قهرمان، عضو پژوهشکده گردشگری ملاحظات کاربستی درتدوين پيشنهاده های پژوهشی درایران را بررسی کرد

اشتراک گذاری

پژوهشگر تمام وقت گروه علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت:"محقق صرفا آکادميک عمدتا توليد کننده دانش است ولي محقق حرفه اي فروشنده آن  نيز هست ".

 به گزارش خبرنگار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، آرش قهرمان در ابتدای سخنرانیش در دومین «همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» با عنوان «ملاحظات کاربستی در تدوين پيشنهاده های پژوهشی درایران» گفت: "در هنگام تدوين پيشنهاده پژوهشی بايد ملاحظاتی درنظر گرفته شود تا پژوهش منتج از آن دارای يافته هايي اجرايي و  قابل کاربست  برای بهره برداران باشد".

 وی سپس به سنگ بنای يک پژوهش قابل کاربست اشاره می کند:" مدعای اين نوشتار بر اين است که سنگ بنای يک پژوهش قابل کاربست، در تدوين پيشنهاده طرح گذاشته می شود؛ بايد در عنوان پژوهش دقت نمود زيرا مفاهيم به کار برده شده ممکن است تلقي هاي متفاوتي را ايجاد نمايد : مدل ، الگو ، راهکار ، راهبرد و پيشنهاد، رويکرد  همه و همه عناويني هستند که در عناوين پژوهشی  فراوان به کار مي روند و گاهي انتظارات متفاوتي رابرای  بهره برداران ايجاد مي نمايند".

 این دانشجوی دکترای جامعه شناسی شناسایی ماموریت اصلی سازمان هدف را یکی از اولویتهای یک طرح پژوهشی عنوان می کند:" همچنين چون هدف اصلي يک  طرح پژوهشی  خدمت به يک سازمان است ؛ بهتر است ماموريت اصلی و اهداف توسعه اي سازمان هدف شناسايي شود.لذاتوجه به شناسايي معيارهای واقعی و دغدغه های اصلی بهره برداران لازم است  مورد توجه قرار گيرد."

قهرمان  درادامه ارائه مقاله خود از گامهای اساسی نام می برد که به نظرش در راهبردی نمودن یافته های پژوهش اهمیت زیادی دارند:" همچنين اهتمام پژوهشگران به جهت دهی پيشنهاده ها به گونه ای که در آن روشهای بهره برداری از يافته ها و آثار بلند مدت و ميان مدت و کوتاه مدت آنها توضيح داده شده باشد؛ گامهای اساسی در راهبردی نمودن يافته های پژوهش است که سنگ بنای آن از ابتدای نوشتن پيشنهاده پژوهشی آغاز می شود و در اين خصوص نکاتی چند قابل اشاره است : تهيه شرح يافته هاي تفکيکي براي مديران ، تبديل يافته ها در قالب نرم افزار ، تهيه پوستر از مهمترين يافتهاي طرح ، تهيه R.F.P  برای پيشنهاده های جديد".

وی در پایان با اشاره به تفاوت پژوهشگر حرفه ای با غیر حرفه ای گفت:" افزون بر آن، شناخت نيازهاي اصلي و جدي سازمان  بهره بردار و معرفی اين که  طرح چگونه به بهره وری سازمانی مي انجامد، در زمره نکاتی است که يک محقق حرفه ای در تدوين پيشنهاده پژوهشی بايد دقت نمايد.موارد مذکور ـ به رغم پراکندگی که دارد ـ همه و همه وجوه تمايز يک محقق حرفه ای از يک محقق آکادميک محض است. محقق صرفا آکادميک عمدتا توليد کننده دانش است ولي محقق حرفه اي فروشنده آن  نيز است به گونه ای که بهره برداررا قانع نمايد  ـ بر اساس اعتمادی که به کاربست پژوهش دارد ـ به پژوهش منتج از آن اعتماد نمايد".

 

انتهای خبر 

اخبار