تعيين ارزش نهايي آب رودخانه کارون

اشتراک گذاری

آب عامل و محرک اصلي کشاورزي جهان به شمار مي­رود، به همين دليل حدود 70 درصد آب مصرفي جهان به آبياري اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، قباد عبداللهی فارغ التحصیل رشته اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد در مقطع کارشناسی ارشد، با پیش فرض بالا در پایان نامه خود با عنوان" تعيين ارزش نهايي آب رودخانه کارون در حوضه آبريز شهرستان شوشتر (براي محصولات مختلف) و شناخت عوامل موثر بر آن" به جايگاه خاص آب  در توسعه پايدار در کشور اشاره کرده است.

وی معتقد است:" با توجه به اينکه علت اصلي تقاضاي زياد آب کشاورزي در کشور برگرفته از اختلاف زياد ميان قيمت تمام شده آب و ارزش نهايي آن است، در نتيجه کشاورزان براي آنکه سود خود را حداکثر کنند درصددند تا قيمت تمام شده آب را به ارزش نهايي آن برسانند".

در ادامه ارائه پایان نامه فوق در مورد حوضه آبريز كارون عنوان می شود:" حوضه آبريز كارون در جنوب غربي ايران واقع است و بيش از ۲۰ درصد از آب سطحي كشور را دارا ميباشد، در نتيجه بدست آوردن ارزش نهايي آب در اين حوضه از اهميت بالايي برخوردار است".

عبداللهی که از از روش کمی در این تحقیق استفاده کرده، می افزاید:" منطقه مورد مطالعه در اين تحقيق حوضه آبريز شهرستان شوشتر است، که داده‌هاي مورد نياز به صورت ميداني با پرسش از 170 کشاورز جمع‌آوري شده است. در اين تحقيق ابتدا فرض وابستگي همزمان بين جملات اخلال جهت استفاده از سيستم معادلات به ظاهر نامرتبط آزمون گرديد، سپس با توجه به رد اين فرض، براي برآورد توابع مختلف، به دليل همبستگي متغيرهاي مستقل به هم، جهت بدست آوردن ضرايب کارا، از روش حداقل مربعات تعميم يافته(GLS) به جاي حداقل مربعات معمولي(OLS) استفاده شد. سپس ارزش نهايي آب در سه منطقه؛ حاشيه فرعي رود گرگر، حاشيه اصلي رود کارون(مناطق کوشکک و جنت مکان) و حاشيه فرعي رود شطيط محاسبه شد. نهايتاً در پنج سناريو، اثر تغييرات قيمت آب و مقدار آب، تغييرات هزينه آب با فرض ثابت بودن قيمت آب و ساير عوامل، تغيير همزمان در قيمت و هزينه آب با فرض ثابت بودن ساير شرايط، تغييرات ارزش محصول ناشي از تغيير قيمت و يا عملکرد محصول و تغييرات اقليمي بر ارزش نهايي آب محاسبه شد.

یادآور می شود جلسه فوق اولین نشست از سلسله نشستهای گروه اقتصاد شهری در سال 1391 بود.

 

 انتهای خبر

اخبار