رئیس اولین همایش بین المللی دوسالانه گردشگری ایران: هدف این همایش معطوف کردن توجه سیاستگذاران و مدیران اجرایی به چالش ها و الزامات توسعه این صنعت است

اشتراک گذاری

رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: اولین نشست شورای سیاستگذاری همایش گردشگری ایران فرصت مغتنمی است تا با همفکری و هم افزایی نهادهای دولتی ، عمومی و خصوصی کشور، ظرفیت‌های پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در جهت نیازهای کنونی کشور به کار گرفته شود.

 به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، دکتر سیدعلی اکبر شمسیان، رییس اولین همایش بین المللی دوسالانه گردشگری ایران در نشست شورای سیاست گذاری این همایش با بیان این مطلب اظهار داشت:  پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی جز معدود نهادهای پژوهشی تخصصی در حوزه گردشگری در کشور است که در پاسخ به نیازهای کشور جهت تولید دانش تخصصی و کاربردی و به ویژه با عنایت به موقعیت منحصر به فرد شهر مقدس مشهد به عنوان قطب گردشگری مذهبی کشور و دومین کلان شهر مذهبی، در این شهر مقدس تشکیل شد و پژوهش های حوزه علوم انسانی جهاد دانشگاهی این واحد به سمت این موضوع، متمایل شدند.

 وی بیان داشت: هدف ما از  برنامه ریزی برگزاری همایش دو سالانه گردشگری ایران در سال 1393 ، معطوف کردن توجه سیاستگذاران، مدیران اجرایی و سایر دست اندرکاران به چالش ها و الزامات توسعه این صنعت در شرایط کنونی کشور، و ارائه ایده ها، دستاوردهای پژوهشی، راهبردها، سیاست ها و رویه ها و اقدامات لازم در سطح ملی است.

 رییس اولین همایش بین المللی دوسالانه گردشگری ایران ادامه داد: قابلیت ها و اهمیت جاذبه‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی ایران بر هیچ کس پوشیده نیست. چنانچه در تاکیدات و بیانات رهبری و ریاست جمهوری ذکر شد به ویژه ظرفیت های این صنعت در اشتغال زایی و ایجاد درآمد مورد توجه لازم قرار نگرفته است.

 دکتر شمسیان عنوان کرد: صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده‌ترین فعالیتهای اقتصادی در دنیا است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و بطور مستقیم و غیر مستقیم، سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 وی عنوان کرد: با توجه به منشور اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، صنعت گردشگری می تواند یکی از مطمئن‌ترین جایگزین ها برای صنعت نفت به حساب ‌آید.

 وی تصریح کرد: در تدوین استراتژی اقتصاد مقاومتی باید گردشگری را به عنوان جزئی از اقتصاد قلمداد کرد و در عین حال گردشگری به عنوان ابزاری در برابر چالش های فرهنگی و اقتصادی کارساز خواهد بود.

 رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان داشت:  صنعت گردشگری به عنوان ابزاری مهم و کارساز و البته زود بازده به شکل یک بازوی اقتصادی می‏تواند تهدیدهای فعلی را به فرصت مناسبی برای پیشرفت روند اقتصادی کشور تبدیل کند.

 وی افزود: اسناد فرادستی و از جمله چشم انداز ایران 1404 و برنامه چهارم توسعه موید توجه این اسناد به نقش گردشگری در جهت برون‌رفت از اقتصاد تك‌محصولي، ايجاد و تقویت روابط ديپلماتيك پايدار، تحكيم روابط با جهان اسلام، ارائه تصوير روشن از انقلاب، معرفي فرهنگ غني و هنر و تمدن ايراني، تحقق رشد اقتصادي پایدار و متوازن، افزايش رقابت‌پذيري در صنعت گردشگري، توسعه زيرساختهاي مرتبط با صنعت گردشگري، ارتقاي استانداردهاي بهره‌مندي از امكانات گردشگري، تكميل نظام جامع آماري گردشگري و .... است.

 وی گفت: طبق برآوردهای انجام شده در اسناد مذکور،  ایران باید در سال 1404 پذیرای  20میلیون گردشگر باشد که این رقم (با وجود تناقض در آمارها) در زمان حاضر به صورت خوش بینانه، کمتر از دو میلیون بوده است. 

 رییس اولین همایش بین المللی دوسالانه گردشگری ایران  اظهار داشت: گردشگری مذهبی در شهر مشهد، از عناصر اصلی هویت ساز و تعیین کننده ماموریت اصلی این شهر در ارائه خدمات مناسب به زائران و فراهم کردن فرصت تجربه معنوی زیارت، یکی از انواع گردشگری است که با وضع مطلوب در جذب مسلمانان و به ویژه شیعیان جهان  فاصله زیادی را دارا می باشد. از سوی دیگر این شهر پذیرای سالانه حدود 20 میلیون زائر داخلی است و سالانه حدود 8 برابر جمعیت ثابت از زائران و گردشگران پذیرایی می کند.

 رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: ظرفیت های گردشگری سلامت در کلان شهرهایی چون تهران، مشهد و شیراز  در توليد ثروت و ارزآوري قابل توجه است. ایران در بخش پزشکی سرآمد خاورمیانه است و توسعه این گونه از گردشگری نیز تاثیرگذار می باشد.  میراث فرهنگی غنی و جاذبه های طبیعی ایران نیز ظرفیت­های بالقوه زیادی برای توسعه گردشگری در اختیار ما قرار داده است که نتوانسته­ایم به نحو مناسبی از آن استفاده نماییم.

 

انتهای خبر

اخبار