برگزاری جلسه هم اندیشی بازشناسی اسناد توسعه شهری مشهد در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

اشتراک گذاری

صبح دوشنبه 23 آذر ماه جلسه ای تحت عنوان«جلسه هم اندیشی بازشناسی اسناد توسعه شهری مشهد» در محل سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، در قالب یک جلسه مشترک و هفت پنل تخصصی برگزار گردید که در آن مدیران کل، رؤسا و کارشناسان، بیش از 113 نهاد و سازمان متولی توسعه شهری مشهد حضور به هم رساندند.

این گردهمایی به وسیله پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی و با دعوت از بیش از 100 مدیر در حوزه توسعه شهری کلانشهر مشهد در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار گردید. این جلسه که با موضوعیت هم اندیشی در خصوص بازشناسی و بازخوانی اسناد توسعه شهری مشهد برگزار شد، به دنبال معرفی طرح پژوهشی در حال انجام در پژوهشکده گردشگری خراسان رضوی با عنوان «بازشناسی اسناد توسعه شهری برای مدیریت هماهنگ شهری» و کسب مشارکت حد اکثری سازمان های ذیربط با توسعه شهری تدارک دیده شد.

این جلسه در ساعت 8:20 دقیقه صبح دوشنبه، 23 آذرماه 1394، با تلاوت چند آیه از کلام الله مجید آغاز و با سخنرانی جناب آقای مهندس عبداله زاده، رئیس مدیریت پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری ادامه یافت. ایشان با بیان ضرورت و اهمیت موضوع و  معرفی بهره برداران این طرح بر همکاری و مشارکت همه جانبه سازمان ها جهت تحقق اهداف مفروض این پژوهش تأکید نمودند. همچنین ایشان این طرح را از جمله مهمترین پژوهش های حال حاضر و زمینه ساز برای تحقق زیرساخت های انجام CDS در  مشهد معرفی نمود.

در ادامه سرکارخانم دکتر عظیمی مسئول طرح و معاون پژوهشی-آموزشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، به معرفی فرایند انجام مطالعات و همکاران این طرح مطالعاتی پرداختند. ایشان در بیان ضرورت این مطالعه به عدم هماهنگی تصمیمات در توسعه شهری به دلیل وجود بازیگران متعدد و منافع مختلف و گاهاً متناقض اشاره نموده و این مشکل را مسبب توسعه نا متوازن و ناپایدار شهر مشهد برشمردند و ابراز امیدواری کردند این پژوهش بتواند گامی مهم در جهت دستیابی به مدیریت هماهنگ توسعه شهری باشد.

پس از آن جناب مهندس قلی پور و مهندس مبینی به بیان جزئیات بیشتر از روند جمع آوری اسناد و مطالعات توسعه شهری و فرایند انجام مطالعات تا این مرحله از کار پرداختند و مدعوین حاضر در جلسه که شامل مدیران کل و رؤسای سازمان ها و کارشناسان ذی ربط بودند را در جریان کم و کیف این مطالعه قرار دادند.

در ادامه پس از جمع بندی خانم دکتر عظیمی، به سوالات چند تن از مدعوین پاسخ داده شد و برای ادامه مباحث تخصصی در هر محور موضوعی، مدعوین به پنل های تخصصی ارجاع  گردیدند. این جلسه تا ساعت 12:30 ادامه داشت.

این طرح پژوهشی که از دی ماه سال 1393 ، از طرف مدیریت پژوهش و مطالعات راهبردی شهرداری مشهد به پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی واگذار گردید، با شناسایی شاخص های توسعه شهری، بخش ها و زیر بخشهای آن آغاز  و درنهایت اسناد و مطالعات توسعه شهری موجود در مشهد در هفت محور موضوعی شامل محور کالبدی- فضایی، اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی، مدیریت شهری، محیط زیست و انرژی، فناوری اطلاعات و حمل و نقل شناسایی شد و تا کنون بیش از 460 سند در مجموع محور های موضوعی جمع آوری گردیده است.

این طرح در راستای ایجاد زیرساخت های مناسب جهت دستیابی به مدیریت هماهنگ توسعه شهری در حال انجام است.

اخبار