انتقاد عضو شورای شهر از بی‌توجهی دولت به جایگاه مشهد 2017

اشتراک گذاری

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: اگر گردشگری یک علم است، جایگاه زائر یک گام بالاتر از گردشگر است. چراکه زائر برای هدف معنوی به مشهد می‌آید و دنبال تحول معنوی است. پس باید با نگاه ویژه‌تری به زائر نگریست نه اینکه به چشم طعمه به آنان نگاه کرد.

به گزارش ستاد رسانه‏ ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران،  مهندس سید جلال فیاضی در نشست پیش همایش با عنوان مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017؛ چالش‌ها و چشم اندازها که به همت پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی برگزار شده بود،از بی‌توجهی دولت و دستگاه‌های مختلف در خصوص جایگاه مشهد در سال 2017 انتقاد کرد.

وی ادامه داد: حتی در سفر اخیر رییس جمهور و هئیت دولت به مشهد نیز این مهم در نظر گرفته نشد و کسی نیز سخنی از آن به میان نیاورد. در حالی که باید در سطح شهری، استانی و کشوری دولت باید تیمی را متولی این قضیه کند.

به گفته وی مشهد مقدس صرف نظر از اینکه باید پایتخت فرهنگی جهان اسلام باشد، پیشانی نظام است و باید از این فرصت برای ارتباط با ملت‌های مسلمان و دیگر کشورهای جهان بهره برد.

وی ادامه داد: پس از انتخاب مشهد در سال 1390 به عنوان مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، سال‌های 91 و 92 نیزاز استانداری پیگیری شد اما هیچ اقدامی صورت نگرفت و نامه‌های مربوطه تنها بین معاونت‌های این نهاد رفت و آمد کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ما متخصص فرصت‌سوزی هستیم و 3 سال را تاکنون از دست داد‌ه‌ایم. در حالیکه می‌توانستیم در این مدت کارهای بسیاری انجام دهیم.

فیاضی با بیان اینکه باید جایگاهی در سطح ملی و شهری ایجاد شود تا در این راستا بتوان زیرساخت‌های لازم را فراهم آورد، خاطر نشان کرد: باید از فرصت مشهد در پایتخت فرهنگی جهان اسلام برای رسیدن به ایده‌آل‌ها استفاده کنیم. اما گاهی نگاه‌های ایده‌آل، ما را از پرداختن به اصل موضوع باز می‌دارد.

وی در ادامه بیان کرد: درست است که مشهد مقدس موقعیت ممتازی به نسبت سایر پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام دارد، اما نکند سال 2017 نیز بگذرد و بعد متوجه شویم حتی به اندازه همان شهرهایی که پیش از این پایتخت فرهنگی بودند، هم اقدامی انجام نداده‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از شاخص‌های مشهد برای آمادگی در میزبانی مشهد 2017 افزود: باید تعیین کنیم چه برنامه‌هایی داریم و چگونه قرار است از شاخص‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه باید از شاخص‌های شهر مشهد استفاده کرد، گفت: موضوع فرهنگ رضوی و وجود بارگاه امام هشتم(ع) یک فرصت و شاخصه برای مشهد مقدس است. برای این منظور باید مشخص شود چه برنامه‌هایی داریم.

فیاضی ادامه داد: یکی از معضلات کنونی جهان اسلام این است که فرق مختلفی به نام اسلام دست به ترور می‌زنند و ما باید بتوانیم با استفاده از فرهنگ رافت و مهرورزی رضوی، این تهدید را از بین ببریم.

وی با اشاره به لزوم فراهم ‌آوردن زیرساخت‌های لازم برای شهر مشهد خاطر نشان کرد: اگر گردشگری یک علم است، جایگاه زائر یک گام بالاتر از گردشگر است. چراکه زائر برای هدف معنوی به مشهد می‌آید و دنبال تحول معنوی است. پس باید با نگاه ویژه‌تری به زائر نگریست نه اینکه به چشم طعمه به آنان نگاه کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر مشهد افزود: سیستم حمل و نقل شهر مشهد قفل است، چرا نباید از این فرصت استفاده کرد و خط 2 و 3 قطار شهری را تا سال 2017 به نتیجه رساند.

فیاضی با اشاره به راه‌اندازی شبکه ملی زیارت و تصویب آن در شورای اسلامی شهر مشهد گفت: انتظار می‌رود این نشست پایان فرصت سوزی اعلام شود و ساختارهای شهری، استانی و ملی برای مشهد تعریف شده و از ظرفیت‌های بخش خصوصی و اعتبارات ملی و حتی بین‌المللی برای آماده سازی مشهد استفاده شود.

شایان ذکر است نشست پیش همایش با عنوان مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017؛ چالش‌ها و چشم اندازها چهارشنبه دوم مهر به همت پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی و شهرداری مشهد در تالار شورای شهر برگزار شد.

انتهای خبر

اخبار