نقش تربیتی پدر ؛ اولویت اول خانواده ها

اشتراک گذاری

نشست هفتگی گروه پژوهشی علوم اجتماعی با عنوان "تحلیل جامعه­شناختی فرآیند اجتماعی­شدن نقش پدری در خانواده­های شهر مشهد" ، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی ، ارائه دهنده بحث شنبه 22 مهرماه سالجاری حمید مسعودی، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علوم اجتماعی در دانشگاه فردوسی بود که مطالب پایان نامه کارشناسی ارشد خود را در سالن شورای سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد ارائه کرد.

  وی در ابتدای این نشست تصریح کرد: "هدف اصلی این پژوهش بررسی ابعاد اجتماعی شدن نقش پدری با توجه به چهار کارگزار خانواده، گروه همسالان، رسانه‌های ارتباط جمعی و نهادهای آموزشی است."

مسعودی در ادامه به روش تحقیق این پایان نامه اشاره کرد و گفت:"روش تحقیق ، پیمایشی و جامعه­ی آماری ، خانواده­های ساکن در شهر مشهد بوده که با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای به حجم 197 نفر به روش تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. متغیر وابسته پدری با ابعاد نقش بازی کردن، پرورش دهنده و مراقب فرزندان، ارائه دهنده خدمات، حمایتی ، زیستی ، هویت بخشی جنسیتی ، تربیتی و دینی در نظر گرفته شد".

این پژوهشگر در ارتباط با یافته های طرح گفت:" یافته­های طرح نشان می دهد از آنجا که بیشتر تغییرات جامعه، در بعد رسانه ها و پس از آن در خانواده بوده، فرد بشدت در رفتار، نگرش و نقش خود دچار تغییر شده است. خانواده ها کوچک شده اند و بیشترین ارتباط پدران با فرزندانشان  خواهد بود ".

اما نقش پرورشی پدر در اولویت اول اهمیت قرار دارد که در این باره مسعودی تاکید کرد که: "با توجه به آزمون فریدمن، نقش پرورشی پدری در اولویت اول، نقش تربیتی در اولویت دوم و نقش حمایتی در اولویت سوم قرار دارد".

گفتنی است استاد راهنمای این رساله دکتر محمد مظلوم خراسانی و استاد مشاور آن دکتر محسن نوغانی دخت بهمنی بودند که در تاریخ 4 مهر سال جاری دفاع شده است.

 

انتهای خبر

اخبار