برآورد قیمت متوسط هر متر مکعب آب در دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی خراسان رضوی

اشتراک گذاری

سیزدهمین همایش آب و پژوهش شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با حضور کارشناسان و مدیران این شرکت، سازمان جهاد کشاورزی، شرکت های آب و فاضلاب مشهد، استان و روستایی، علی اکبر قبادی مدیر کل دفتر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب و امور مشترکین شرکت مدیریت منابع آب ایران و جمعی از متخصصین، اساتید دانشگاه، پژوهشگران و دانشجویان در دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، در این مراسم، ابتدا مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی و  دکتر حسین انصاری، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی به ارائه سخنرانی پرداختند.

همچنین مهندس فاطمه رحمانی، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی دیگر سخنران این سمینار نتایج طرح پژوهشی با عنوان «برآورد قیمت متوسط هر متر مکعب آب در دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی استان خراسان رضوی» را ارایه نمود و گفت: بر این اساس مسدود کردن چاه ها بسيار اقتصادي تر از سایر روش‌های ايجاد سدها و پروژه هاي تغذيه مصنوعي بوده  و شرکت آب منطقه اي جهت جبران افت آبهاي زير زميني بهتر است از روش مسدود کردن چاهها استفاده نمايد. همچنین مقايسه قيمت محلي آب با ميزان سود به ازاء هر  متر مکعب آب در دشتهاي استان خراسان رضوي  نشان مي دهد که تنها در دشتهاي بجستان، بردسکن، درونه، زاوه، زوزن، سرخس، عمراني، قوچان، کاشمر و محولات ميزان سود بيشتر از قيمت محلي آب است و اين بدان معنا است که تنها در اين دشتها کشت محصولات کشاورزي از نظر منابع آبي صرفه اقتصادي دارد و در ساير دشتها صرفه اقتصادي ندارد. در رابطه با دشتهايي که کشاورزي در آنها داراي صرفه اقتصادي نمي باشد بايد از طريق روشهاي مختلف بهره وري استفاده از آب را بالا برد زيرا در مواردي به دلايل سياسي و استراتژيک نمي توان توليد محصولات کشاورزي را متوقف نمود.

  در ادامه دکتر مهدی بلالی مود، مدیر گروه سم‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با ارایه طرح پژوهشی  به «بررسی اثرات غلظت فلزات سنگین در پساب حاصل از صنایع دشت مشهد » و دکتر کیوان اصغری عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به بررسی « تحلیل روش های نوین در پیش‌بینی بهنگام جریان در حوضه های آبریز سد کارده » پرداخت.

 

انتهای خبر

اخبار