دبیر همایش بینالمللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران:بستر فعالیتهای مربوط به گردشگری در زمینه ارتباط مردم با مردم است
دبیر اولین همایش بینالمللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران گفت: لازم است سایر بخشها و سازمانها برای ایجاد زیرساختهای لازم در جلوگیری از «نه» گفتن به مهمانها و گردشگران ما را یاری کنند.
به گزارش ستاد رسانه ای اولین همایش بینالمللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو ظهر امروز 26 مهر ماه در افتتاحیه همایش بینالمللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری ایران (چالشها و چشماندازها)، که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه تنها صنعتی که به طور 100 درصدی به منابع داخلی متکی بوده و میتواند جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی باشد، صنعت گردشگری است، عنوان کرد: گردشگری در کنار هنر و ورزش از جمله مقولههایی است که حتی در شرایط بحران در اقتصاد کشورها دارای کارکرد است.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: حوزه و بستر فعالیتهای مربوط به گردشگری در زمینه ارتباط مردم با مردم است؛ همین امر موجب اثرگذاری بسیار زیاد گردشگری در اقتصاد شده است.
ایمانی خوشخو تصریح کرد: امروز گردشگران با انجام مطالعات و تحقیقات، مقصد گردشگری خود را انتخاب میکنند؛ همچنین گردشگران فرهنگی که 30 درصد گردشگران دنیا را تشکیل میدهند، مقصد خود را با تمام ویژگیها و قبول قوانین و ساختار آن انتخاب میکنند و به همین دلیل در هنگام ورود به کشور ما، به عنوان کشوری با منابع منحصر به فرد دینی و اعتقادی جای نگرانی نیست.
وی با اشاره به مطرح کردن بحث اقتصاد مقاومتی در سال 89 توسط مقام معظم رهبری، تصریح کرد: در ادبیات علمی و بینالمللی اصطلاح فنریت اقتصادی مطرح است و این یعنی در صورت وجود محدودیت، اقتصاد به سوی منابع جایگزین میرود و هر اقتصادی که چنین خاصیتی داشته باشد، بهتر میتواند در برابر مشکلات مقاومت کند.
دبیر همایش بینالمللی علمی-راهبردی توسعه گردشگری، ایران گفت: از میان بخشهای ششگانه اقتصاد، گردشگری از نظر تحریک سایر بخشها و ایجاد رشد اقتصادی رتبه سوم را پس از بخشهای صنعت و ساختمان داراست.
وی با بیان اینکه «گردشگری نقش بسزایی در رفع شوکهای خارجی در اقتصاد دارد»، تاکید کرد: امروزه میتوان اثبات کرد که کمترین سرمایهگذاری در بخش گردشگری بیشترین بازدهی را برای کل کشور به دنبال دارد.
ایمانی خوشخو یادآور شد: متاسفانه در این حوزه هنوز به جایگاهی که در خور نام و تاریخ کشورمان باشد نرسیدهایم؛ یکی از دلایل آن وجود درآمدهای نفتی و به تبع، توجه کمتر به درآمدهای جایگزین همچون اقتصاد گردشگری بوده که این امر ناشی از عدم شناخت کافی از این مقوله و نیز عدم وجود زیرساختهای لازم است.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: برای توسعه گردشگری شرایط محیطی بینالمللی و داخلی خوبی داریم تا بتوانیم به رتبههای بالای گردشگری دست یابیم؛ به گونهای که امروز بحث گردشگری در سطوح عالی به عنوان بخشی از ادبیات مورد تاکید مسئولان قرار گرفته و این عزمی است که درگذشته وجود نداشته است.
دبیر همایش بینالمللی علمی-راهبردی توسعه گردشگری عملکرد جهاد دانشگاهی را در برگزاری این همایش قابل تقدیر توصیف کرد و گفت: جهاددانشگاهی با توجه به وجود پژوهشکده گردشگری از جمله نهادهای کمنظیری است که برای تحقق اهداف گردشگری کشور آمادگی کامل دارد.
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
