معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: 900 پروژه در بخش گردشگری افتتاح می‌شود

اشتراک گذاری

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از آغاز عملیات احداث 900 پروژه در بخش گردشگری، شامل ساخت هتل و تاسیسات مرتبط با آن توسط سرمایه‌گذاران این بخش در کشور خبر داد.
به گزارش ستاد رسانه‏ ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران، مسعود سلطانی‌فر ظهر امروز 26 مهر ماه در افتتاحیه نخستین همایش بین‌المللی علمی-راهبردی توسعه گردشگری ایران (چالش‌ها و چشم‌اندازها)، با اعلام این خبر افزود: این پروژه‌ها در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی 40 درصد در حال ساخت بوده و احداث آن کمک بزرگی به رشد گردشگری خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: گردشگری یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های تجاری جهان است که در سال 2013 درآمدی معادل 1150 میلیارد دلار برای کشورها داشته است؛ براساس پیش‌بینی‌ها این درآمد در سال 2020 به 1600 میلیارد دلار، در سال 2030 به 1800 میلیارد دلار و در سال 2050 با نرخ رشد 4.5 درصدی به 2600 میلیارد دلار خواهد رسید.
سلطانی‌فر با بیان اینکه ایران رتبه نخست پایین بودن هزینه‌های سفر برای گردشگران خارجی در میان 140 کشور دنیا را داراست، بیان کرد: گردشگری در ایران برای خارجی‌ها بسیار پرجاذبه، مهم و در عین حال ارزان است؛ باید توجه داشت که این تنها شاخصی است که کشور ما رتبه نخست را در آن داراست.
وی با اشاره به رتبه 98 ایران در بین 140 کشور دنیا از نظر شاخص رقابت‌پذیری سفر، اظهار کرد: این رتبه نسبت به سال 2012 ، 16 پله ارتقا داشته است.
سلطانی‌فر یادآور شد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تلاش تمامی دست‌اندرکاران، صنعت گردشگری کشور با روند رو به رشدی مواجه شده که ابراز علاقه جهانگردان به سفر به ایران از نشانه‌های این رشد است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری میزان درآمد روزانه گردشگری در سال 2013 را در مجموع کشورهای جهان 3 تا 3.5 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: کشورهای مختلف با توجه به جاذبه‌های فراوان خود با برنامه‌ریزی دقیق سهم مناسبی از این درآمد را به دست آورده‌اند که متاسفانه در این میان، ایران سهم قابل توجهی نداشته و کمتر از نیم درصد این درآمد نصیب کشور ما شده است.
معاون رییس جمهور ادامه داد: گردشگری 30 درصد صادرات خدمات و 6 درصد از مجموع صادرات جهانی را به خود اختصاص داده و پس از انرژی، مواد شیمیایی و ماشین‌آلات رتبه چهارم صادرات را در اختیار دارد.
وی با اشاره به رشد 4.5 درصدی گردشگران در سال‌های 2012 تا 2030 خاطرنشان کرد: سهم گردشگری در اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم بین 9 تا 10 درصد از کل اشتغال مولد در کشورهای مختلف است؛ گردشگری یکی از منابع اصلی ورود به ارز بوده و در اشتغال‌زایی و فقرزدایی نقش بسیار موثری دارد.
سلطانی‌فر گفت: ایران از نظر برخورداری از جاذبه‌های متنوع طبیعی و فرهنگی در گردشگری در سطح بالاترین رتبه‌های خاورمیانه قرار دارد اما دیگر کشورهای منطقه با برخورداری از جاذبه‌های ضعیف‌تر نسبت به کشورمان به موفقیت‌های بهتری در زمینه جذب گردشگری دست یافته‌اند.
وی گردشگری را رقیبی قدرتمند برای اقتصاد وابسته به نفت خواند و افزود: از طریق طراحی مدون و قابل اجرا می‌توان زمینه بسط و گسترش این حوزه را فراهم کرد.
صدور روادید گردشگران خارجی، مهم‌ترین مشکل موجود است
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره مشکلات و چالش‌های بخش گردشگری کشور گفت: موانع و مشکلات مربوط به صدور روادید برای ورود گردشگران خارجی یکی از مهمترین مشکلات ما در این حوزه است، امروز مسیر صدور ویزا برای گردشگران خارجی نسبت به سال‌های گذشته بسیار کوتاه‌تر شده و برای اتباع 190 کشور نیز در فرودگاه‌ها ویزای فرودگاهی صادر شده است.
معاون رئیس جمهور از قوانین گمرکی، بیمه مربوط به سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های گردشگری، ظرفیت مناطق آزاد و تجاری، عدم سهولت سرمایه‌گذاری در ایران، نداشتن رتبه مناسب در کسب و کار و نیز لحاظ نشدن سهم درآمدهای گردشگری در درآمدهای اقتصادی کشور به عنوان برخی دیگر از چالش‌های این حوزه نام برد.
وی یادآور شد: مشکلات مربوط به صنعت حمل و نقل در ایران نیز یکی دیگر از چالش‌های ما در حوزه گردشگری است؛ امروز 40 درصد صنعت حمل و نقل هوایی به خاطر تحریم‌ها و نبود قطعات لازم بلااستفاده است و امکان پرواز مستقیم به بسیاری از کشورها نیز وجود ندارد که امیدواریم با به نتیجه رسیدن در مذاکرات 1+5 این مشکلات تاحدی مرتفع شود.

اخبار