رئيس نمايندگي وزارت امور خارجه در شمال شرق كشور: وزارت خارجه آماده همکاری با پژوهشکده گردشگری است

اشتراک گذاری

نمایندگان برخی از کشورهای خارجی در مشهد و رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور از جهاددانشگاهی خراسان رضوی بازدید کردند.

به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری، در این دیدار، دکتر سیدعلی اکبر شمسیان، رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی به سابقه و دستاوردهای علمی و پژوهشی این نهاد از سال 59 تا کنون اشاره کرد و گفت: بخش گردشگری یکی از حوزه‌های فعال جهاددانشگاهی خراسان رضوی است و همكاران ما فعاليت‌هاي پژوهشي بسيار خوبي را در اين بخش انجام مي‌دهند.

وی گفت: به دليل اينكه حوزه گردشگري بدون متولي بود جهاددانشگاهي مشهد در اين عرصه ورود پيدا كرده است و نگاه متفاوتي در اين زمينه دارد.

دكتر شمسيان در جريان بازديد نماينده وزارت خارجه و سفيران عراق، افغانستان و قرقيزستان از جهاددانشگاهي خراسان رضوي به برگزاری اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش ها و چشم اندازها در مهرماه که توسط پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی برگزار خواهد شد اشاره کرد و افزود: امیدواریم با توجه به مشترکات فرهنگی و مذهبی کشورمان با کشورهای همجوار، این همایش فرصت خوبی را برای همکاری های فی مابین به وجود آورد.

وي خاطرنشان كرد: نمايندگي وزارت امور خارجه شمال شرق و پژوهشكده گردشگري جهاددانشگاهي مشهد نشست مشتركي داشته باشند و در اين رابطه برنامه‌ريزي‌هاي لازم را انجام دهند.

دکتر شمسیان با اشاره به اینکه برای برگزاری بهتر این همایش بین‌المللی آمادگی داریم تا نشست‌هایی را با نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور برگزار کنیم، تصریح کرد: زمینه فعالیت بخش خصوصی در این همایش فراهم آمده است.

وی با تاکید بر اینکه باید جایگاه بخش خصوصی در گردشگری به جایگاه مناسبی برسد، ادامه داد: اگر حضور بخش خصوصی در بخش گردشگری فراهم نیاید هر گونه اقدامی در این بخش منجر به شکست خواهد شد.

رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی خواستار آن شد تا نمایندگان کشورهای خارجی در مشهد اطلاع رسانی مناسبی را به مراکز علمی و جهانگردی کشورهایشان در زمینه برگزاری اولین همایش بین المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش‌ها و چشم اندازها داشته باشند.

 

در ادامه رئيس نمايندگي وزارت امور خارجه در شمال شرق كشور گفت: وزارت خارجه آماده افزايش همكاري‌ها با پژوهشکده گردشگری جهت برگزاری همایش گردشگری سال جاری است.


به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری، غلامعباس ارباب خالص خاطرنشان كرد: اساس و شالوده وزارت خارجه ايجاد ارتباط است و علاوه بر ارتباطات سياسي كشورها بايد ارتباطات علمي، فرهنگي، اقتصادي نيز گسترش يابد. اين ارتباط از سه سال پيش در زمينه‌هاي مختلف علمي، پژوهشي، فرهنگي با كشورهاي همسايه به وجود آمد و وزارت خارجه نيز آماده همكاري براي برگزاری بهتر همایش توسعه گردشگری است.

وي با بيان اينكه ما هم اكنون با نزديك به 25 كشور خارجه ارتباط داريم، عنوان كرد: اهداف جهاددانشگاهي در جهت استفاده خوب از ظرفيت‌هاي استان است.

ارباب خالص گفت: در زمينه پژوهشكده گردشگري آمادگي برگزاري نشست‌هاي مشترك را داريم تا به اميد خدا بتوانيم در همايش گردشگري جهاددانشگاهي شاهد دست‌آوردهاي بزرگي براي اين مجموعه باشيم.

وي با اشاره به اينكه سالانه 1.5 ميليون زائر خارجي در مشهد داريم، خاطرنشان كرد: آمادگي برگزاري نشست‌هاي مشترك در زمينه گردشگري را داريم و مي‌توانيم در بخش‌هاي گردشگري خصوصا در گردشگري سلامت به خوبي ورود پيدا كنيم.

رئيس نمايندگي وزارت امور خارجه در شمال شرق كشور افزود: حضور جهاددانشگاهي در عرصه گردشگري آن هم به صورت علمي و پژوهشي، نقطه عطفي براي اين فعاليت‌هاي اين مجموعه به حساب مي‌آيد.

ارباب خالص افزود: دستگاه‌‌هاي دولتي هم بايد در اين زمينه همكاري‌هاي لازم را داشته باشند تا به اهدافي كه مي‌خواهيم برسيم.

وی با اشاره به پر رنگ بودن وجه مذهبی شهر مشهد خواستار آن شد که همایش مختص گردشگری مذهبی نباشد و ابعاد دیگر نیز در آن دیده شود.

دکتر مژگان عظیمی هاشمی، قائم مقام معاونت پژوهشی در پژوهشکده گردشگری نیز به معرفی این پژوهشکده و اهداف آن پرداخت.

وی با اشاره به برگزاری «همایش بین المللی علمی_راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران؛ چالش ها و چشم اندازها» در مهرماه سال جاری خواستار همکاری نماینده وزارت خارجه و سرکنسولگران در بخش بین المللی این همایش شد.

دکتر عظیمی پس از بیان محورهای کاری همایش از نمایندگی وزارت امور خارجه و سرکنسولگران دعوت به حضور در همایش کرد.

همچنین سركنسول عراق در مشهد گفت: در حوزه گردشگري جهاددانشگاهي مشهد و دانشگاه كوفه اشرف نقاط مشتركي وجود دارد و ما به نوبه خودمان آنچه در اين بازديد به دست آورديم به دانشگاه كوفه و وزارت جهانگردي عراق انتقال مي‌دهيم.

ابراهيم مصطفي جمال‌الدين خاطرنشان كرد: در سال 2013 بيش از دو ميليون زائر عراقي  به مشهد مقدس آمدند و همچنين بيشتر از اين تعداد از ايرانيان به زيارت عتبات عاليات مشرف شدند.

وي با بيان اينكه يكي از مهمترين گردشگري، گردشگري سلامت است افزود: بسياري از بيمارستان‌هاي مشهد درمان اكثر بيماران عراقي را بر عهده گرفته‌اند.

همچنین سرکنسول افغانستان، سرکنسول قرقیزستان و سرکنسول ترکمنستان خواستار برگزاری نشست های مشترک در زمینه گردشگری شدند و وعده دادند که مراکز علمی و دانشگاه های کشورهایشان نیز در این زمینه همکاری داشته باشند.

گفتنی است رئيس نمايندگي وزارت امور خارجه در شمال شرق كشور به همراه سفيران عراق، افغانستان و قرقيزستان و رایزن های فرهنگی پس از بازدید از جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در نشستی مشترک با ریاست و معاونین جهاد دانشگاهی مشهد و مدیران پژوهشکده گردشگری شرکت کرد.

 

انتهای خبر

اخبار