پژوهشگر پژوهشکده گردشگری: توسعهی گردشگری در مشهد کافی نیست
ندا رضوی زاده، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی و دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه فردوسی مشهد است که در زمینه جامعه شناسی گردشگری کار کرده است و مجری طرح رهاوردهای جامعه شناسی برای مطالعات گردشگری است. وی در این یادداشت به ارتباط بین توسعه گردشگری و نابرابری در منطقه میپردازد.
آمارها از رشد گردشگری در دهه اخیر در کشور خبر می دهند. مشهد هم به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور از این رشد بی بهره نبوده است. افزایش زائران/گردشگران ورودی به مشهد به نوبه خود به توسعه کمّی و کیفی خدمات گردشگری منجر شده است، از جمله افزایش مراکز اقامتی، رستورانها، مراکز تجاری و تفریحی. تردید نمیتوان کرد که این تحولات و سرمایهگذاری ها رونق اقتصادی بیشتری برای این شهر به همراه داشته است.
روی دیگر سکه رونق اقتصادی شهر مشهد اما، افزایش مهاجرت و حاشیه نشینی در این کلانشهر است. رونق اقتصادی حاصل از توسعه کمّی و کیفی صنعت گردشگری، این تلقی را پیش آورده که فرصتهای اقتصادی و شغلی بیشتری در این شهر فراهم است. مشاهده نابرابری فرصتها بین مشهد و دیگر نواحی مجاور، خود میتواند مشوق مهاجرت عده ای از نواحی پیرامونی به مشهد باشد. با این حال، این تمام داستان نیست. افزایش جمعیت ثابت و متحرک شهر با ورود مهاجران و گردشگران، نه تنها زمینه افزایش بعضی مسائل و آسیبهای اجتماعی را فراهم آورده است، بلکه مشکلاتی همچون ترافیک، آلودگی و فشار بر منابع به ویژه منابع آب (به خصوص در ایام اوج حضور مسافران) نیز به وجود می آورد. این مسائل میتواند نشانه های عدم توازن و ناپایداری توسعه حاصل از توسعه گردشگری باشد. از این رو به نظر میرسد نگاهی جامعتر و منطقه ای به رشد گردشگری در مشهد، می تواند رهاوردهای خوبی برای توسعه پایدار و متوازن در منطقه داشته باشد.
به عنوان یکی از راه حلهای استراتژیک، معطوف کردن توجه زائران/گردشگران مشهد به دیگر شهرهای استان و استانهای همجوار به عنوان مقاصد جانبی این گردشگران میتواند فرصتهای اقتصادی ای که افزایش گردشگر در مشهد می آفریند، به این نواحی نیز گسترش دهد. در صورتی که زمینه های کافی فراهم باشد، گردشگران مشهد میتوانند در مسیر سفر خود به مشهد از مناطق دیگر هم بازدید کنند و حضور گردشگران در این مناطق نیز برای ساکنان آنها رهاورد اقتصادی داشته باشد. اگر در کنار توسعه گردشگری مشهد، گردشگری در نواحی همجوار نیز توسعه یابد، مواهب اقتصادی افزایش گردشگران مشهد شامل حال مردم نواحی مجاور نیز می شود. این امر در حقیقت به معنای توزیع برابر فرصتها و مواهب توسعه است. در یک نگاه جامع، رونق کلی منطقه میتواند مانع از مهاجرت بیشتر به مشهد و گسترش معضل حاشیه نشینی و موجب توسعه متوازن و پایدار مشهد و منطقه شود.
در این راستا برنامه ریزیهای مرتبطی نیز باید انجام گیرد. بخش قابل توجهی از گردشگران مشهد با وسیلهی نقلیه شخصی به مشهد میآیند. آنها فرصت بسیار مناسبی در مسیر آمدن و رفتن از مشهد در اختیار دارند برای این که به شهرها، روستاها و جاذبههای مجاور سربزنند. آژانسهای گردشگری میتوانند بسته های سفر کوتاهمدت به این مناطق طراحی کنند که گردشگرانی که با هواپیما یا قطار به مشهد آمده اند بتوانند از آن بهره ببرند. بدیهی است فراهم آوردن زیرساختهای کافی برای حضور این گردشگران در نقاط دیگر استانهای خراسان ضروری است. جذب گردشگران به این مقاصد مستلزم آماده سازی جاذبه های موجود برای حضور گردشگران، تبلیغات مناسب در مورد جاذبه های موجود و حتی خلق جاذبه های جدید است. برای مثال وجود آرامگاه مفاخر و شخصیت های فرهنگی، هنری و ادبی، و نیز وجود آثار تاریخی در خطه خراسان میتواند به گسترش گردشگری ادبی و میراثی کمک کند. بعضی سنتها و هنرهای اجرایی سنتی و محلی در مناطقی از سه استان خراسان جاذبه دیگری میتواند باشد که به صورت جشنواره یا غیر آن میتواند ارائه میشود. جذابیتهای اکوتوریستی و گردشگری روستایی نیز در این منطقه قابل توجه است. بازدید از مزارع خاص و منحصربه فرد از جمله مزارع زعفران در جنوب یا تاکستان ها در شمال خراسان در صورتی که به شکلی جذاب (همچون مراسم گلابگیران کاشان) برای گردشگران در قالب تور طرحریزی و ارائه شود، میتواند گردشگران بسیاری را جذب کند. فرصتهای گردشگری ورزشی و ماجراجویانه با وجود جذابیتهای توریستی طبیعی متنوع نیز در منطقه وجود دارد.
در مجموع به نظر میرسد یکی از راهبردها برای پایدار کردن و متوازن ساختن توسعه حاصل از رشد گردشگری مشهد، فراهم کردن زمینه توسعه منطقه ای گردشگری در خراسان با استفاده از فرصت حضور زائران در مشهد است. در راستای چنین راهبردی، زائران مشهد از جاذبه های توریستی موجود در استانهای همجوار نیز بازدید خواهند کرد. حضور و فعالیت گردشگران با توسعه گردشگری در این نقاط به اقتصاد این نواحی رونق خواهد بخشید. این کار هم به توزیع متعادل و برابر فرصتها در منطقه کمک می کند و هم از فشار بر منابع مشهد و آسیبهایی که هجوم خیل جمعیت ثابت و متحرک به مشهد ایجاد میکند، میکاهد.
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
