معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: با تعدد نقش آفرین در صنعت گردشگری مواجه ایم

اشتراک گذاری

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: از جمله راهکارهای جذب گردشگر به مشهد استفاده از ظرفیت­های تورهای دسته جمعی است.

دکتر مرتضی رحمانی موحد در گفت و گو با ستاد خبری همایش گردشگری بین المللی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، افزود: این الگو دارای مدیریت بهتر و مشکلات کمتری است. به بیان دیگر در صورتی که گردشگر به صورت انفرادی به شهر مشهد سفر کند مشکلات فراوانی خواهد داشت. از سوی دیگر تأثیر تورهای گردشگری بر توسعه اقتصادی شهر مشهد به مراتب بسیار بیشتر از سفرهای انفرادی است.

عضو شورای سیاستگذاری همایش گردشگری بین المللی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مشهد یک شهر جهانی است، اظهار داشت: در حال حاضر شهر مشهد از قطب های شناخته شده گردشگری جهانی به شمار می رود و استعداد و ظرفیت گردشگری این شهر بر کسی پوشیده نبوده و بایستی با تکیه بر ظرفیت­های این شهر میزان اقبال جهانی به شهر را افزایش داد.

دکتر رحمانی موحد در رابطه با گنجاندن محور زیارت در دومین همایش دوسالانه گردشگری ایران بیان کرد: از آنجا که، همایش سال آینده یک عنوان کلی و چندین عنوان فرعی دارد، نبایستی در سال اول به سمت جزئیات رفت. بلکه انتظار می رود در سال اول مسائل زیربنایی مطرح شود.

عضو شورای سیاستگذاری همایش گردشگری بین المللی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه  بایستی بحث های فرهنگی و بستر سازی مطرح گردد، افزود: مقوله زیارت در حال حاضر از مسائل مهم به شمار می­آید و از نظر آماری نیز مشخص گردیده که شهرهای مشهد، قم و شیراز بیشترین جذب گردشگر را از نظر زیارتی دارا هستند؛ بنابراین گنجاندن آن در محورهای همایش سال آینده غیر قابل انکار است.

دکتر رحمانی با بیان اینکه این همایش قرار است باری از دوش صنعت گردشگری کشور بردارد و افزودنی هایی برای مدیران و دست اندرکاران این عرصه داشته باشد، گفت: در این راستا استفاده موثر از پژوهش های خارج از کشور به معنی دقیقش ضروری است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به 59 واحدی که در عرصه گردشگری مستقیم یا غیر مستقیم ذی صلاح و ذی مدخل هستند؛ گفت: هیچ جای دنیا با این تکثر در ارتباطات و تعدد نقش آفرین در یک صنعت مواجه نیست بلکه همه به سمت تجمیع و کوچک کردن مساله و حل مسائل حرکت می­کنند.

وی با بیان اینکه در تنوع عوامل مرتبط نقش اول را داریم، تاکید کرد: این موضوعی است که باید در موردش از دیدگاه پژوهشگران، اعضا هیات علمی و کسانی که بطور ریشه­ای تحقیق می­کنند، در این همایش استفاده کنیم.  و یک مفاهمه و اتفاق نظر ملی بر سر این موضوع ایجاد کنیم.

دکتر رحمانی با بیان اینکه مشکلات تشکلهای مرتبط ابتدائی ترین مسائلی است که در تمام دنیا حل شده است، ابراز امیدواری کرد که همت پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پشتوانه علمی فعالیت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مدیران آن باشد.

 

انتهای خبر

اخبار