دکتر عظیمی واکاوی ابعاد و مولفه­های شهر زیارتی مطلوب را مورد بررسی قرار داد

اشتراک گذاری

در مقاله علمی _ پژوهشی دکتر عظیمی واکاوی ابعاد و مولفه­های شهر زیارتی مطلوب مورد بررسی قرار گرفت.

 به گزارش خبرنگار ستاد خبری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مشهد، دکتر مژگان عظیمی،عضو هیات علمی گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در این مقاله که صبح امروز (پنجشنبه 13 مهرماه) در سینمار تخصصی "گردشگری مذهبی" پژوهشکده گردشگری ارائه کرد؛ به واکاوی مولفه­های  شهر زیارتی مطلوب با تاکید بر شهر مشهد به عنوان میدان مطالعه پرداخت.

وی در ادامه مقاله آورده است: مدل شهر زیارتی مطلوب به لحاظ مفهومی شامل ابعاد و شاخص­های چندگانه محیطی و کالبدی، اقتصادی، مدیریتی و سیاستگذاری و اجتماعی- فرهنگی است و در این مطالعه ترکیبی از روش­های اسنادی، بحث گروهی، تحلیل ثانویه، پیمایش محدود، تحلیل سلسله مراتبی (تصمیم­گیری چندگزینه­ای به شیوه فازی) به کار گرفته شده است.

وی ادامه داده است: همچنین به لحاظ مفهومی مدل شهر زیارتی مطلوب، نظامی دارای تعادل است که  چهار کارکرد اصلی تطابق با محیط، دستیابی به هدف، انسجام اجتماعی و پایداری الگوهای فرهنگی توسط خرده نظام­های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شهر ایفا شده و رابطه درون و بین هر یک از خرده نظام­ها با الگوی تعادلی و نفوذ متقابل، زمینه حفظ و پایداری سیستم را فراهم می­سازد.

در انتهای این مقاله مولفه­های اصلی و شاخص­های پیشنهادی در فرایند مطالعات نظری و بررسی تجارب جهانی در ارائه شاخص های مطلوب (در وجوه متفاوت)، مصاحبه با کارشناسان و مدیران اصلاح شد و در نهایت پس از جمع بندی نظرات و به کارگیری تکنیک تحلیل عاملی تاییدی برخی از شاخص­های اولیه حذف یا ادغام شدند و برخی تغییر یافتند. نهایتا برای چهار بعد اصلی در مجموع بیست مولفه و صد شاخص برگزیده شد.

 انتهای خبر

اخبار