رییس دفتر منطقه آسیایی آیسسکو: جایگاه ایران در مطالعات گردشگری در منطقه درخشان است

اشتراک گذاری

رییس دفتر منطقه آسیایی آیسسکو با اشاره به نقش پررنگ ایران در حوزه گردشگری گفت: در بسیاری از مطالعات این دفتر جایگاه ایران در این حوزه بسیار پررنگ بوده است.

به گزارش ستاد رسانه‏ ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران، عباس صدری صبح امروز 26 مهرماه در افتتاحیه همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری ایران (چالش‌ها و چشم‌اندازها)، که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی در حال برگزاری است، در ادامه به قرائت پیام دکتر طالب رفائی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، پرداخت.
متن این پیام به شرح ذیل است:
همکاری سازمان جهانی گردشگری با ایران طولانی و برای دو طرف تقویت‌کننده بوده است.
این همکاری به واسطه دیدار مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور ایران با رئیس آیسسکو در مادرید در ژوئن 2014 تقویت شد.
بی‌تردید گردشگری مذهبی و زیارت بخشی اساسی از گردشگری فرهنگی است و در این خصوص شاید علاقه‌مند باشید که بدانید سازمان جهانی گردشگری مطالعه‌ای را درباره «گردشگری مذهبی در آسیا و پاسیفیک» در 2011 انجام داده است که در آن ایران جایگاه شایسته خویش را یافته است.
گردشگری یک پدیده چندبعدی است که نه تنها یک فعالیت اقتصادی بلکه یک سیاحت فرهنگی و معنوی نیز محسوب می‌شود.
در عصر ارزش‌ها و نرم‌های جهانی شده میان گردشگری و فرهنگ، پیوندی ذاتی وجود دارد که از طریق آن گردشگری می‌تواند فرصتی وسیع برای ارتباطات اجتماعی و فرهنگی میان ملت‌ها و مردمان گوناگون در تمام دنیا فراهم کند.
بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی می‌شود که گردشگری فرهنگی یکی از پنج بازار بزرگ گردشگری در سطح جهانی خواهد بود.
گردشگری فرهنگی می‌تواند نقشی برجسته در تاسیس و تعمیق هویت و دلبستگی ملی به ویژه در جوامع میزبان گردشگران داشته باشد.
پدیده زیارت به عنوان شکلی از گردشگری مذهبی یکی از قدیمی‌ترین و بنیادی‌ترین شکل‌های جابجایی جمعیت‌هاست که برای ما شناخته شده است و دارای آثار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بنیادین بوده و همچنان خواهد بود.
برآرود می‌شود که انگیزه یک چهارم کل گردشگران جهانی برای انجام سفر باورهای دینی است و این نسبت رو به افزایش است.
ایران به عنوان کشوری با تاریخ و تمدن کهن از امکانی قابل توجه برای جذب گردشگران فرهنگی و مذهبی از تمام جهان برخوردار است.
این کشور با داشتن بیش از 8000 سایت مذهبی که از میان آن‌ها 1200 مورد توسط مراکز میراث ملی ثبت شده‌ است، یکی از 10 کشور پیشرو در زمینه جاذبه‌های گردشگری تاریخی و مذهبی است.
برای بیشترین بهره‌گیری از این ظرفیت، ایرانیان باید جاذبه‌های گردشگری کشورشان را در مقیاس جهانی معرفی کنند و در عین حال تصویر جامعه‌ای امن و مردمانی با رفتار دوستانه و میزبانانی گرم نسبت به گردشگران به نمایش بگذارد.
وی در پایان این پیام ابراز امیدواری کرد، این کنفرانس بتواند رویدادی اثرگذار در این زمینه باشد و راه را برای گفت‌وگو میان پژوهندگان ایرانی و همکارانشان در دیگر نقاط دنیا باز کند.

 

انتهای خبر

اخبار