جامعه شناسی پدیداری درک معنای دوستی پسران با جنس مخالف
افزایش دوستی در بین پسران و دختران به ویژه دانش آموزان در ایران، خانواده و مسئولین جامعه را دچار نگرانیهای جدی کرده است.
به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، مجید دانایی، دانشجوی دکترای جامعه شناسی و پژوهشگر گروه علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با پیش فرض بالا در پژوهش خود با عنوان" جامعه شناسی پدیداری درک معنای دوستی پسران با جنس مخالف در بین دانش آموز دبیرستانی شهر مشهد " به بررسي روابط پسران و دختران نوجوان در ایران به عنوان یک مسأله اجتماعی پرداخته است.
در این پژوهش معنای دوست دختر در بین پسران دبیرستانی شهر مشهد با استفاده از رویکرد معنا کاوی و تفسیرگرایی مورد بررسی قرار گرفته است. دادههای کیفی این پژوهش با استفاده از مصاحبه عمیق، بر اساس نمونه گیری هدفمند، با معیار اشباع نظری با ۸ تن از مشارکت کنندگانی که تجربه دوستی با جنس مخالف داشتند، بدست آمده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش پدیدارشناسی و تکنیک عملیات واحد معنایی، خوشه بندی و مقوله بندی، معنای تعمیمی و تفریدی دوستی انجام شد.
یافتههای محقق در تحقیق فوق نشان میدهد: تجربه مشترک دوستی با جنس مخالف نزد پسران، مهر و محبت است که هنگام موفقیت در دوستی با تغییرات جسمی مانند ضربان تند قلب، احساس ریش شدن دل و چنگ زدن به آن، شادمانی و سرخوشی، همراه با تحرک بدنی متناسب با شادمانی، و در مواقع شکست در دوستی با کم تحرکی و افسردگی همراه است. از نظر فکری، تجربه دوستی با خیال پردازی، برنامه ریزی برای آینده و تغیر نگرش نسبت به معناهای مخالف با دوستی یا شک نسبت به آنها مخصوصاً در حوزه دین همراه است. در بعد تعاملی، در ابتدای دوستی همراهی با خانواده خود، انجام دادن کارها با نشاط بیشتر، و کم رنگ شدن تعامل با دوستان دیده میشود و در مواقع شکست، عدم همراهی با خانواده، گوشه گیری و انزوا مشاهده میشود. از نظر مشارکت کنندگان، دوستی با جنس مخالف خوشی زودگذر و امری خطرناک است که تجربه میشود. دلایل دوستی در وجه تعمیمی، کنجکاوی و زیبایی است و در موارد دیگر نشان دادن قدرت به سایر دوستان، ارتباط جنسی، گریز از تنهایی و همگونی اخلاقی و عاطفی است. عامترین روش ارتباط تلفن است و بارزترین نتیجه دوستی مانع پیشرفت در زندگی است.
دانایی اعتقاد دارد:"با وجود افزایش این نوع کنش اجتماعی، معنای آن برای والدین و مسئولین جامعه پنهان مانده است. بر خلاف نگرشهای موجود در بین مسئولین و خانوادهها که به دوستی با دختر بیشتر نگاه جنسی دارند، دوستیها بیشتر به دلیل کنجکاوی و در ابتدا زیبایی جنس مخالف، بدون توجه به لذت جنسی صورت میگیرد. عدم شناخت این مسأله توسط خانوادهها و مسئولین و برخوردهای نامناسب با این پدیده واکنشهای غیر قابل جبرانی را در جامعه به دنبال خواهد داشت."
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
