دکتر بخشی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی: مدیریت زمان در پژوهش های اجتماعی در ایران ضعیف است

اشتراک گذاری

عضو هیات علمی گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت:"یکی از مشکلات اکثر طرح های کارفرمایی این است که معمولا از زمان بندی پیش بینی شده عقب می مانند و این امر علاوه بر آنکه هزینه های تحقیق را برای محقق بالا می‌برد، موجب نارضایتی کارفرما نیز می شود".

به گزارش خبرنگار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، دکتر حامد بخشی در ابتدای سخنرانیش در دومین «همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» با عنوان «مساله مدیریت زمان در پژوهش های اجتماعی در ایران » گفت: در این مقاله بر آنیم تا مشخص سازیم تاخیر از زمان بندی عمدتا در کدام مراحل تحقیق اتفاق می افتد و علل اصلی این تاخیر چیست؟

مدیر گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی برای رسیدن به جواب این سوال ساده ولی اساسی به پژوهشگران جهاددانشگاهی مشهد مراجعه کرده است  و اینگونه توضیح می دهد:" برای این منظور با 13 نفر از پژوهشگران گروه پژوهشی علوم اجتماعی جهاد دانشگاهی مشهد مصاحبه های نیمه ساختار یافته انجام شد به گونه ای که پاسخ ها به حد اشباع نظری رسید. نتایج تحقیق نشان می دهد تاخیر از زمان بندی عمدتا در تدوین مبانی نظری تحقیق و سپس در بخش گردآوری داده ها اتفاق می افتد".

وی پس از رسیدن به این نتیجه، به دنبال دلیل تاخیر در هر کدام از دو مورد بالا است:"  نتایج اولیه علت تاخیر در تدوین مبانی نظری بیشتر به عدم برآورد اولیه صحیح از منابع تحقیق بر می گردد. محققان به دلیل عدم آشنایی با موضوع تحقیق، برآوردی از وضعیت منابع و پیشینه تحقیق ندارند؛ به گونه ای که گاه جستجوی منابع بیش از پیش بینی طول می کشد و یا منابع گردآوری شده بیش از میزانی هستند که محقق تصور می کرده است".

وی افزود:" در فاز گردآوری داده ها، بخشی از تاخیر به عدم هماهنگی لازم توسط کارفرما در تسهیل شرایط لازم برای گردآوری اطلاعات و بخشی دیگر به دشواری ها و موانع پیش بینی نشده در هماهنگی با پاسخگویان یا جمع آوری داده ها مربوط است".

اما ردگیری  مقصرین این پرونده پژوهشی،  پایان کار نیست و دکتر بخشی پیشنهاداتی هم برای همکارانش دارد:"در نهایت، بر اساس علت یابی تاخیر در زمان بندی پیشنهاد شده تا در زمان نگارش طرح نامه جستجوی جامعی در پیشینه نظری تحقیق انجام شود و گردآوری داده ها با مشارکت جدی کارشناسان و دست اندرکاران حوزه مربوطه انجام شود".

 

انتهای خبر

اخبار