تفاهم نامه توسعه همکاری‌های گردشگری ایران و فرانسه تنظیم می‌شود

اشتراک گذاری

پیش نویس تفاهم نامه توسعه همکاریهای گردشگری ایران و فرانسه به منظور شفاف سازی چارچوب ها و چگونگی همکاری‌ها تهیه می شود.

به گزارش پژوهشکده گردشگری و به نقل از میراث آریا(chtn) ، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با "استفان لفول" وزیر غذا، کشاورزی و جنگلداری و "ماتیاس فکل" دبیر دولت و مسئول تجارت خارجی فرانسه، گفت: ما امیدواریم به دنبال توافق وین که زمینه لغو تحریم‌های ناعادلانه و ظالمانه علیه ایران را فراهم کرده است، بتوانیم از ظرفیت‌های اقتصادی متقابل همه کشورها استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی به عنوان یکی از حوزه‌های مرتبط با ریاست جمهوری، سه وظیفه مهم حفظ و حراست از میراث فرهنگی، رسیدگی به امور تولیدات صنایع دستی و سیاستگذاری در حوزه گردشگری را بر عهده دارد، تاکید کرد: با توجه به سابقه تاریخی 11 هزار ساله و با وجود اماکن و بناهای تاریخی بسیار، ایران در معرض توجه بسیاری از علاقه مندان به این حوزه قرار دارد.

سلطانی فر ادامه داد: در حوزه صنایع دستی، ایران در کنار چین و هند به عنوان یکی از سه قدرت بزرگ تولید کننده صنایع دستی در جهان شناخته می شود، در این حوزه نزدیک به 2 میلیون نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند، همچنین از 460 رشته شناخته شده صنایع دستی در جهان، 360 رشته توسط هنرمندان و صنعتگران ایرانی تولید می شود.

وی تصریح کرد: سالیانه 2 میلیون مترمربع فرش در ایران تولید می شود که نزدیک به 1 میلیون و 500 هزار مترمربع از آن به کشورهای جهان صادر می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه، ایران با وجود جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی، زیارتی و خدمات درمانی و سلامت، وضعیت ویژه ای در حوزه گردشگری دارد، یادآور شد: اگر چه تعداد گردشگران ورودی به ایران حدود 5 میلیون نفر است، اما در دو سال گذشته و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، روند ورود گردشگران با رشد قابل توجهی مواجه شده است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: برای رشد و رونق گردشگری در ایران، برنامه ریزی بلندمدتی از حدود 10 سال قبل آغاز شده است تا در یک دوره 20 ساله، یعنی تا سال 2025 میلادی تعداد گردشگران ورودی به 20 میلیون نفر افزایش پیدا کند، در 10 سال اول به دلیل مشکلات مختلف از جمله تحریم های ناعادلانه، نتوانسته ایم به اهداف خودمان دست پیدا کنیم اما با توجه به ظرفیتهای بسیار خوبی که در ایران وجود دارد، امیدواریم بتوانیم عقب ماندگی های ده سال گذشته را جبران کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه این دیدار روابط بین ایران و فرانسه را قابل تامل دانست و تاکید کرد: زمینه های همکاری در بسیاری از بخش ها بین دو کشور وجود دارد، هرچند روابط بین ایران و فرانسه در طول سالیان گذشته با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است اما از بین سایر کشورهای اروپایی، روابط جمهوری اسلامی ایران با فرانسه از سطح قابل توجهی برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه  فرانسه یکی از کشورهای موفق در حوزه گردشگری است، گفت: جاذبه های گردشگری ایران مورد توجه و علاقه بسیاری از گردشگران فرانسوی است، در حال حاضر تعداد گردشگران ورودی به ایران با ظرفیتهای موجود فاصله دارد، محدودیتهایی که در اثر تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده بود باعث شد در بخشهای مختلف از جمله در حوزه گردشگری، محدودیتهایی به وجود آید.

سلطانی فر ادامه داد: باور ما این است که گردشگری یکی از مهمترین ابزارها برای تعامل فرهنگی و ارتباط بین ملت‌ها است، گردشگری امکان و ابزار خوبی است تا مردم کشورهای مختلف با واقعیت‌ها، میزان رشد، باورها و چگونگی اندیشیدن سایر ملت‌ها آشنا شوند.

معاون رئیس جمهور گفت: رویکرد ما این است که از ظرفیت همه کشورها برای رشد و توسعه فرهنگی و اقتصادی استفاده کنیم، با توجه به جاذبه‌های خوب و شرایط خوبی که ایجاد شده و بازارها و فرصتهای جدیدی که به وجود آمده است، امیدواریم عقب ماندگی های 10 سال گذشته را جبران کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: برای اینکه با سرعت بیشتری به اهدافمان در حوزه گردشگری دست پیدا کنیم در چند محور اصلی برنامه ریزی کرده ایم، اولین محور، تسهیل صدر ویزا برای اتباع کشورهای مختلف است، نمایندگی های ما در کشورهای مختلف در کوتاهترین زمان ممکن اقدام به صدور ویزا می کنند، همچنین صدور ویزای فرودگاهی که به مدت یک ماه برای گردشگران قابل استفاده است از دیگر تسهیلات موجود در این بخش محسوب می شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر برنامه ریزی برای لغو ویزا با 40 کشور هدف گردشگری که فرانسه هم جزء آنها است، ادامه دارد.

سلطانی‌فرگفت: افزایش امکانات اقامتی و هتل از دیگر برنامه های ما در حوزه گردشگری است، براساس برنامه ریزی های صورت گرفته هتل های 5و4 ستاره به 3 برابر افزایش خواهد یافت، همچنین توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، هوایی، زمینی و دریایی در دستور کار قرار دارد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در زمینه آموزش نیروی انسانی برنامه ریزی گسترده ای برای استفاده از ظرفیتهای داخلی و امکانات کشورها و موسسات بین المللی صورت گرفته است، همچنین در 40 کشور دنیا از جمله فرانسه، دفاتر اطلاع رسانی گردشگری ایران در حال شکل گیری است.

وی افزود: ما در حال ایجاد تسهیلات مورد نیاز برای حضور و فعالیت جدی‌تر بخش خصوصی داخلی و خارجی هستیم تا سرمایه گذاری در این بخش در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه گردشگران ورودی به ایران به سه دسته تقسیم می شوند، گفت: گروه اول، گردشگران عرب و مسلمان هستند که برای زیارت اماکن مقدس از جمله شهرهای مشهد و قم به ایران سفر می کنند و گردشگران زیارتی 50 درصد از کل گردشگران ورودی به ایران را تشکیل می دهند.

سلطانی فر ادامه داد: گروه دوم گردشگران فرهنگی و تاریخی هستند که از کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیای جنوب شرقی به کشور ما سفر می کنند و دسته سوم اتباع کشورهای همسایه هستند که برای استفاده از ظرفیتهای درمانی و پزشکی به ایران سفر می کنند، چراکه خدمات درمانی و بهداشتی کشور ما از کیفیت بالایی برخوردار است و در عین حال نسبت به کشورهای اروپایی، هزینه کمتری دارد.

معاون رئیس جمهور یادآور شد: با توجه به رویکرد و حرکت جدیدی که در این حوزه آغاز شده است، از تجربیات کشورهای موفق در بخش گردشگری استفاده خواهیم کرد، براساس تحلیل اقتصاددانان، بازار گردشگری ایران، بازار پررونقی است و ما امیدواریم سرمایه گذاران بخش خصوصی فرانسه نقش قابل توجهی در این بخش داشته باشند.

وی در ادامه به توافق بین گروه مالی گردشگری و "آکور" برای بهره برداری و آموزش در دو هتل فرودگاه امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: این توافق، می تواند سرآغاز خوبی برای حضور بخش خصوصی فرانسه در حوزه گردشگری ایران باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: هرساله از نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در ماه فوریه برپا می شود، این نمایشگاه از 16 تا 19 فوریه امسال هم برگزار خواهد شد و شرکتهای فعال حوزه گردشگری فرانسه هم می توانند با حضور در این نمایشگاه، ظرفیتهای خود را در معرض دید علاقه مندان قرار دهند.

معاون رئیس جمهور در ادامه این دیدار، با ارائه پیشنهاد تهیه پیش نویس تفاهم نامه توسعه همکاری‌های گردشگری ایران و فرانسه، گفت: این پیش نویس می تواند شامل چگونگی همکاری‌ها، شفاف شدن دستور کار و چارچوب همکاری ها در حوزه گردشگری بین دو کشور باشد.

سلطانی فر تصریح کرد: این امکان وجود دارد که تفاهم نامه توسعه همکاریهای گردشگری بین ایران و فرانسه پس از تهیه و نهایی شدن در خلال سفر دکتر روحانی، رئیس جمهور ایران به فرانسه، به امضاء برسد.

اخبار