند آسیب اجتماعی ایجاد کنند.

منصوریان اظهار کرد: مدیریت شهری هیچ بهره‌ای از زائر نمی‌برد، جز اینکه باید حواسش به بهبود پاکیزگی و خدمات شهری باشد تا زائر راضی باشد. مدیریت شهری در گام دوم به زائر نگاه اقتصادی دارد و در نگاه اول پی حل مشکل خود بدون چشم داشت است. اگر با کاهش هزینه‌ها بتوانیم مدت اقامت را افزایش دهیم برای بخش خصوصی نیز سود دارد.

وی افزود: فلسفه ایجاد شرایط امروز مشهد حرم مطهر است، اما در اجرا حرم مطهر رضوی در حاشیه شهر قرار گرفته است. از حرم مطهر تا الهیه ۱۷ کیلومتر توسعه شهری داریم و از حرم تا سیدی ۷ کیلومتر و در عمل شهر تبدیل به مشهد قدیم و مشهد جدید شده است؛ باید حرم در مرکزیت بماند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد تصریح کرد: توسعه برای شهرداری دردسرهای زیادی دارد، اما حاضریم وسعت زیادی را به شهر اضافه کنیم تا حرم در مرکز باشد. ما در تجمعات هم رقیب حرم نمی‌شویم و با برنامه‌های آستان قدس موازی کاری نمی‌کنیم. چشم آمال و آرزوی همه به مشهد است و باید به این نکته دقت کرد.

انتهای پیام

اخبار