گشتی دو ساعته در مالزی

اشتراک گذاری

دومین نشست از سلسله نشستهای گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی روز دوشنبه 29آبانماه سال­جاری در سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشکده گردشگری، دکتر مژگان ثابت تیموری، دانشجوی دکترای اکولوِژی گزارش سفر به کشور مالزی را با عنوان" مالزی قدرت برتر گردشگری کشورهای اسلامی " ارائه کرد.

وی در ابتدای جلسه گفت:" مالزی دارای  مساحت 329.85 کیلومتر مربع است که بوسیله دریای چین و اقیانوس آرام، واقع بر نوار استوا احاطه شده ،آب و هوای آن شرجی ، دارای بارانهای موسمی (بسیار تمیز و سبز به دلیل بارشهای مداوم) بوده  و جمعیتی بالغ بر9/21میلیون نفر دارد که با حکومت دموکراتیک پارلمانی و با هویت پادشاهی اداره می‌شود.

سرپرست گروه برنامه­ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری با اشاره به دارا بودن 13 ایالت در این کشور، گفت:" هر ایالت یک استاندار(شاه) دارد که از این تعداد 9 سلطان از ایالات شرقی مالزی، هر 5 سال یکبار پادشاه اول را انتخاب می کنند.

 این پژوهشگر در مورد نشانه های اولیه ورود دین اسلام به این کشور گفت:"سنگ نوشته ای مبنی بر پادشاهی به نام رجب در سال 702هجری قمری-1303 میلادی- وجود دارد  که از ورود دین اسلام به این کشور حکایت می کند؛ همچنین ادیان مختلف با غالبیت دین اسلام در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند و  قومیتهای مختلف با غالبیت مالایی با حفظ آداب و رسوم سنتی خود تشکیل دهنده ملتی به هم پیوسته در جنوب شرقی آسیا هستند.

وی با اشاره به اینکه کوالالامپور پایتخت و بزرگترین شهر مالزی، بهشت خریداران است گفت: در این شهرمراکز فروش صنایع دستی، فروشگاههای duty-free، بازارهای شبانه(Passar Malam)، چاپ باتیک و طراحی روی پارچه در کنار هم فضای جذابی برای  خریداران و گردشگران خارجی بوجود آورده اند. مسجد بزرگ شهر، میدان پرچم، کاخ پادشاهی، آکواریوم و موزه ملی کوالالامپور از مهمترین جاذبه های این شهر محسوب می شوند.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی از پارک ملی تامان نگارا با 443 کیلومتر مربع مساحت به عنوان بزرگترین پارک ملی این کشور اسم برد و آن را اینگونه معرفی کرد:" این پارک گردشگاه بزرگ جنگلی است که طولانی ترین پل معلق جهان را به طول530 متر و 40 متر ارتفاع از کف جنگل را دارد، 9 پل و 10 تراس در سطح آن وجود دارد. پارک برای اهداف تحقیقاتی توسعه یافته و توسط دوستداران طبیعت  اداره و کنترل می شود.

وی افزود: جذابیت پارک ملی تامان نگارا در وجود رشته کوه طحان است که به دلیل سختی  مسیر، برای رسیدن به قله 7 روز زمان نیاز است.  

— تیموری از برج دوقلوی پتروناس به عنوان معروف ترین جاذبه های توریستی مالزی نام برد و در مورد  سایر جاذبه های گردشگری مالزی گفت: ترکیبی از ساختمان های باقیمانده از دوره استعمار انگلیس و پرتغال، مساجد قدیمی و جدید مدرن و بسیار خیره کننده، معابد زیبا و مجموعه آسمانخراشها با طراحی مدرن و فضاهای سبز زیبا،  خیابانهای پر جنب و جوش که آرامش خیال و خشنودی از سفر به مالزی را برای گردشگران دوچندان می نماید در کنار زمینهای گلف(زمینهای مجاور جنگل بورنئو پنانگ) مجموعه جاذبه های توریستی این کشور هستند.

— وی در بیان معرفی جاذبه های طبیعی مالزی گفت: پیاده­روی در جنگل انبوه بورنئو، کوه افسانه­ای کینابالو، سواحل پوشیده از شن و ماسه سفید این کشور، آبهای گرم ساحلی و جزایر متنوع و خاصی چون جزیره Langkawi  که مورد تحسین همگان بوده و ژئوپارك آن ثبت یونسکو شده است.

—وی با اشاره به اینکه مالزی امسال رتبه دهم را در بین کشورهای جهان در رده بندی کشورهای دوست داشتنی جهان  Forbes به دست آورده است تایید کرد:" این دومین افتخار جهانی مالزی بعد از کسب مقام 12 در لیست کشورهای دوستدار تجارت که توسط بانک جهانی اعلام شده بود، است، در این رتبه بندی، مالزی تنها کشور آسیایی است که در بین 10 کشور اول جهان قرار دارد. بعد از مالزی، مکزیک، آلمان، بحرین، چین، و سنگاپور، در رده های 11 تا 15 این رتبه بندی قرار دارند.

—همچنین مسجد فلزی با پذیرش بیش از 15 هزار نمازگزار، مسجد صورتی و هفت پل سمبلیک بین المللی که مهمترین و معروفترین آن و پل سه طبقه خواجو می باشد از آثار ارزشمند تاریخی– گردشگری شهر پوتراجایا است که ثابت تیموری از آن بازدید کرده و در گزارش سفرش یاد کرد.

وی با معرفی جاذبه های گردشگری شهر ملاکا گفت: شهری با آثار به جامانده از استعمار پرتغال،انگلیس و هلند و معماری ویژه آن زمان، که از جاذبه های گردشگری این شهر است که از آن جمله به دروازه پورتا دِسانتیاگو (1511)، کلیسای سنت پل (1590) ،ساختمان فرمانداری هلندی ها: استیدهویز (60-1641) و کلیسا که در سال 1753 مرمت شد، نام برد. همچنین پارک آبی ، مراکز خرید زیبا با چشم انداز بسیار زیبای ونیزی، مسجد ساحلی معروف مالزی و میوه‌های معروف بومی منطقه از جمله جاذبه های این شهر است.

تیموری افزود: یکی از مهمترین جاذبه های فرهنگی در کشور مالزی معابد واقع شده در غارهای طبیعی این کشور با بیش از 400 میلیون سال قدمت یک ساختار آهکی می باشد و غار باتو (معروف به باتو کیو) از مهمترین معابد هندو با ورودی بزرگترین مجسمه طلایی بودا است که سالانه بیش از 3 میلیون نفر عبادت کننده دارد. این غار با 272 پله  گردشگران و عبادت کنندگان را به بالاترین بخش معبد هدایت می‌نماید.

 

انتهای خبر

اخبار