پس اندازی کودکانه، نوشته ای عالمانه
در روزهای سرد زمستانی یکی از شلوغ ترین و پررفت و آمدترین اماکن دانشکده همان کافه تریاهایش است که دانشجویان در آنجا یک نوشیدنی داغ میل کرده و با لبخندی حاکی از خلاص شدن از سرمای گزنده سر کلاسهایشان حاضر میشوند؛ اما آقای کین بابیج نویسنده کتاب"مدیریت اقتصادی پول" پیشنهاد جالبی به این دانشجویان میدهد:"اگر عادت کنید و از دوران مدرسه پولهای همین قهوه یا چای روزانهتان را پسانداز کنید در سن جوانی میتوانید صاحب یک خودرو دست دوم شوید".
چیزی که این روزها در جامعه ما بسیار دور از ذهن است، خرید یک خودرو یا چیز باارزشی شبیه به آن از محل پولهای توجیبی یک دانشآموز است که طی چندین سال در حساب بانکی پسانداز شده است. اما در کتاب "مدیریت اقتصادی پول" کین بابیج به مطالب مشابه مطلب پسانداز ساده بالا برمیخوریم که در اصل مساله بسیار مهمی در اقتصاد و مدیریت اقتصادی پول وتهیه سرمایه و موفقیت هر شخص در زندگیاش است.
این کتاب را که دکتر جعفر خیرخواهان- عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی- ترجمه کرده است به تازگی روانه بازار کتاب کشور شده است.
دکتر خیرخواهان در مصاحبهای اختصاصی با خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی به نکات جالبی درباره کتاب اشاره میکند، گفت و گوی خبرنگار ما با مترجم کتاب «مدیریت اقتصادی پول» را در ادامه بخوانید:
-
آقای دکتر! برای شروع، از دلیل انتخاب این کتاب برای ترجمه صحبت کنید.
به نظر من، اهمیت کتاب «مدیریت اقتصادی پول» که اسم واقعی آن «نهایت علم اقتصاد: آموزش درباره پول به کودکان و نوجوانان» است بیش از هر چیزی در این است که نویسنده آن موفق شده است هنر ساده و رواننویسی را نه در مسائل ادبی و هنری بلکه در مسائل خشک و دشوار اقتصادی وارد کند.
این ویژگی مهمترین عاملی بود که من را به سمت ترجمه این کتاب هدایت کرد. متاسفانه یکی از کمبودهای اساسی در نظام آموزشی کشور این است که کتابهای درسی مناسب و مطابق با شرایط روز کشور و جهان به ویژه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و از جمله علم اقتصاد بسیار اندک هستند.
وجود چنین خلائی همیشه برایم آزاردهنده بوده است تا این که کتاب بابیج را خواندم و و متوجه شدم این کتاب میتواند چه نوشتار شوق برانگیزی برای آموزگاران و بچههای مدرسهای باشد و مثالهایی درباره دغدغههای مالی و زندگی اقتصادی را چاشنی مطالب کتاب کرده است. خوشبختانه بانک سینا هم پشتیبانی لازم برای ترجمه و انتشار آن را عهدهدار گردید و در مهرماه منتشر شد.
-
ممکن است در مورد مطالب کتاب کمی بیشتر توضیح دهید.
نویسنده ، کتاب را در ده فصل نوشته است که تمام آن براساس تجربیات واقعی دانشآموزان است و سه فصل آن مشخصا به دغدغهها و مسائل ساده و روزمره مالی و اقتصادی سه گروه سنی بچههای دبستانی- فصل6- بچههای راهنمایی - فصل7- و بچههای دبیرستانی – فصل 8- اختصاص یافته است.
برای مثال در فصل "یک روز در زندگی اقتصادی دانش آموز دبستانی " به چگونگی پسانداز 5 دلار در هفته و در واقع انجام درست رفتار اقتصادی برای یک کودک 8 یا 9 ساله اشاره میکند؛ سپس اصول خشک اقتصادی مثل قانون عرضه و تقاضا، تولید، توزیع، رقابت و ...را با زبانی ساده واستفاده ازمثالهایی شفاف تبدیل به داستانی خواندنی و زیبا در حد فهم و درک دانشآموزان هم سن و سال قهرمان همین فصل کتاب میکند.
-
چگونه به زبان شیوا، ساده و در حد فهم و درک کودکان و خوانندگان فارسی زبان رسیدید؟
به جز هنر نویسنده کتاب که واقعا زحمت زیادی کشیده است تا تجربیات واقعی خود در تدریس اقتصاد در مقطع دبیرستان را به شکل داستانهایی مفید و آموزنده تبدیل کند و الحق موفق هم بوده است .
من شخصا دو برنامه برای ساده نویسی در پیش گرفتم، ابتدا تا جایی که ممکن بود قلمم را به سوی سادهنویسی چرخاندم و پس از اتمام کار ترجمه، فصل به فصل کتاب را به دو نفر از نزدیکانم سپردم که سن و سالشان در دوره نوجوانی بود؛ یکی دختر خودم در مقطع راهنمایی و دیگری دختر خواهرم در مقطع دبیرستان که دو ماهی از تعطیلات تابستان سال گذشته را به این کار اختصاص دادند. آنها کمک حال من در بازخوانی فصلهای مختلف کتاب بودند و به نظرم تاثیر خوب و شگرفی در نتیجه کار داشتند.
-
پس این طور که از توضیحات شما فهمیده میشود مخاطبان کتاب باید نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش باشد؟
بله، این کتاب سه گروه مخاطب دارد. ابتدا کودکان و نوجوانان و سپس والدین و البته از همه مهمتر آموزگاران مدارس کشور. ناشر کتاب– بانک سینا- هم برای فراگیر شدن مطالب کتاب اقداماتی اندیشیده است و قرار است کتاب در سطحی گسترده در مدارس پخش شود و البته در دسترس عموم هم قرار خواهد گرفت.
-
به نظر شما چه نتیجهای از این کار حاصل خواهد شد؟
نخست اینکه دانشآموزان با مطالعه کتاب مدیریت اقتصادی پول درک واقعی و صحیحی از اینکه اقتصاد چیست و به چه دردی میخورد به دست خواهند آورد و نیز امیدوارم در اوضاع و احوال کنونی کشور که مورد هجوم اقتصادی قرار گرفتهایم درسها و مطالب کتاب که تاکید اصلی آن بر پسانداز کردن است به شکل بومی شده درآید و بتواند نقش خود را در اقتصاد مقاومتی خصوصا در میان دانشآموزان مدارس و دانشجویان دانشگاههای ما به خوبی ایفا نماید.
یادآور می شود کتاب فوق با حمایت بانک سینا در دوهزار نسخه و 304 صفحه به قیمت 80 هزار ریال از سوی موسسه کتاب مهربان نشر وارد بازار نشر شده است.
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
