سفر به اورامانات؛ بهشت گمشده ایران زمین

اشتراک گذاری

بیست و سوم اردیبهشت ماه سالجاری، پژوهشگران پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی ، سفری یکساعته به اورامانات داشتند.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، محمد رحیمی، کارشناس این پژوهشکده گزارش سفر 25 روزه خود به این منطقه جغرافیایی را ارائه کرد.

وی که سفری 25 روزه و پیاده به این منطقه جغرافیایی از کشورملن داشته است، مسائل اجتماعی، جغرافیایی و فرهنگی را در مجموعه مباحث گردشگری روستایی ارائه کرد.

 رحیمی با اشاره به اینکه منطقه سرسبز و بکر اورامانات در محدوده جغرافیایی غرب ایران و مابین دو استان کردستان و کرمانشاه قرار دارد به تقسیمات محلی منطقه به اورامان لهون، اورامان تخت و اورامان ژاوررود اشاره کرد و در مورد روستا - شهر اورامان تخت به تفصیل صحبت کرد.

 در گزارش این سفر آمده است: روستا -  شهر اورامان در فاصله 50 کیلومتری به شهر مریوان در استان کردستان قرار دارد. معماری پله کانی- خشکه چینی -  با استفاده از مصالح بومی منطقه که عمدتا سنگ و چوب است حالت منحصر به فردی به این روستا و تمامی شهرها و روستاهای دیگر اورامانات بخشیده است ، همچنین در کنار این بافت کوهپایه­ای ، رشته کوه­های سر به فلک کشیده ، چشمه ساران متعدد، جنگل های بلوط و بادام و انجیر کوهستان، لباسهای رنگارنگ مردان و زنان اورامانی در باغات گیلاس و گردو و انار و شور و خروش رودخانه عظیم سیروان، چشم اندازی افسانه ای به منطقه اورامانات بخشیده که نظر هر توریست و طبیعت گردی را به خود جلب می کند.

در پایان این گزارش جشن (عروسی) پیر شالیار که در بهمن ماه هر سال با حضور تعداد زیادی از مسافران داخل و خارج از کشور برگزار می شود، معرفی شد که به اعتقاد اهالی او یکی از مغ های زرتشتی در دوران ساسانی بوده و مردمان آن دیار را در کتاب "معرفت پیر شالیار" به یکتا پرستی،صلح و آرامش در میان قبایل، استفاده از رنگهای سفید و شاد در زندگی روزمره ، رعایت بهداشت فردی و جمعی و ادای احترام به ریش سفیدان و بزرگان قوم دعوت کرده است.

 

لازم به ذکر است با توجه به توان بالقوه این دیار به گردشگری روستایی،امروزه تورهای زیادی از سراسر کشور و خارج از کشور  به منطقه اعزام میشوند که بهترین مسیر ورودی اورامان ، 15 کیلومتری جاده مریوان به سنندج – گردنه ژالانه – می باشد.

 

انتهای خبر

 

اخبار