حیدری چروده، پژوهشگر پژوهشکده گردشگری واسطه ای بودن کاربران نتایج پژوهش از علل ضعف کاربست یافته­های تحقیقات فرهنگی و اجتماعی در دستگاه­های اجرایی عنوان کرد

اشتراک گذاری

پژوهشگر گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی دو عامل اصلی در ضعف کاربست یافته­های پژوهشی تحقیقات علوم انسانی در ایران عبارتند از واسطه ای بودن کاربران نتایج پژوهش و ضعف احساس نیاز به نتایج تحقیقات" عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، مجید حیدری چروده در ابتدای سخنرانیش در دومین «همایش ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران» با اشاره به اینکه مقاله اش بخشی از نتایج پایان­نامه دکتری خودش است گفت:" این مقاله با هدف تبیین ضعف کاربست نتایج تحقیقات اجتماعی و فرهنگی در دستگاه­های اجرایی به روش کیفی و مصاحبه گروهی متمرکز در حال انجام است و نتایج تحقیق نشان داد که علاوه بر عوامل متعددی نظیر سابقه اندک فعالیت پژوهشی، تجربیات منفی و اعتماد ضعیف کاربران، ، دیربازده بودن نتایج، دخالت عوامل مزاحم و دشواری کنترل آنها، دو عامل اصلی در ضعف کاربست یافته­های پژوهشی تحقیقات علوم انسانی (در مقایسه با علوم پزشکی و فنی و مهندسی)  نقش بازی می­کنند که عبارتند از 1- واسطه ای بودن کاربران نتایج پژوهش 2- ضعف احساس نیاز به نتایج تحقیقات".

وی بیان کرد :"عامل نخست به نقش کاربران نتایج تحقیقات در این علوم بر­میگردد. بدین معنا که در تحقیقات علوم انسانی انجام شده در دستگاه­های اجرایی،کاربرانی که نتایج تحقیقات در اختیار آنها قرار می­گیرد عمدتا کارشناسان دستگاه­های اجرایی هستند. کارشناسان مزبور جامعه هدف این قبیل تحقیقات محسوب نمی شوند بلکه در حکم کاربران واسطی هستند که باید نتایج تحقیقات را به جامعه هدف منتقل نمایند. اغلب آنها از یک سو انگیزه؛ آکاهی و مهارت انتقال نتایج به زبان جامعه هدف را ندارند و از سوی دیگر نقش شغلی خود را به گونه­ای تعریف کرده اند که در ای زمینه وظیفه­ای بر عهده آنها نیست".

دانشجوی دکتری جامعه شناسی در ادامه افزود: ضعف کنترل سازمانی بر این کارشناسان نیز از شرایطی است که امکان کاربست نتایج در این حوزه را بسیار ضعیف می سازد. در حالیکه کاربران اصلی نتایج تحقیقات پزشکی و فنی-مهندسی، جامعه هدف این تحقیقات نیز می­باشند و نیاز به ترجمه دانش در آن حوزه بسیار اندک است. زیرا زبان تخصصی پژوهشگران برای کاربران بسیار آشناست".

وی گفت:" از دیگر نتایج مقایسه تحقیقات علوم انسانی با پزشکی و فنی- مهندسی می­توان به ادراک نیاز جامعه هدف این دو حوزه اشاره نمود. در تحقیقات علوم انسانی نه تنها سطح ادراک نیاز به پژوهش در جامعه هدف بسیار پایین است بلکه ابراز این نیاز از آنجایی که حمل بر کم­دانشی جامعه هدف و ناتوانی آنها در حل مساله می شود امری ضدارزش تلقی می­شود. اما در حوزه پزشکی و فنی-مهندسی نه تنها سطح ادراک نیاز بالاست بلکه ابراز آن امری ضد ارزش محسوب نمی شود. علاوه بر تاثیرات اصلی، اثر متقابل این دو عامل (نقش کاربران و ادراک نیاز) شرایطی را فراهم  می­سازد که زمینه کاربست یافته های تحقیقات علوم انسانی در دستگاه­های اجرایی بسیار ضعیف باشد".

 انتهای خبر

اخبار