"کسب توانایی و تامین خواسته" هسته مرکزی دلایل و انگیزه های داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
نشست هفتگی آخرین شنبه مردادماه سالجاری به مبحث" دلایل و انگیزه های داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد" پرداخت.
به گزارش خبرنگار ستاد پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، احمد فرزانه – پژوهشگر و دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد– روز شنبه بیست و هشتم مرداد ماه سالجاری از ساعت 14.30 لغایت 16 مبحث فوق را در سالن شورای سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد ارائه کرد.
وی در ابتدا عنوان کرد: "یکی از مسائل بنیادی در ایران امروز، افزایش تعداد دانشآموزان و دانشجویان است که به دلیل عدم تناسب تعداد دانشآموختگان و مهارتیافتگان با نظام تقسیم کار و موقعیتهای شغلی موجود در جامعه بهعلاوه عدم تناسب میان محتوای آموزشهای مراکز آموزشی با نیازهای جامعه خلق شده است ".
فرزانه وجود تقاضا از دولت برای افزایش ظرفیتهای دانشگاهها را یکی از مشکلات آموزش اضافی دانست که عاملی بسیار مهم در شکلدهی به آن است بدون اینکه نیازی به آن نوع و میزان از آموزشها وجود داشته باشد و افزود:" آنچه سبب این تقاضای گسترده میشود عدم اگاهی آنان از تبعات آموزش اضافی در مقیاس خرد و کلان و فقدان یک نگرش شغلی متناسب با نظام تقسیم کار در متقاضیان است".
وی در ادامه با اشاره به لزوم پاسخگویی، اقناع و تغییر نگرشِ سازنده در متقاضیان، در جهت کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش عرضه آموزش، اطلاع دقیق و جزئی از دلایل، انگیزهها و نگرشهای فعلی محصلین نسبت به تحصیلات در مقطع کنونی و مقاطع بالاترشان را بسیار مهم دانست و در نتیجه در این پژوهش درصدد پاسخ به این سوال بود: دلایل و انگیزه های محصلین برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر چیست؟
این پژوهشگر برای محدود کردن دامنه پاسخگویان، نمونهها را به داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد محدود کرد؛ و توضیح داد: "بعد از انجام مصاحبهها و استخراج دادهها، دلایل و انگیزههای داوطلبان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به شیوه رویش نظریه توصیف و طبقهبندی شد و معلوم شد که: مصاحبهشوندگان ما در مجموع 49 انگیزه و دلیل برای تحصیل داشتند که بعد از کدگذاری محوری، این دلایل و انگیزهها، در شش مقوله عمده علاقمندی، تعهد اجتماعی، هدر ندادن زحمات گذشته، کسب سرمایه، تحت تاثیر دیگران و انگیزههای جایگزین طبقهبندی شد و نهایتاً در کدگذاری گزینشی، "کسب توانایی و تامین خواسته" به عنوان هسته مرکزی تشخیص داده شد".
فرزانه در پایان بحث گفت:"نگاهی به انگیزهها و دلایل بیان شده فارغ از میزان و توزیع آن، نشان میدهد که انواع بسیار زیادی از انگیزههای عَرَضی(بیرونی) وجود دارد و انگیزههای ذاتی(درونی)، کمتر در میان این انگیزهها یافت میشود و این انگیزهها نمیتوانند به عنوان انگیزههای کیفیتبخش تحصیلی در نظر گرفته شوند".
انتهای خبر
اخبار
- بیست و پنجمین شماره فصلنامه علمی "مطالعات اجتماعی گردشگری" منتشر شد
- قهرمان عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد اهمیت واژه مهماننوازی در امر زیارت
- درخشش عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مسابقه دیتاژورنالیسم دقیقه ۱۴۰۲
- بازدید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از فعالیت های جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر بخشی در نشست «توصیف تحلیلی گردشگری پزشکی در گردشگران داخلی و خارجی کشور»: مشهد در صدر شهرهای مورد مراجعه زائران خارجی و گردشگران داخلی برای درمان است
- بازدید رایزن اقتصادی ایران در هرات افغانستان از پژوهشکده گردشگری
- دکتر حامد بخشی در نشست«بررسی رفتار زائران و گردشگران شهر مشهد در حوزه اقامتگاه»: میانگین گردشگران و زائران مشهد استطاعت بالاتری نسبت به میانگین کشوری دارند
- کارگاه تدوین بسته سفر گردشگری سلامت
- مدیرگروه گردشگری و میراث فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی: نبود آمار گلوگاه مسائل گردشگری است
- نشست دکتر حسین امینی، رئیس جهاد دانشگاهی با اعضا پژوهشکده گردشگری، گروه پژوهشی توسعه پایدار شهری-منطقهای و مرکز تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان
- بازدید سفیر ویتنام در جمهوری اسلامی ایران از فعالیتهای پژوهشکده گردشگری/گزارش تصویری/
- رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی: علوم انسانی در ساحت علم نقش پررنگی ایفا میکند