"کسب توانایی و تامین خواسته" هسته مرکزی دلایل و انگیزه های داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

اشتراک گذاری

نشست هفتگی آخرین شنبه  مردادماه سالجاری به مبحث" دلایل و انگیزه های داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد" پرداخت.

به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، احمد فرزانه – پژوهشگر و دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد– روز شنبه بیست و هشتم مرداد ماه سالجاری از ساعت 14.30 لغایت 16 مبحث فوق را در سالن شورای سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد ارائه کرد.

وی در ابتدا عنوان کرد: "یکی از مسائل بنیادی در ایران امروز، افزایش تعداد دانش­آموزان و دانش­جویان است که به دلیل عدم تناسب تعداد دانش­آموختگان و مهارت­یافتگان با نظام تقسیم کار و موقعیت­های شغلی موجود در جامعه به­علاوه­ عدم تناسب میان محتوای آموزش­های مراکز آموزشی با نیازهای جامعه خلق شده است ".

فرزانه وجود تقاضا از دولت برای افزایش ظرفیت­های دانشگاه­ها را یکی از مشکلات آموزش اضافی دانست  که عاملی بسیار مهم در شکل­دهی به آن است بدون اینکه نیازی به آن نوع و  میزان از آموزش­ها وجود داشته باشد و افزود:" آنچه سبب این تقاضای گسترده می­شود عدم اگاهی آنان از تبعات آموزش اضافی در مقیاس خرد و کلان و فقدان یک نگرش شغلی متناسب با نظام تقسیم کار در متقاضیان است".

 وی در ادامه با اشاره به لزوم  پاسخ­گویی، اقناع و تغییر نگرشِ سازنده در متقاضیان، در جهت کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش عرضه آموزش، اطلاع دقیق و جزئی از دلایل، انگیزه­ها و نگرش­های فعلی محصلین نسبت به تحصیلات در مقطع کنونی و مقاطع بالاترشان را بسیار مهم دانست و در نتیجه در این پژوهش درصدد پاسخ به این سوال بود: دلایل و انگیزه های محصلین برای ادامه­ تحصیل در مقاطع بالاتر چیست؟

این پژوهشگر برای محدود کردن دامنه­ پاسخگویان، نمونه­ها را به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد محدود کرد؛ و توضیح داد: "بعد از انجام مصاحبه­ها و استخراج داده­ها، دلایل و انگیزه­های داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به شیوه­ رویش نظریه توصیف و طبقه­بندی شد و معلوم شد که: مصاحبه­شوندگان ما در مجموع 49 انگیزه و دلیل برای تحصیل  داشتند که بعد از کدگذاری محوری، این دلایل و انگیزه­ها، در شش مقوله­ عمده­ علاقمندی، تعهد اجتماعی، هدر ندادن زحمات گذشته، کسب سرمایه، تحت تاثیر دیگران و انگیزه­های جایگزین طبقه­بندی شد و نهایتاً در کدگذاری گزینشی، "کسب توانایی و تامین خواسته" به عنوان هسته­ مرکزی تشخیص داده شد".

فرزانه در پایان بحث گفت:"نگاهی به انگیزه­ها و دلایل بیان شده فارغ از میزان و توزیع آن، نشان می­دهد که انواع بسیار زیادی از انگیزه­های عَرَضی(بیرونی) وجود دارد و انگیزه­های ذاتی(درونی)، کمتر در میان این انگیزه­ها یافت می­شود و این انگیزه­ها نمی­توانند به عنوان انگیزه­های کیفیت­بخش تحصیلی در نظر گرفته شوند".

 

انتهای خبر

اخبار