دکتر رهنمایی: در برنامه ششم توسعه به بعد اجتماعی گردشگری بها داده شود

اشتراک گذاری

عضو کمیته علمی اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران گفت: از میان برنامه ‏هاي گذشتۀ توسعه، واقع ‏بینانه ‏ترین ديد با در نظر گرفتن امکانات، محدودیت‏ ها و شرایط، برنامۀ دوم توسعه بوده است.


دکتر محمدتقی رهنمایی در گفت ‏وگو با ستاد رسانه‏ ‏ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران افزود: در برنامه ‏هاي سوم، چهارم و پنجم از نظر کمّی و کیفی به اهدافي كه برنامه‏ ها پیش‏بینی كرده بودند، نزديك نشديم.


وی با بیان این‏که از نظر نظام آمارگیری، بین مسافر و گردشگر تفاوتی قائل نمی ‏شویم، عنوان کرد: ما همه مسافران را، گردشگر در نظر مي‏ گيريم. شاید دليل اين مسأله، شرایط مديريتي و نگاه سیاسی ما به مقوله گردشگري است كه از آن، به عنوان فعلی که نباید به آن نزدیک شد و يا به چالش کشیده شود، یاد مي‏شود.


عضو" انجمن علمی گردشگری ایران" اظهار داشت: برنامه ششم باید از برنامه ‏های گذشته متمایز باشد و یک‏سری سیاست‏ها و تدابیر واقع ‏بینانه اتخاذ کند. در برنامه ششم به‏جای آرمان‏گرایی به واقعیت‏ها توجه شود.

استاد دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با بيان اين‏كه در شرایط کنونی، سیستم صدور روادید به ايران با مشکلاتي مواجه است، گفت: اين مسأله بايد در مقیاس کلان حل شود و ارگان­های کلان تصمیم‏ گیری در سياست‏هاي خارجي كشور باید يك‏سري تصميمات برای تسهيل صدور روايد اتخاذ كنند.


دکتر رهنمايي افزود: زیر ساخت‏های حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی ايران، در حد کشوري با ميزباني شايسته در صنعت گردشگری نیست.


مولف کتاب "گردشگری شهری" ترکیب اجتماعي گردشگران به ایران را بیشتر طبقات متوسط دانست و گفت: چه تعداد از گردشگران ما متقاضی اقامت در هتل پنج ستاره هستند؟ در دهه 1340 به این واقعیت رسیدند كه مشتریان خواستار تأسیسات تمیز، ارزان قیمت و استاندارد هستند، به همين دليل در دورافتاده ‏ترين شهرهای ایران مهمانسرای گردشگری تأسیس کردند. امروزه تمامی تأسیسات ما دچار فرسايش شده است. در نتيجه سرمايه ‏گذاري در اقامتگاه ‏هاي ارزان قيمت و استاندارد بايد در برنامه ششم مورد توجه قرار گيرد.


مؤلف کتاب " اوقات فراغت و گردشگری" ادامه داد: مسأله ‏اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است كه مردم نبايد انتظار داشته باشند، دولت در سرمايه ‏گذاري پيش قدم شود.


وي با بيان اين‏كه مهم‏ترين مسألۀ سرمایه ‏گذار در بخش گردشگري، خرید زمین است، گفت: در كشور ما قیمت زمين به صورت كاذب افزايش يافته است. به نحوي كه بيش از نيمي از سرمايۀ اوليه سرمايه ‏گذار، صرف خريد زمين مي‏شود. در نتيجه با توجه به منابع ملي فراوان و وجود فضا در عرصه ‏هاي شهري دركشور بايد زمين با قيمت ارزان در اختيار متقاضيان واقعي قرار داده شود.


دکتر رهنمايي يكي از الزامات برنامۀ ششم توسعه در چارچوب واقع‎بینی را ارتقای کیفیت مهارت حرفه ­ای دانست و افزود: کمتر از 10 درصد کسانی که در بخش گردشگری شاغل هستند، دارای مهارت حرفه ­ای، تحصیلی، تجربی هستند.


وی با اشاره به وجود نیروهای غیرمتخصص در این بخش، تأکید کرد: برنامه ششم، باید به کیفیت بخش آموزش بها دهد نه کمیّت آن. بسیاری از شهرها، رشته ‏های کارشناسی ارشد گردشگری و مدیریت گردشگری و هتلداری دارند، ولی در یکی از این‏ها، مدرسه هتلداری یا رستوران و حتی آبدارخانه برای کار عملی وجود ندارد.


مترجم کتاب "مبانی کشورشناسی ایران" گفت: نباید به گردشگری به عنوان بخش مجرد دیده شود، بلکه باید گردشگري هم ‏پیوند با سایر بخش‏ها دیده شود، یعنی اتاق اجاره ‏ای با اقتصاد خانواده پیوند بخورد.


عضو کمیته علمی اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران افزود: گردشگری، مکانیزه نمی ‏شود، اما باید انسانی شود، اگر ماشین ‏آلات و تکنولوژی نباشد، عیبی ندارد؛ ولی نیروی انسانی با دو ماه آموزش می ­تواند میزبان خوبی باشد.


وی تأکید کرد: در برنامه ششم توسعه، به بعد اجتماعی گردشگری بها داده شود، زیرا در افزایش اشتغال تأثیرگذار است. برای نمونه به کسانی که اتاق یا خانه ­ای اضافه دارند، تسهیلات و امکانات داده شود و حمایت شوند.


انتهای خبر

اخبار