مدرسه سازی در آفريقا مطمئن‌ترين راه رسيدن به بهشت است

اشتراک گذاری

تحصيلات دانايي مي‌آورد و دانايي قدرت است.

به گزارش خبرنگار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، جمله بالا عنوان گزارشی است که دکتر جعفر خیرخواهان، پژوهشگر گروه پژوهشی اقتصاد پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی از طرح بزرگ مدرسه «سنت جود» در تانزانيا در روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است.

 دکتر خیرخواهان در آغاز این گزارش مدرسه مورد بازدیدش را اینگونه معرفی میکند: "مدرسه «سنت جود» توسط «جما سيسيا» _ بانوي استراليايي_ در سال 2002 تاسيس شد ، در نخستین سال فقط سه کودک در آن ثبت‌نام کردند اما تلاش‌های جماسیسیا و همکارانش برای تشویق والدین به تحصیل کودکان و نیز برنامه‌هایی مانند ارائه غذای گرم به دانش‌آموزان مدرسه، در کنار تلاش گسترده برای جذب حمایت‌های مالی، باعث شد که امسال و همزمان با جشن ده‌سالگی سنت جود، این مدرسه بتواند 1600 کودک تانزانیایی را تحت پوشش قرار دهد.

او با شور و علاقه خاصی از زحمات فوق العاده مدیرمدرسه میگوید: "او مي‌‌‌كوشد تا امكان تحصيل را براي حدود 1600 كودك تانزانيايي فراهم سازد. ساختمان اصلي اين مدرسه در حاشيه شهر و در منطقه فقيرنشين «موشونو» در شهر «آروشا» قرار دارد. اين مدرسه به دو بخش ابتدايي (كلاس اول تا چهارم) و راهنمايي (كلاس‌هاي پنجم تا هفتم) تقسيم مي‌‌‌شود. البته چند سالي است كه محوطه‌اي در روستاي «اوسا» به كلاس‌هاي دبيرستاني اختصاص يافته است كه فعلا تا كلاس دهم ادامه دارد. در سال 2014، نخستين دارندگان مدرك ديپلم از اين مدرسه فارغ‌التحصيل خواهند شد".

وی با اشاره به اینکه يكي از تصاوير معمول در شهر «آروشا»، مشاهده اتوبوس‌هاي آرم‌‌دار مدرسه «سنت‌جود» است، گفت:" شيوه گزينش مدرسه به اين صورت است كه كودك پذيرفته‌شده بايد نخستين سال مدرسه را در يك مدرسه دولتي ثبت‌نام و تحصيل كرده باشد و عملكرد تحصيلي وي در سال اول بايد در سطح مناسبي قرار داشته باشد. خانواده كودك بايد از فقيرترين خانواده‌هاي منطقه باشند، مهم‌ترين ملاك‌هاي فقير بودن هم بي‌سوادي والدين، نداشتن برق (و به تبع آن تلويزيون، يخچال و ...) است.
در حال حاضر به دليل شكاف شديد بين ظرفيت مدرسه و ميزان كودكان متقاضي تحصيل، از هر خانواده يك كودك بيشتر نمي‌تواند وارد مدرسه «سنت جود» شود. هر چند كه يكي از آرزوهاي بزرگ «جما سيسيا» (مدير مدرسه) اين است كه با توسعه ظرفيت مدرسه و احداث ساختمان‌هاي جديد، زماني برسد كه بتوانند از هر خانواده دو كودك را تحت پوشش قرار دهند".

این پژوهشگر در ادامه گزارشش آورده است: ریشه کن کردن بیسوادی از نتایج اینگونه زحمات است: «جما» دلايل اصلي رشد مدرسه را ويژگي‌هايي مثل «سخت‌كوشي، شكيبايي، پشتكار، عزم راسخ و پشتيباني» از سوي جوامع استراليايي و آفريقايي مي‌داند و ادعا مي‌كند كه موفقيت واقعي وي در تربيت و توسعه كادر مدرسه بوده است. او اين طور توضيح مي‌دهد: «بيشتر كساني كه با ما شروع به كار كردند آموزگاران بي‌تجربه اما مشتاق بودند كه اكنون مسووليت‌هاي سنگيني همچون مدير مدرسه، معاون، رييس كادر آموزشي، رييس واحدهاي درسي هستند. و اعضاي كادر غيرآموزشي ما نيز مهارت‌هاي خويش را قوي كردند و چالش‌هاي جديد را پذيرا شدند و به چنان اوج شغلي رسيدند كه هرگز تصور نمي‌كردند امكان پذير باشد.»

خیرخواهان در نهایت به جمله زیبای  «جما سيسيا» ، مدیر کوشای مدرسه اشاره میکند"اگر واقعا بهشتي وجود داشته باشد كه دارد، پس راه‌اندازي مدرسه مخصوص كودكان فقير در آفريقا مطمئن‌ترين راه رسيدن به بهشت است".

 

متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.

لینکهای مرتبط:

تقريبا 700 دليل براي زندگي در آفريقا دارم!

 

انتهای خبر

اخبار