دکتر عظیمی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری تاثیر ساختار سازمانی دستگاه های اجرایی بر کاربست نتایج تحقیق اجتماعی در ایران را بررسی کرد
عضو هیات علمی گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت:" ضعف در کاربست نتایج پژوهشهای کارفرمایی تابع ضعف در فرایند مدیریت فعالیت پژوهشی در دستگاههای متقاضی پژوهش اجتماعی است ".
به گزارش خبرنگار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، دکتر مژگان عظیمی هاشمی در ابتدای سخنرانیش در دومین «همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» با عنوان «تاثیر ساختار سازمانی دستگاه های اجرایی بر کاربست نتایج تحقیق اجتماعی در ایران» گفت: " هر سازمانی که طالب بهرهمندی از پژوهش اجتماعی در راستای مدیریت دانایی محور باشد، ضرورت دارد که فعاليتهای پژوهشی - كه منابعي برای شناخت و حل مساله به کار ميگيرند- را به عنوان يك فرايند مورد توجه قرار دهند و يكي از مزيتهاي این ديدگاه، كنترل مستمري است كه بر روي ارتباط بين تك تك فرآيندها در درون سيستم اعمال ميشود".
وی بهره مند نشدن از پژوهشهای اجتماعی را مربوط به دو دستگاه سفارش دهنده پژوهش و درون سیستم پژوهش دانست و افزود:" به رغم آنکه پژوهشهای کاربردی با هدف شناخت (توصیف و تبیین) و حل مسائل دستگاههای سفارش دهنده صورت میگیرد، اما بسیاری از موارد خروجیها با انتظارات سفارش دهندگان سازگاری نداشته و آنان را نسبت به اثربخشی پژوهشهای اجتماعی بیاعتماد یا کم اعتماد میسازد. مسلما در این نتیجه هم عوامل درون سیستم پژوهش (دانش، مهارت، هوش، خلاقیت، مدیریت زمان و هزینه توسط پژوهشگران و ساختار نظارتی و مدیریتی موسسات پژوهشی و....) و هم عوامل مربوط به سیستم دستگاههای سفارش دهنده پژوهش و در نهایت روابط بین این دو، تاثیرگذار میباشد".
وی بنای این مقاله را به نقد و بررسی ساختار سازمانی دستگاههای سفارشدهنده پژوهش گذاشت:"مساله مورد تاکید در این نوشتار به نقد و بررسی ساختار سازمانی دستگاههای سفارشدهنده پژوهش (از منظر فرایندی) اختصاص دارد. به عبارتی مدعای نگارنده آن است که ضعف در کاربست نتایج پژوهشهای کارفرمایی با فرض کنترل عوامل پیش گفته مربوط به درون سیستم پژوهش، تا حد زیادی تابع ضعف در فرایند مدیریت فعالیت پژوهشی در دستگاههای متقاضی پژوهش اجتماعی است".
دکتر عظیمی هاشمی بنیانهای این ادعا را هم روشن می کند:"بررسی حاضر با اتکاء به گردآوری و تحلیل تجربه پژوهشگران گروه پژوهشی علوم اجتماعی (در شهر مشهد) در انجام بیش از دویست طرح پژوهشی کارفرمایی، ضعفهای فرایندی دستگاههای مورد نظر را در چند بخش واکاوی مینماید. این موارد شامل، سازوکارهای تشخیص مسئله پژوهشی توسط کنشگران سازمانی و تدقیق انتظارت پژوهشی؛ سفارش موضوع پژوهش و درخواست تنظیم پیشنهاده به پژوهشگران و فرایند توجیه پژوهشگر در خصوص مسئله تشخیصی؛ انتخاب پیشنهادههای پژوهشی و بررسی صلاحیت پژوهشگران؛ نظارت بر اجرا و تحویل کار و در نهایت پردازش یافتهها در جهت بهره برداری از نتایج پژوهش میباشد".
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
