بررسی عوامل موثر بر میزان استفاده دبیران راهنمایی از روشهای نوین تدریس در استان خراسان رضوی
نشست علمی "بررسی عوامل موثر بر میزان استفاده دبیران راهنمایی از روشهای نوین تدریس در استان خراسان رضوی" ، با ارئه عادله قیس، پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، قیس در زمان اجرای طرح فوق همکار اصلی مریم اسکافی، مجری طرح بوده است که شنبه 20 خردادماه در نشست علمی گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری به ارائه این طرح پرداخت.
وی ضمن اشاره به تفاوت اجرای این طرح در سایر استانها با خراسان رضوی به مباحثی همچون تعریف عملیاتی شیوه های نوین تدریس و توصیف متوسط درصد استفاده از وسایل و روشهای نوین تدریس در سطح مدارس پرداخت.
وی ابتدا در حالی که لازمه پیشرفت علمی و افزایش سطح خلاقیت و نوآوری در بین دانش آموزان را استفاده مدارس از روش ها و ابزارهای نوین تدریس دانست گفت :"مشخص نیست که استفاده از این روشها و ابزارها در سطح مدارس، عملا به چه میزانی است که خروجی ایده آل آموزش و پرورش، محقق نشده و ایران رتبه پایینی در نتایج تیمز و پرلز دارد".
این پژوهشگر در ادامه اهدف کلی طرح را بررسی عوامل موثر بر میزان استفاده دبیران از روشهای نوین تدریس در مدارس راهنمایی و اهداف جزئی آن را شناسایی روشهای نوین مورد استفاده دبیران در تدریس و میزان استفاده از آن و شناسایی ابزار و وسایل کمک آموزشی مورد استفاده دبیران در تدریس عنوان کرد که چارچوب نظری تحقیق را ترکیبی از نظریه ی اشاعه ی نوآوری با نظریه ی گرایش فیش باین آیزن تشکیل می دهد.
جامعه آماری تحقیق، کلیه معلمین فعال و غیرفعال مقطع راهنمایی استان خراسان رضوی و دانش آموزان این مقطع هستند. حجم نمونه 214 نفر از معلمین فعال و غیرفعال هستندکه با نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده اند. فعال بودن یا نبودن هر معلم بر مبنای داوری 15 نفر از دانش آموزان آن معلم تعیین شده است. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار اصلی آن، پرسشنامه ی همراه با مصاحبه است. روایی صوری ابزار را روش توافق داوران، و پایایی را آلفای کرونباخ تأمین کرده است.
نتایج نشان میدهد که در مجموع کاربرد ابزارها و تکنیکهای آموزشی در سطح مدارس مقطع راهنمایی محدود است. در میان تکنیکهای 15 گانه بررسی شده، تکنیک مثال و تمرین در آموزش درس ریاضی با 72.5 درصد کاربرد در سطح مدارس و از میان ابزارهای 19 گانه،آزمایشگاه در درس علوم با 73.4 درصد فراگیری، بیشترین میزان استفاده را دارند. میانگین میزان استفادهی معلمان از روشهای نوین تدریس متناسب با هر درس، 6.9 از 100 است. بیشترین میانگین میزان استفاده در درس علوم صورت میگیرد (18.6 از بازهی صفر تا 100).
سایر متغیرهای مستقل مربوط به معلمان اعم از: سنوات خدمت، ریسک پذیری، تقدیر گرایی، جزم اندیشی، نگرش به تحصیل، برخورداری از انگیزه پیشرفت، میزان فعالیتهای تخصصی، پیوستگی با نظام اجتماعی، میزان ارتباط جمعی، انتظارات دیگران مهم، تأثیری برمیزان کاربرد روشهای نوین تدریس توسط معلمین نداشته اند.
انتهای خبر
اخبار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
- معاون زیارت استانداری استان در نشست مشترک با مدیران و پژوهشگران پژوهشکده گردشگری مطرح کرد
- رئیس پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خبر داد:
- پیشنهاد معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی جهت جلوگیری از موازیکاریهای حوزه زیارت و گردشگری
- رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد؛
- رئیس پژوهشکده گردشگری: نمایشگاه گردشگری فرصتی است برای شبکه سازی و درک عینیتر و دقیقتر از موقعیتمان
- بازدید اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی