رییس همایش بینالمللی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران: ایران مقام 99 جهان از نظر اقتصاد گردشگری را به خود اختصاص داده است
رییس همایش بینالمللی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران گفت: گردشگری سومین فعالیت اقتصادی پیش رو و در حال توسعه دنیا پس از نفت و خودرو سازی به شمار می آید.
به گزارش ستاد رسانه ای اولین همایش بینالمللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر سیدعلی اکبر شمسیان، امروز 15 مهرماه در نشست خبری "اولین همایش بینالمللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران چالشها و چشماندازها" تصریح کرد: مقام معظم رهبری در ابلاغیه سیاستهای برنامه پنجم توسعه در بند 18 سرفصل امور اجتماعی به بحث توسعه گردشگری پرداختند و بر حمایت از توسعه فعالیتهای گردشگری خصوصا سفرهای زیارتی تاکید کردهاند.
رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ایران مقام 99 جهان از نظر اقتصاد گردشگری و رتبه 166 جهان از نظر جذب توریسم را دارا میباشد، گفت: سهم ایران 0.08 درصد از 2.5 درصد گردشگری خاورمیانه در جهان است.
وی بیان داشت: معمولا 37 درصد گردشگران جهان را گردشگران مذهبی تشکیل میدهند و ایران در کنار کشورهایی همچون عربستان، سوریه و عراق مقصد زیارتی بسیاری از گردشگران مذهبی دنیاست. به طوری که از 1001 مسیر ثبت شده گردشگری ایران، 240 مسیر متعلق به مکانهای دینی و مذهبی است.
رییس اولین همایش بینالمللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران چالشها و چشماندازها تصریح کرد: موقعیت ویژه ایران در گردشگری مذهبی با وجود 81 هزار امامزاده، دهها زیارتگاه پیامبران الهی، 560 کلیسا، دهها کنیسه کلیمیان و آتشکده زرتشتیان، وجود 8 هزار و 919 مکان مذهبی که دست کم 4 هزار و 319 اثر آن در زمره آثار ثبت شده میراث ملی و جاذبه زیارتی فرهنگی و تاریخی است، گردشگری مذهبی را در ایران منحصر به فرد نموده است.
دکتر شمسیان تصریح کرد: شهر مقدس مشهد با وسعت بالغ بر 250 کیلومتر مربع و جمعیت بالغ بر 3 میلیون نفر به عنوان دومین کلان شهر مذهبی جهان و دومین کلان شهر پرجمعیت کشور و به عنوان پایتخت معنوی ایران به طور تقریبی تعداد 21 میلیون زائر و گردشگر (7.5 برابر جمعیت ساکن) دارد که این رقم 10 برابر تعداد زائر در عربستان است.
وی عنوان کرد: تخمین زده میشود که مساحت این شهر در سال1404 به 330 کیلومتر مربع و جمعیت آن بالغ بر 4 میلیون نفر و تعداد زائر به 40 میلیون نفر در سال برسد، از سوی دیگر موقعیت ویژه این شهر در جذب زائران و گردشگران مذهبی سبب شده است که تقاضای سفر در خراسان رضوی نسبت به رشد 13 درصدی تعداد سفر در کشور به 40 درصد رسیده است.
وی به ورود 5/1 میلیون توریست خارجی از 5 مرز همجوار در سال 1392و وجود 480 نقطه جاذبه گردشگری طبیعی-تاریخی و مذهبی 3 منطقه نمونه بین المللی گردشگری به نامهای شاندیز، نیشابور و توس و تعداد 17 روستای هدف گردشگری اشاره کرد و گفت: این آمار و ارقام نشان از اهمیت ویژه گردشگری خراسان رضوی در کشور است.
وی با اشاره به سند ملي توسعه استان خراسان رضوي مصوب 1387 هيأت وزيران، گفت: بر اساس این سند، وجود مرقد مطهر حضرت رضا (ع) به عنوان زيارتگاه مسلمانان جهان را به عنوان اصلیترین قابلیت توسعه استان ذکر نموده است و یکی از هدفهای بلند مدت را تقويت موقعيت ويژه و ممتاز زيارتي كلانشهر مشهد مقدس و توسعه ساير امكانات و زير ساخت هاي گردشگري و بهره برداري از جاذبه هاي گردشگري طبيعي و مذهبي استان و توسعه نقش IT در فعاليت هاي خدماتي و گردشگري تعیین کرده است.
رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: بر اساس سند چشم انداز جهاددانشگاهي، این مجموعه نهادي است پيشگام در توسعه علم، فناوري و فرهنگ که از طريق توسعه قطبهاي علم و فناوري و انجام پژوهشهاي کاربردي و برنامهريزي شده در جهت دستيابي به اين هدف عمل مینماید.
دکتر شمسیان در ادامه بیان داشت: سوابق گروههاي پژوهشي علوم انساني جهاددانشگاهي خراسان رضوی در زمینه مسائل اجتماعی، اقتصادی و برنامهریزی شهری در سطح استان و کشور در قریب به دو دهه فعالیت، انجام بیش از 350 طرح پژوهشی کاربردی و بنیادی باعث شد تا طرح تاسیس پژوهشکده گردشگری در مهر ماه سال 1389 (با کسب مجوز از شورای گسترش تشکیلات جهاد دانشگاهی) به منظور انجام پژوهشهای نظاممند، تولید دانش تخصصی و ايجاد يك كانون علمي و پژوهشي در قالب يك پژوهشکده علمي تخصصی شکل بگیرد.
وی تمركز بر پژوهشهای تخصصی و تولیدات علمی در حوزه گردشگری، متناسب با نیازهای اساسی و اسناد فرادستی کشور به منظور پاسخگویي به نیازهای پژوهشی سازمانهای اجرایی و سیاستگذار در حوزه گردشگری، با توجه به مزیتهای نسبی استان را از ماموریتهای پژوهشکده گردشگری بر شمرد.
وی پیشگامی در تشخیص مسائل، نیازها و چالشهاي علمی ـ پژوهشی صنعت گردشگری و قطب علمی ـ پژوهشی گردشگری مذهبی در کشور از طریق انجام پژوهشهای بنیادی، کاربردی و توسعهای کارآمد و ارتباطات علمی ـ پژوهشی موثر با دانشگاهها، مراکز پژوهشی و انجمنهای علمی - تخصصی در سطح ملی و بینالمللی را از چشماندازهای پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی ذکر کرد.
رییس جهاددانشگاهی خراسان رضوی بیان داشت: موقعيت منطقهاي استان و به خصوص کلانشهر مشهد به عنوان دومين کلان شهر مذهبي جهان و پایتخت معنوی ایران و ظرفیتهای شهر مقدس مشهد در ارتباط با جذب زائران و گردشگران مذهبی داخلی و خارجی از سویی و ضرورت تخصصی شدن و تمرکز فعالیتهای پژوهشی به عنوان راهکاری در جهت تراکم وانباشت تولید علمی از سوی دیگر، سبب شکلگیری قطب پژوهشی زیارت و گردشگری مذهبی در پژوهشکده و تدوین اولین شبکه برنامه پژوهشی با عنوان بسترها، فرایندها و آثار گردشگری مذهبی در مشهد و انجام تعدادی طرح پژوهشی در این راستا شده است.
رییس اولین همایش بینالمللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران چالشها و چشماندازها با اشاره به اینکه این همایش از 26 تا 28 مهرماه سال جاری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی برگزار خواهد شد، گفت: خروجی همایش در قالب سند و ملاحظات لازم در برنامه ششم ارائه خواهد شد.
وی کمک به تدوین سند توسعه راهبردی گردشگری جمهوری اسلامی ایران و تحقق اهداف توسعه پایدار گردشگری، معطوف کردن توجه سیاستگذاران، مدیران اجرایی و سایر دست اندرکاران به چالشها و الزامات توسعه صنعت گردشگری در شرایط کنونی کشور و ارائه ایدهها، دستاوردهای پژوهشی، راهبردها، سیاستها و رویه ها و اقدامات لازم را از اهداف این همایش برشمرد.
وی ارائه برنامهای اثربخش با جلب نظر و جذب همکاری سیاستگذاران، اندیشمندان، اساتید، پژوهشگران، مدیران و دست اندرکاران بخشهای دولتی، عمومی و خصوصی در سطح ملی و واکاوی مسائل اساسی، راهبردها، سیاست ها و خط مشی ها و الزامات اجرایی توسعه گردشگری در کشور و ارائه دستاوردهای حاصل در این روند به طور موثر و سازنده را از دیگر اهداف این همایش ذکر کرد.
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
