"کسب توانایی و تامین خواسته" هسته مرکزی دلایل و انگیزه های داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
نشست هفتگی آخرین شنبه مردادماه سالجاری به مبحث" دلایل و انگیزه های داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد" پرداخت.
به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، احمد فرزانه – پژوهشگر و دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد– روز شنبه بیست و هشتم مرداد ماه سالجاری از ساعت 14.30 لغایت 16 مبحث فوق را در سالن شورای سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد ارائه کرد.
وی در ابتدا عنوان کرد: "یکی از مسائل بنیادی در ایران امروز، افزایش تعداد دانشآموزان و دانشجویان است که به دلیل عدم تناسب تعداد دانشآموختگان و مهارتیافتگان با نظام تقسیم کار و موقعیتهای شغلی موجود در جامعه بهعلاوه عدم تناسب میان محتوای آموزشهای مراکز آموزشی با نیازهای جامعه خلق شده است ".
فرزانه وجود تقاضا از دولت برای افزایش ظرفیتهای دانشگاهها را یکی از مشکلات آموزش اضافی دانست که عاملی بسیار مهم در شکلدهی به آن است بدون اینکه نیازی به آن نوع و میزان از آموزشها وجود داشته باشد و افزود:" آنچه سبب این تقاضای گسترده میشود عدم اگاهی آنان از تبعات آموزش اضافی در مقیاس خرد و کلان و فقدان یک نگرش شغلی متناسب با نظام تقسیم کار در متقاضیان است".
وی در ادامه با اشاره به لزوم پاسخگویی، اقناع و تغییر نگرشِ سازنده در متقاضیان، در جهت کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش عرضه آموزش، اطلاع دقیق و جزئی از دلایل، انگیزهها و نگرشهای فعلی محصلین نسبت به تحصیلات در مقطع کنونی و مقاطع بالاترشان را بسیار مهم دانست و در نتیجه در این پژوهش درصدد پاسخ به این سوال بود: دلایل و انگیزه های محصلین برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر چیست؟
این پژوهشگر برای محدود کردن دامنه پاسخگویان، نمونهها را به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد محدود کرد؛ و توضیح داد: "بعد از انجام مصاحبهها و استخراج دادهها، دلایل و انگیزههای داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به شیوه رویش نظریه توصیف و طبقهبندی شد و معلوم شد که: مصاحبهشوندگان ما در مجموع 49 انگیزه و دلیل برای تحصیل داشتند که بعد از کدگذاری محوری، این دلایل و انگیزهها، در شش مقوله عمده علاقمندی، تعهد اجتماعی، هدر ندادن زحمات گذشته، کسب سرمایه، تحت تاثیر دیگران و انگیزههای جایگزین طبقهبندی شد و نهایتاً در کدگذاری گزینشی، "کسب توانایی و تامین خواسته" به عنوان هسته مرکزی تشخیص داده شد".
فرزانه در پایان بحث گفت:"نگاهی به انگیزهها و دلایل بیان شده فارغ از میزان و توزیع آن، نشان میدهد که انواع بسیار زیادی از انگیزههای عَرَضی(بیرونی) وجود دارد و انگیزههای ذاتی(درونی)، کمتر در میان این انگیزهها یافت میشود و این انگیزهها نمیتوانند به عنوان انگیزههای کیفیتبخش تحصیلی در نظر گرفته شوند".
انتهای خبر
اخبار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
- معاون زیارت استانداری استان در نشست مشترک با مدیران و پژوهشگران پژوهشکده گردشگری مطرح کرد
- رئیس پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خبر داد:
- پیشنهاد معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان رضوی جهت جلوگیری از موازیکاریهای حوزه زیارت و گردشگری
- رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی مطرح کرد؛
- رئیس پژوهشکده گردشگری: نمایشگاه گردشگری فرصتی است برای شبکه سازی و درک عینیتر و دقیقتر از موقعیتمان
- بازدید اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی