دکتر عظیمی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری تاثیر ساختار سازمانی دستگاه های اجرایی بر کاربست نتایج تحقیق اجتماعی در ایران را بررسی کرد
عضو هیات علمی گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت:" ضعف در کاربست نتایج پژوهشهای کارفرمایی تابع ضعف در فرایند مدیریت فعالیت پژوهشی در دستگاههای متقاضی پژوهش اجتماعی است ".
به گزارش خبرنگار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، دکتر مژگان عظیمی هاشمی در ابتدای سخنرانیش در دومین «همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» با عنوان «تاثیر ساختار سازمانی دستگاه های اجرایی بر کاربست نتایج تحقیق اجتماعی در ایران» گفت: " هر سازمانی که طالب بهرهمندی از پژوهش اجتماعی در راستای مدیریت دانایی محور باشد، ضرورت دارد که فعاليتهای پژوهشی - كه منابعي برای شناخت و حل مساله به کار ميگيرند- را به عنوان يك فرايند مورد توجه قرار دهند و يكي از مزيتهاي این ديدگاه، كنترل مستمري است كه بر روي ارتباط بين تك تك فرآيندها در درون سيستم اعمال ميشود".
وی بهره مند نشدن از پژوهشهای اجتماعی را مربوط به دو دستگاه سفارش دهنده پژوهش و درون سیستم پژوهش دانست و افزود:" به رغم آنکه پژوهشهای کاربردی با هدف شناخت (توصیف و تبیین) و حل مسائل دستگاههای سفارش دهنده صورت میگیرد، اما بسیاری از موارد خروجیها با انتظارات سفارش دهندگان سازگاری نداشته و آنان را نسبت به اثربخشی پژوهشهای اجتماعی بیاعتماد یا کم اعتماد میسازد. مسلما در این نتیجه هم عوامل درون سیستم پژوهش (دانش، مهارت، هوش، خلاقیت، مدیریت زمان و هزینه توسط پژوهشگران و ساختار نظارتی و مدیریتی موسسات پژوهشی و....) و هم عوامل مربوط به سیستم دستگاههای سفارش دهنده پژوهش و در نهایت روابط بین این دو، تاثیرگذار میباشد".
وی بنای این مقاله را به نقد و بررسی ساختار سازمانی دستگاههای سفارشدهنده پژوهش گذاشت:"مساله مورد تاکید در این نوشتار به نقد و بررسی ساختار سازمانی دستگاههای سفارشدهنده پژوهش (از منظر فرایندی) اختصاص دارد. به عبارتی مدعای نگارنده آن است که ضعف در کاربست نتایج پژوهشهای کارفرمایی با فرض کنترل عوامل پیش گفته مربوط به درون سیستم پژوهش، تا حد زیادی تابع ضعف در فرایند مدیریت فعالیت پژوهشی در دستگاههای متقاضی پژوهش اجتماعی است".
دکتر عظیمی هاشمی بنیانهای این ادعا را هم روشن می کند:"بررسی حاضر با اتکاء به گردآوری و تحلیل تجربه پژوهشگران گروه پژوهشی علوم اجتماعی (در شهر مشهد) در انجام بیش از دویست طرح پژوهشی کارفرمایی، ضعفهای فرایندی دستگاههای مورد نظر را در چند بخش واکاوی مینماید. این موارد شامل، سازوکارهای تشخیص مسئله پژوهشی توسط کنشگران سازمانی و تدقیق انتظارت پژوهشی؛ سفارش موضوع پژوهش و درخواست تنظیم پیشنهاده به پژوهشگران و فرایند توجیه پژوهشگر در خصوص مسئله تشخیصی؛ انتخاب پیشنهادههای پژوهشی و بررسی صلاحیت پژوهشگران؛ نظارت بر اجرا و تحویل کار و در نهایت پردازش یافتهها در جهت بهره برداری از نتایج پژوهش میباشد".
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رضوی زاده: مقاصد سنتی برای آکه بتوانند درعرصه رقابت باقی بمانند باید خیلی نوگراتر باشند
- رضا رضوانی: مقاصد گردشگری چرخه عمر دارند، در صورت نداشتن تمهیدات مناسب دچار افول خواهند شد
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری زائران در مشهد 5 شب بوده است
- رئیس پژوهشکده گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور: نباید به مسائل آموزشی و پژوهشی گردشگری به عنوان هزینه بنگریم
- بیست و پنجمین شماره فصلنامه علمی "مطالعات اجتماعی گردشگری" منتشر شد
- قهرمان عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد اهمیت واژه مهماننوازی در امر زیارت
- درخشش عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مسابقه دیتاژورنالیسم دقیقه ۱۴۰۲
- بازدید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از فعالیت های جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر بخشی در نشست «توصیف تحلیلی گردشگری پزشکی در گردشگران داخلی و خارجی کشور»: مشهد در صدر شهرهای مورد مراجعه زائران خارجی و گردشگران داخلی برای درمان است
- بازدید رایزن اقتصادی ایران در هرات افغانستان از پژوهشکده گردشگری
- دکتر حامد بخشی در نشست«بررسی رفتار زائران و گردشگران شهر مشهد در حوزه اقامتگاه»: میانگین گردشگران و زائران مشهد استطاعت بالاتری نسبت به میانگین کشوری دارند
- کارگاه تدوین بسته سفر گردشگری سلامت