طرحی در چهار فصل سال

اشتراک گذاری

عضو هیات علمی گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان رضوی   طرح "بررسی کیفیت اقامت و ترجیحات زائران ایرانی در مدت سفر به مشهد"را ارائه کرد.

   به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی،سیمین فروغ زاده  مشهد پژوهشگر گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، چهارشنبه هفته پیش ضمن شرکت در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خراسان رضوی به همراه دکتر مژگان عظیمی هاشمی – قائم مقام معاونت پژوهشی در پژوهشکده گردشگری – و دکتر جعفر خیرخواهان – نماینده پزوهشکده در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی و پژوهشگر گروه پژوهشی اقتصاد شهری این پژوهشکده - بخشهایی از طرح " بررسی کیفیت اقامت و ترجیحات زائران ایرانی در مدت سفر به مشهد" را ارائه کرد.

    ارائه طرح فوق در این جلسه که با حضور نمایندگان سازمانها و نهادهای مرتبط با بخش گردشگری استان خراسان رضوی انجام شد، با هدف ارتباط مداوم و هماهنگ بخش دانشگاهی و تحقیقاتی  صنعت گردشکری با بخش اجرایی و عملی آن در سطح استانی برگزار شد.

   فروغ زاده در ابتدای بحث، طرحش را اینگونه معرفی کرد:" انتخابهای انجام شده توسط زائران ( یا الگوهای قابل مشاهده در انتخاب های زائران و یا آنچه محقق شده است) درامور مختلف سفر تحت عنوان کیفیت اقامت خوانده می شود  که به عنوان یک امرعینی است".

   وی با اشاره به اینکه این روش نمونه گیری طرح خوشه ای بوده گفت:" تمامزائران ایرانی شهر مشهد در سال 89 و 90 جامعه آماری پژوهش را تشکیل می دهند و زمان انجام تحقیق در چهار مقطع(تابستان89،پاییز89،زمستان 89 وبهار90) بوده است"

           در ویژگی پاسخگویان می خوانیم: به لحاظ تركيب جنسي 45.8 درصد نمونه را زنان و54.2 درصد را مردان تشكيل مي‌دهند پاسخگویان نمونه به طور متوسط دارای 37.8 سال سن می باشند ، میزان تحصیلات41.2 درصد زائران زیر دیپلم است و زائرانی که دارای تحصیلات دیپلم و فوق دیپلم هستند35.2 درصد نمونه مورد بررسی را تشکیل می‌دهند، به نسبت سایر مشاغل، بیشترین گروه دارای مشاغل کارمندی متوسط(22.6 درصد) هستند و میزان درآمد ماهیانه نیمی از نمونه مورد بررسی بین250 تا500 هزار تومان است"

      همچنین در الگوی سفرالگوی سفر از حیث فردی یا جمعی بودن نشان می دهد 13.7 از زائران پاسخگو به صورت تنها به مشهد آمده اند و اکثریت (86.3 درصد) با خانواده و یا با دوستان و همکاران خود سفر کرده اند که برای بيشترين تعداد زائران(88.6 درصد)، زیارت مهمترین انگیزه سفر به مشهد بوده است و از آن طرف فعالیت غالب اکثریت زائران(70 درصد) نیز در شهر مشهد صرفا زیارتی بوده است وتنها 30 درصد سفری زیارتی- سیاحتی داشته اند.  از سویی دیگر 87.4 درصد زائران  به صورت شخصی( با وسایل نقلیه عمومی و یا وسیله شخصی) به مشهد آمده  اند و 12.6 درصد در قالب کاروان و تور و یا هیات های عزاداری و اردو سفر کرده اند.

اما در بخش میزان هزینه کرد زائران برای خرید سوغات زائران به ترتیب این اماکن را برای خرید انتخاب کرده اند:

1-بازار رضا  2- بازار خیابان طبرسی

 میانگین میزان هزینه کرد گروه همسفر برای خرید سوغات در شهر مشهد 140 هزار تومان است.

و در نهایت در چکیده طرح متوجه می شویم: "قصد سفر زائران در ترجیحات آنها مهم است. که زمانی قصد اولیه زائران از سفر دیدن آثار باستانی و فرهنگی بوده، از اماکن سیاحتی بیشتر دیدار می کردند و زمانیکه قصدشان تفریح و گردش بوده،کمتر به سراغ این اماکن می رفته اند.زائرانی که قصدشان دیدن اقوام دوستان و یا انجام کار شخصی بوده،ترجیح می داده اند در اقامتگاهی دور از حرم اسکان نمایند و زائرانی که انجام زیارت برایشان در رده اول اهمیت بوده است و همچنین کسانی که از سفر قبلی شان رضایت داشته اند، در تصمیم گیریشان برای انتخاب محدوده محل اقامت، نزدیک حرم را مطلوب می دانند.همچنین نتایج بیانگر آن است که به هر اندازه آشنایی زائران با شهر مشهد بیشتر باشد ، زائران ترجیح می دهند. مدت بیشتری را در مشهد اقامت کنند."

در بخش بعدی ارائه طرح، به بحث چگونگی  تفکیک داده ها و تلفیق آنها پرداخته شد که نهایتا اعضای کمیسیون، درخواست بسته های کاربستی خاص نهاد خود را در ارتباط با نتایج طرح خواستار شدند.

یادآور می شود کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی  و صنایع و معادن خراسان رضوی، جلسات ماهانه خود را با هدف دستیابی به راه حل توسعه گردشگری در استان و شناخت مشکلات پیش رو برگزار می کند.

 

انتهای خبر

اخبار