دکتر عظیمی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری تاثیر ساختار سازمانی دستگاه های اجرایی بر کاربست نتایج تحقیق اجتماعی در ایران را بررسی کرد

اشتراک گذاری

    عضو هیات علمی گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت:" ضعف در کاربست نتایج پژوهش­های کارفرمایی تابع ضعف در فرایند مدیریت فعالیت پژوهشی در دستگاه­های متقاضی پژوهش اجتماعی است ".

     به گزارش خبرنگار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، دکتر مژگان عظیمی هاشمی در ابتدای سخنرانیش در دومین «همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» با عنوان «تاثیر ساختار سازمانی دستگاه های اجرایی بر کاربست نتایج تحقیق اجتماعی در ایران» گفت: " هر سازمانی که طالب بهره­مندی از پژوهش اجتماعی در راستای مدیریت دانایی محور باشد، ضرورت دارد که فعاليت­های پژوهشی - كه منابعي برای شناخت و حل مساله به کار مي­گيرند- را به عنوان يك فرايند مورد توجه قرار دهند و يكي از مزيت­هاي این ديدگاه، كنترل مستمري است كه بر روي ارتباط بين تك تك فرآيندها در درون سيستم اعمال مي­شود".

     وی بهره مند نشدن از پژوهشهای اجتماعی را مربوط به دو دستگاه سفارش دهنده پژوهش و درون سیستم پژوهش دانست و افزود:" به رغم آنکه پژوهش­های کاربردی با هدف شناخت (توصیف و تبیین) و حل مسائل دستگاه­های سفارش دهنده صورت می­گیرد، اما بسیاری از موارد خروجی­ها با انتظارات سفارش دهندگان سازگاری نداشته و آنان را نسبت به اثربخشی پژوهش­های اجتماعی بی­اعتماد یا کم اعتماد می­سازد. مسلما در این نتیجه هم عوامل درون سیستم پژوهش (دانش، مهارت، هوش، خلاقیت، مدیریت زمان و هزینه توسط پژوهشگران و ساختار نظارتی و مدیریتی موسسات پژوهشی و....) و هم عوامل مربوط به سیستم دستگاه­های سفارش دهنده پژوهش و در نهایت روابط بین این دو، تاثیرگذار می­باشد".

     وی بنای این مقاله را به نقد و بررسی ساختار سازمانی دستگاه­های سفارش­دهنده پژوهش گذاشت:"مساله مورد تاکید در این نوشتار به نقد و بررسی ساختار سازمانی دستگاه­های سفارش­دهنده پژوهش (از منظر فرایندی) اختصاص دارد. به عبارتی مدعای نگارنده آن است که ضعف در کاربست نتایج پژوهش­های کارفرمایی با فرض کنترل عوامل پیش گفته مربوط به درون سیستم پژوهش، تا حد زیادی تابع ضعف در فرایند مدیریت فعالیت پژوهشی در دستگاه­های متقاضی پژوهش اجتماعی است".

     دکتر عظیمی هاشمی بنیانهای این ادعا را هم روشن می کند:"بررسی حاضر با اتکاء به گردآوری و تحلیل تجربه پژوهشگران گروه پژوهشی علوم اجتماعی (در شهر مشهد) در انجام بیش از دویست طرح پژوهشی کارفرمایی، ضعف­های فرایندی دستگاه­های مورد نظر را در چند بخش واکاوی می­نماید. این موارد شامل، سازوکارهای تشخیص مسئله پژوهشی توسط کنشگران سازمانی و تدقیق انتظارت پژوهشی؛ سفارش موضوع پژوهش و درخواست تنظیم پیشنهاده به پژوهشگران و فرایند توجیه پژوهشگر در خصوص مسئله تشخیصی؛ انتخاب پیشنهاده­های پژوهشی و بررسی صلاحیت پژوهشگران؛ نظارت بر اجرا و تحویل کار و در نهایت پردازش یافته­ها در جهت بهره برداری از نتایج پژوهش می­باشد".

 

انتهای خبر

اخبار