در میزگرد"اقتصاد و مدیریت جامعه میزبان" وضعیت گردشگری ایران ارزیابی شد /2/

اشتراک گذاری

اساتید و متخصصان حوزه گردشگری در میزگرد علمی – تخصصی "اقتصاد و مدیریت جامعه میزبان" که در حاشیه در سمینار تخصصی "گردشگری مذهبی" و به همت پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی و دفتر مطالعات کمی و کیفی توسعه زیارت امام رضا(ع) در جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد؛ درباره تعامل بخش خصوصی و دولتی برای توسعه صنعت گردشگری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ادامه دکتر خیرخواهان دبیر میزگرد اظهار داشت: باید انواع سرمایه گذاری های خرد و کلان در حوزه گردشگری انجام پذیرد تا این زنجیره ارزش، قوی تر گردد و موجب شود تجربه خوبی عاید گردشگر شود. در این مسیر یکی از شیوه هایی که پیشنهاد می گردد مشارکت عمومی – خصوصی است زیرا هر یک از دو بخش دولتی وخصوصی توانمندی هایی دارند که باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند، ریسک ها را با یکدیگر تقسیم نمایند تا در انتها برای کشور منافعی در سطح عالی با کیفیت خوب و در زمان کوتاه به ارمغان آورند. پروژه هایی وجود دارد که اگر توسط دولت انجام پذیرد، زمان آن بسیار طولانی می شود و از طرفی بخش خصوصی ممکن است به تنهایی به منابع و امکانات لازم دسترسی نداشته باشد. بنابراین مشارکت جایگزین خوبی برای شیوه های قبلی مانند خصوصی سازی است که .به شکست انجامی و احتمال موفقیت این شیوه جدید بسیار بالا است.

دکتر جواهرزاده:

سازو کاری تدوین گردد تا درآمد حاصل از فعالیت سرمایه گذاری گردشگری در در داخل ایران هزینه گردد

دکتر همیرا زمانی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب تهران در این خصوص اظهار داشت: در همه جای دنیا این دو بخش با هم کار می کنند ولی نوع وظایف و شاخص های کاری هر کدام با یکدیگر فرق می کند. بخش دولتی می تواند با آسان سازی مقررات و کاهش بروکراسی اداری از بخش خصوصی حمایت نماید و لازم است این دو بخش با یکدگر تعامل داشته باشند.

دکتر فرید جواهرزاده، رییس ستاد تسهیلات سفرهای دائمی استان خراسان رضوی درباره وظایف دولت اظهار داشت: طبق قانون مناطق نمونه گردشگری تامین زیر ساخت ها بر عهده دولت قرار دارد که این موارد شامل آب، برق، گاز، راه، ارتباطات و ارائه تسهیلات با سود بسیار کم و حتی با درجات تشویقی بالاست که نمونه های آن را در سالهای گذشه در شهر مشهد مقدس و استان خراسان رضوی شاهد و ناظر بودیم.

نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی ضمن تاکید بر این که سرمایه گذاری در بخش گردشگری بدون ارائه تسهیلات ویژه از سوی دولت ممکن نخواهد بود؛ در خصوص مشکلات بر سر راه جذب سرمایه گذاران خارجی گفت: مشکل اول در این بخش سازوکار بروکراسی اداری است و مشکل دیگر روند پرپیچ و خم ارائه تسهیلات از سوی بانک ها به سرمایه گذاران می باشد و این موانع جزو موانع اصلی توسعه این بخش می باشد. البته اخیرا برخی قوانین و تسهیلاتی از سوی مجلس برای توسعه گردشگری به شکل حمایتی تصویب شده است که از جمله آن ها می توان به معافیت 50 درصدی از مالیات و امکان استفاده از برق صنعتی اشاره کرد که می تواند کمک مفیدی باشد ولی قطعا کافی نیست.

وی در خصوص ارائه تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران خارجی اظهار داشت: باید سازو کاری تدوین گردد تا درآمدی که از فعالیت این سرمایه گذاری در کشور حاصل می گردد در داخل ایران هزینه گردد که متاسفانه در سال های گذشته به این صورت نبوده و این افت کار می باشد.

مهندس برادران:

هزینه سفر زائر را متحل می شویم ولی بهره ای از آن نمی بریم

مهندس برادران، معاون توسعه و برنامه ریزی شهرداری مشهد با اشاره به این که اقتصاد گردشگری باید اقتصادی درون زا باشد، تصریح کرد: در بخش عمومی غیر دولتی به دنبال حذف دولت نیستیم بلکه باید به دنبال حذف تفکر اقتصاد دولتی باشیم. قطعا اگر دولت توان اعطای تسهیلات را داشته باشد بخش خصوصی یا بخش عمومی غیر دولتی استقبال می کند. پیشنهاد من این است که برای این کار مبنایی در نظر گرفه شود تا هر شهری که بیشتر می تواند گردشگر جذب نماید، از این تسهیلات گردشگری بیشتر بهره مند گردد.

وی همچنین با تاکید بر این مطلب که در این حوزه ها فاقد برنامه ایم، اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که هزینه سفر زائر را متحل می شویم ولی بهره ای از آن نمی بریم البته این موضوع در ارتباط با نظام مالیاتی کشور، نظام تسهیلاتی و مقداری هم بخش خصوصی و مجموعه مدیریت شهری می باشد.

برادران افزود: باید زیرساختها را توسعه داد تا گردشگر مجددا جذب گردد، اگر زیر ساخت ها توسعه نیابد نمی توانیم خدمت را در بهترین سطح نگاه داریم و بار آن را به دوش بخش خصوصی بگذاریم.

دکتر ناصر شاهنوشی مدیر گروه پژوهشی اقتصاد شهری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با اشاره به موادی در قانون برنامه پنجم گفت: در بحث سرمایه گذاری باید بروکراسی اداری در نهادهای دولتی را کاهش دهیم تا سرمایه گذار هزینه زیادی در این بخش متحمل نگردد، همچنین حوزه های سرمایه گذاری را تعریف نماییم و زیر ساخت ها را بهبود بخشیم.

درباره موضوع گردشگری و این بحث که شهروندان از این بخش منتفع نمی گردند، کاملا صحیح است. در دنیا به طور متوسط 68درصد منابع مالی شهرداریها از عوارض تامین می گردد ولی این مقدار در مشهد زیر 10 درصد میباشد و در شهر مشهد مهمانپذیرها و حسینه های فراوانی ساخته شده که در ایام حضور زوار در مشهد از حضور ایشان منتفع می گردند، در عین حال این واحدها پسماندهای را تولید می کنند و هیچ هزینه ای جهت جمع آوری و معدوم کردن آن نمی پردازند و همه اینها از جمله تحولاتی است که باید در این حوزه صورت پذیرد.

دکتر حسین حاتمی نژاد، مدیر پژوهشی قطب گردشگری ایران ضمن تاکید بر فرایند جهانی شدن، انعطاف پذیری سرمایه و لوزم توجه به جذب سرمایه گذاری خارج تصریح کرد: باید کنترل و پایشی بر چرخه سرمایه وجودداشه باشد زیرا اگر به دنبال توسعه پایدار باشیم باید به سه محور عدالت اجتماعی، اقتصاد پویا و حفظ محیط زیست توجه نماییم که همه این موارد به شرایط کوانتم اجتماعی، سیاسی کشور تکیه دارد، بدین معنی که از سویی تمایل به جذب سرمایه وجود دارد و از طرف دیگر شرایط کوانتیک اجازه این کار را نمی دهد، یعنی امنیت سرمایه گذاری باید تامین گردد تا گروه یا فرد بتواند در داخل کشور اقدام به سرمایه گذاری نمایند. برای این امر نیز راه حل های زیادی وجود دارد، از جمله تعریف منطقه آزاد زیارتی مشهد که افراد بتوانند بدون ویزا به این شهر سفر کنند و می توانیم حوزه کار کردی خاصی برای سرمایه گذاران تعریف کنیم و تسهیلاتی نیز برایشان فراهم نماییم.

وی درباره انعطاف پذیری سرمایه اظهار داشت: این امر باید به گونه ای انجام پذیرد که بتواند اثر بخشی مفیدی در ایجاد فرصت اشتغال و ارزش افزوده برای نهادهای گردشگری که در یک فضای جغرافیایی خاص فعالیت می کنند؛ داشته باشد. برای این امر نیز الزاماتی وجود دارد، نخست ارتقاء رویکرد گردشگری مدیران کشور می باشد که شامل جلب افراد تاثیر گذار غیر مسئول است که می توانند در کنترل و پایش جریان سرمایه بسیار موثر عمل کنند دوم ظرفیت سازی است و سوم نهاد سازی و نهایتا هماهنگی بین این نهادها، سازمان ها و گروهها می باشد.

دکتر همیرا زمانی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی غرب تهران در این زمینه تصریح کرد: تحقیقات میدانی، شفاف سازی و آموزش برای جامعه میزبان و میهمان از مواردی است که می تواند موجب تعامل دو جامعه با یکدیگر گردد.

در انتها دکتر حمید ضرغام، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مطلب که گردشگری لطیف ترین ابزار برای توسعه ارتباط بین ملت ها است؛ گفت: باید به برهه های زمانی نیز توجه ویژه داشته باشیم. دورانی که اکنون در آن به سر می بریم دوران گذر از جامعه صنعت به جامعه اطلاعاتی است. گردشگری در حال تبدیل به یک فعالیت بخش بندی شده و کاملا کاربردی است. حال اگر بخواهیم شرایط گردشگری مذهبی را در این دوران بررسی کنیم، می توان این گردشگران را به گروه های زیر تقسیم نمود: گروه نخست گردشگرانی هستند که تنها با هدف زیارت به مکان مورد نظر می روند، گروه دوم افرادی هستند که اگر چه به دنبال زیارت هستند ولی تمایل به بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی نیز دارند، گروه سوم افرادی می باشند که هدف اصلی آنها گذراندن اوقات فراغت است ولی تمایلات مذهبی نیز دارند و گروه آخر افرادی هستند که کاملا بخش زیارت در تمایلات آنها کمرنگ است. بنابراین اگر می خواهیم برای کسب درآمد از این بخش برنامه ریزی نماییم، لازم است به این بخش بندی ها توجه ویژه داشته باشیم.

انتهای خبر

اخبار