در مقاله علمی دکتر سقایی متن فضایی زیارت و گردشگری در شهر مشهد بررسی و تحلیل شد

اشتراک گذاری

دکتر سقایی مقاله ای با عنوان “بررسی و تحلیل متن فضایی زیارت در کلانشهر مشهد” را صبح امروز (پنجشنبه 13 مهرماه) در سینمار تخصصی "گردشگری مذهبی" پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ارائه کرد.

 به گزارش خبرنگار ستاد خبری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی دکتر مهدی سقایی، پژوهشگر مطالعات گردشگری با ارائه این مقاله با یک رویکرد پساساختاری منظومه زیارت در یک مقیاس کلی و هستی شناختی تبیین و متن فضایی زیارت در داخل این منظومه  به عنوان معرفت شناختی فرایند زیارت مورد واسازی قرار داده است.

در این مقاله هم چنین تقابل دودویی زائر / مجاور بررسی شده و در تعامل این تقابل مفهوم شهر زیر / شهر مجاور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این بررسی ها نشان دهنده اخذ یک راهبرد کلی در پیوند میان توسعه زیارت و توسعه شهر، پخشایش زائران در سطح شهر و افزایش بازه زمانی اقامت در جهت بهره مندی دوسویه زائر و مجاور از پیامدهای مادی و معنوی زیارت است.

در انتهای این مقاله چنین بیان شده که این راهبرد در بستر سیاست های اجرایی در رابطه با خدمات رفاهی قابل عرضه به زائران شکل می گیرد و با ترسیم مدلی از حوزه های مدنظر در عرصه رفاه زائران ، راهبردهایی نیز در این زمینه در نتیجه گیری ارائه گردیده است.

انتهای خبر

اخبار