" چگونه یک تحقیق مروری انجام دهیم" شیوه ای نظام مند را برای تدوین پیشینه معرفی می کند

اشتراک گذاری

معرفی  کتاب" چگونه یک تحقیق مروری انجام دهیم"عنوان آخرین نشست هفتگی گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در تابستان امسال را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار پژوهشی ستاد پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، مرضیه فخری – دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم قم – روز شنبه بیست و پنجم شهریورماه سالجاری کتاب فوق را برای حضار معرفی کرد.

نویسنده این کتاب هلن آویارد و مترجمین آن پوریا صرامی فروشانی و فردین علی پور گراوند هستند که نشر جامعه شناسان آن را در سال 1390 به چاپ رسانده است.

فخری در ابتدای صحبتهایش می گوید:"این کتاب شامل 8 فصل است که در هرکدام از فصول به یکی از مراحل انجام یک تحقیق مروری می پردازد و راهنمای کاربردی نگارش مقاله و پایان نامه در علوم پزشکی و اجتماعی است؛ نکته قابل توجه این است که نویسنده کتاب دارای تحصیلات در حوزه پزشکی است و به همین دلیل مطالب این کتاب بیشتر براساس علوم پزشکی است و شاید این موضوع تنها نکته منفی این کتاب برای دانشجویان علوم اجتماعی باشد. اما این موضوع از اهمیت این کتاب نمی کاهد".

او در دلیل انتخاب این کتاب برای معرفی نیز می گوید:" اهمیت این کتاب از این جهت است که شیوه ای نظام مند و تعریف شده را برای تدوین یک پیشینه معرفی می کند و همچنین ما را بیشتر با تحقیق مروری به عنوان یک شیوه تحقیق آشنا می سازد. از آنجایی که اکثر تحقیقات اجتماعی انجام شده در ایران از نظر تدوین پیشینه دارای نقص های فراوانی است مطالعه این کتاب و استفاده از نکات و قواعد آن می تواند به رفع این نقایص کمک زیادی کند".

فخری در ادامه با اشاره به تعریف تحقیق مروری به دنبال تعریف مرور نظام مند می باشد:"تحقیق مروری تحقیقی است که به مطالعه جامع و تفسیر متونی می پردازد که به یک موضوع خاص مرتبط هستند. تحقیقات مروری به علت خلاصه کردن متون در دسترس درمورد یک موضوع، معنا بخشیدن به انبوهی از تحقیقات، ارائه تحلیل از متون موجود و بی نیاز ساختن خوانندگان از مطالعه تک تک تحقیقات مربوطه، ارائه تصویری کامل از موضوع و دست یافتن به کشف های نوین از اهمیت فراوانی برخوردار هستند؛ به دقیق ترین نوع تحقیقات مروری، مرور نظام مند گفته می شود".

این دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی به دنبال معرفی کردن مرورهای نظام مند گفت:"مرورهای نظام مند، خلاصه ای موجز از بهترین شواهد موجود هستند که به پرسش های تحقیق که به شکل دقیق تعریف شده اند، پاسخ می دهند و دارای مراحلی چون پیروی از یک پیش نویس، ایجاد یک راهبرد جست و جوی جامع، تعیین معیار های ورود و خروج ، ارزیابی انتقادی کیفیت و اعتبار تحقیقات شناسایی شده، ترکیب مقالات انتخاب شده در ارزیابی انتقادی (فراتحلیل و یا فراقوم نگاری) است".

وی در بیان مسائل اصلی فصول پایانی کتاب یادآوری می شود": در فصول پایانی کتاب هم نکته هایی در مورد چگونگی ارائه نتایج و یافته ها و همچنین پیشنهادها و بخش بحث ارائه شده است".

 

انتهای خبر

اخبار