عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری: توسعه زیارت مفهومی چندبعدی است
نشست «طراحی و ارائه مدل شهر زیارتی مشهد (رویکرد آتی) ومدل توسعه و تعمیق زیارت در شهر مشهد(رویکرد کنونی)»، صبح امروز (یکشنبه سیزدهم اسفندماه ) در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ابتدا با معرفی کلی طرح ، هدف اصلی از اجرای آن را طراحی و تدوین الگوی شهر زیارتی مطلوب و توسعه و تعمیق زیارت در شهر مشهد با عنایت به الگوهای چند وجهی توسعه شهر (زیارتی) عنوان کرد و افزود:" در این طرح ترکیبی از روشهای اسنادی، بحث گروهی، تحلیل ثانویه ، پیمایش محدود، تحلیل سلسله مراتبی (تصمیمگیری چندگزینهای به شیوه فازی) و تحلیل سناریو به کار گرفته شده است".
دکتر مژگان عظیمی هاشمی توسعه زیارت در شهر مشهد را دارای چند ویژگی عمده دانست و ادامه داد: "توسعه زیارت مفهومی چندبعدی است، فرایند بهگشت وضعیت موجود زیارت میباشد، لذا امری در حال شدن است؛ این فرایندی درونی و خلاق است که سیستم اجتماعی شهر زیارتی به صورت هدفمند، قابلیت و خواست خود را جهت خدمت به زائران حرم رضوی به کار گرفته و سعی دارد با ارائه تصویری روشن از وضعیت مطلوب شرایط لازم برای تغییر وضعیت موجود را فراهم آورد. ضمنا توسعه کمی زیارت ناظر بر افزایش تعداد زائران بهرهمند از فرصت زیارت است و بیشتر با مفهوم رشد کمی تجربه زیارت قرابت دارد. بنابر این هر اقدامی که بتواند کنش زیارتی زائرین را افزایش دهد، اقدامی در راستای توسعه کمی قلمداد می شود".
سپس وی چارچوب مفهومی، روش و نتایج طرح را به تفصیل بیان کرذ.
در ادامه این نشست دکتر محسن نوغانی و دکتر علی یوسفی از منظر علوم اجتماعی، دکتر علی رضا رضوانی از منظرمعماری، دکتر تقی ابراهیمی از منظر علوم اقتصادی و دکتر محمد قاسمی خوزانی از منظر جغرافیا و برنامه ریزی شهری نقد و نظرشان را به عنوان داوران نشست بیان کردند.
این جلسه که اولین نشست از سلسله نشست های ارائه نتایج مطالعات طرح «مطالعه توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع)» بود با هدف ارائه طرح نزد اندیشمندان و داوران رشته های علمی مرتبط ، و ارائه راهکارهایی برای عملیاتی کردن نتایج این طرح ، توسط دکتر عظیمی، مجری طرح ارائه شد.
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
