دکتر عظیمی واکاوی ابعاد و مولفههای شهر زیارتی مطلوب را مورد بررسی قرار داد
در مقاله علمی _ پژوهشی دکتر عظیمی واکاوی ابعاد و مولفههای شهر زیارتی مطلوب مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ستاد خبری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مشهد، دکتر مژگان عظیمی،عضو هیات علمی گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در این مقاله که صبح امروز (پنجشنبه 13 مهرماه) در سینمار تخصصی "گردشگری مذهبی" پژوهشکده گردشگری ارائه کرد؛ به واکاوی مولفههای شهر زیارتی مطلوب با تاکید بر شهر مشهد به عنوان میدان مطالعه پرداخت.
وی در ادامه مقاله آورده است: مدل شهر زیارتی مطلوب به لحاظ مفهومی شامل ابعاد و شاخصهای چندگانه محیطی و کالبدی، اقتصادی، مدیریتی و سیاستگذاری و اجتماعی- فرهنگی است و در این مطالعه ترکیبی از روشهای اسنادی، بحث گروهی، تحلیل ثانویه، پیمایش محدود، تحلیل سلسله مراتبی (تصمیمگیری چندگزینهای به شیوه فازی) به کار گرفته شده است.
وی ادامه داده است: همچنین به لحاظ مفهومی مدل شهر زیارتی مطلوب، نظامی دارای تعادل است که چهار کارکرد اصلی تطابق با محیط، دستیابی به هدف، انسجام اجتماعی و پایداری الگوهای فرهنگی توسط خرده نظامهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهر ایفا شده و رابطه درون و بین هر یک از خرده نظامها با الگوی تعادلی و نفوذ متقابل، زمینه حفظ و پایداری سیستم را فراهم میسازد.
در انتهای این مقاله مولفههای اصلی و شاخصهای پیشنهادی در فرایند مطالعات نظری و بررسی تجارب جهانی در ارائه شاخص های مطلوب (در وجوه متفاوت)، مصاحبه با کارشناسان و مدیران اصلاح شد و در نهایت پس از جمع بندی نظرات و به کارگیری تکنیک تحلیل عاملی تاییدی برخی از شاخصهای اولیه حذف یا ادغام شدند و برخی تغییر یافتند. نهایتا برای چهار بعد اصلی در مجموع بیست مولفه و صد شاخص برگزیده شد.
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
