رویکردهای نظری اثربخشی و مدلهای ارزشیابی آن
نشست این هفته گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی به بحث "رویکردهای نظری اثربخشی و مدلهای ارزشیابی آن" پرداخت.
به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، مجید حیدری چروده – پژوهشگر جهاددانشگاهی و دانشجوی دکتری جامعه شناسي اقتصادي و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد – روز شنبه چهاردهم مرداد ماه سال جاری در سالن شورای سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد از ساعت 30/14 لغایت 16 به ارائه این مطلب پرداخت.
وی ابتدا با اشاره به اینکه تعریف جامعی از اثر بخشی در دست نبوده و با توجه به رویکردهای مختلف می توان آن را تعریف کرد؛ پنج رویکرد عمده اثربخشی سازمانی را به شرح زیر ارائه نمود:
2. رویکرد منبع سیستم
3. رویکرد مبتنی بر فرآیند درونی سازمان
4. رویکرد عوامل استراتژیک
5. رویکرد ارزش های رقابتی
وی سپس هریک از این رویکردها را تعریف کرد و رویکرد هدف را حالت مطلوب اموری دانست که سازمان در تلاش برای به دست آوردن آن ها می باشد.
این پژوهشگر پس از بیان توصیه های روش شناختی و ملاحظات این رویکرد، رویکرد منبع سیستم را اینگونه بیان کرد: توانایی سازمان در بهره برداری از محیط خود برای کسب منابع ارزشمند و کمیاب.
حیدری در ادامه در معرفی رویکرد مبتنی بر فرآیند درونی سازمان گفت: "اثربخشی عبارت است از یکپارچگی و هماهنگی درونی (بین کارکنان و بین دوایر) یک سازمان به گونه ای که کارکنان و اعضای آن احساس رضایت می کنند".
او با اشاره به عوامل محیطی در رویکرد عوامل استراتژیک که تداوم حیات سازمان وابسته به حمایت آن هاست؛ این رویکرد را اینگونه تعریف کرد: سازمانی اثربخش است که خواسته های عوامل محیطی خود را برآورده کند
و در نهایت رویکرد ارزش های رقابتی ، آخرین رویکرد ارائه شده از سوی حیدری بود: "یک معیار مطلق (بهترین معیار) برای تعریف و اندازه گیری اثربخشی وجود ندارد".
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
