بررسی عوامل موثر بر میزان استفاده دبیران راهنمایی از روشهای نوین تدریس در استان خراسان رضوی

اشتراک گذاری

نشست علمی  "بررسی عوامل موثر بر میزان استفاده دبیران راهنمایی از روشهای نوین تدریس در استان خراسان رضوی" ، با ارئه عادله قیس، پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، قیس در زمان اجرای طرح فوق  همکار اصلی مریم اسکافی، مجری طرح بوده است که شنبه 20 خردادماه در نشست علمی گروه پژوهشی علوم اجتماعی پژوهشکده گردشگری به ارائه این طرح پرداخت.

وی ضمن اشاره به تفاوت اجرای این طرح در سایر استانها با خراسان رضوی به مباحثی همچون تعریف عملیاتی شیوه های نوین تدریس و توصیف متوسط درصد استفاده از وسایل و روشهای نوین تدریس در سطح مدارس پرداخت.

وی ابتدا در حالی که لازمه پیشرفت علمی و افزایش سطح خلاقیت و نوآوری در بین دانش آموزان را  استفاده مدارس از روش ها و ابزارهای نوین تدریس  دانست گفت :"مشخص نیست که استفاده از این روشها و ابزارها در سطح مدارس، عملا به چه میزانی است که خروجی ایده آل آموزش و پرورش، محقق نشده و ایران رتبه پایینی در نتایج تیمز و پرلز دارد". 

این پژوهشگر در ادامه اهدف کلی طرح را بررسی عوامل موثر بر میزان استفاده دبیران از روشهای نوین تدریس در مدارس راهنمایی و اهداف جزئی آن را  شناسایی روشهای نوین مورد استفاده دبیران در تدریس و میزان استفاده از آن و شناسایی ابزار و وسایل کمک آموزشی مورد استفاده دبیران در تدریس عنوان کرد که چارچوب نظری تحقیق را ترکیبی از نظریه ی اشاعه ی نوآوری با  نظریه ی گرایش فیش باین آیزن تشکیل می دهد.

جامعه آماری تحقیق، کلیه معلمین فعال و غیرفعال مقطع راهنمایی استان خراسان رضوی و دانش آموزان این مقطع هستند. حجم نمونه 214 نفر از معلمین فعال و غیرفعال هستندکه با نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شده اند. فعال بودن یا نبودن هر معلم بر مبنای داوری 15 نفر از دانش آموزان آن معلم تعیین شده است. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار اصلی آن، پرسشنامه ی همراه با مصاحبه است. روایی صوری ابزار را روش توافق داوران، و پایایی را آلفای کرونباخ تأمین کرده است.

نتایج نشان می­دهد که در مجموع کاربرد ابزارها و تکنیک­های آموزشی در سطح مدارس مقطع راهنمایی محدود است. در میان تکنیک­های 15 گانه بررسی شده،  تکنیک مثال و تمرین در آموزش درس ریاضی با 72.5 درصد کاربرد در سطح مدارس و از میان ابزارهای 19 گانه،آزمایشگاه در درس علوم با 73.4 درصد فراگیری، بیشترین میزان استفاده را دارند. میانگین میزان استفاده­ی معلمان از روش­های نوین تدریس متناسب با هر درس، 6.9  از 100 است. بیشترین میانگین میزان استفاده در درس علوم صورت می­گیرد (18.6 از بازه­ی صفر تا 100).

سایر متغیرهای مستقل مربوط به معلمان اعم از: سنوات خدمت، ریسک پذیری، تقدیر گرایی، جزم اندیشی، نگرش به تحصیل، برخورداری از انگیزه پیشرفت، میزان فعالیتهای تخصصی، پیوستگی با نظام اجتماعی، میزان ارتباط جمعی، انتظارات دیگران مهم، تأثیری برمیزان کاربرد روش­های نوین تدریس توسط معلمین نداشته اند.

انتهای خبر

اخبار