دبیر همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران:بستر فعالیت‌های مربوط به گردشگری در زمینه ارتباط مردم با مردم است

اشتراک گذاری

دبیر اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران گفت: لازم است سایر بخش‌ها و سازمان‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در جلوگیری از «نه» گفتن به مهمان‌ها و گردشگران ما را یاری کنند.

به گزارش ستاد رسانه‏ ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو ظهر امروز 26 مهر ماه در افتتاحیه همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری ایران (چالش‌ها و چشم‌اندازها)، که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه تنها صنعتی که به طور 100 درصدی به منابع داخلی متکی بوده و می‌تواند جایگزین خوبی برای درآمدهای نفتی باشد، صنعت گردشگری است، عنوان کرد: گردشگری در کنار هنر و ورزش از جمله مقوله‌هایی است که حتی در شرایط بحران در اقتصاد کشورها دارای کارکرد است.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: حوزه و بستر فعالیت‌های مربوط به گردشگری در زمینه ارتباط مردم با مردم است؛ همین امر موجب اثرگذاری بسیار زیاد گردشگری در اقتصاد شده است.
ایمانی خوشخو تصریح کرد: امروز گردشگران با انجام مطالعات و تحقیقات، مقصد گردشگری خود را انتخاب می‌کنند؛ همچنین گردشگران فرهنگی که 30 درصد گردشگران دنیا را تشکیل می‌دهند، مقصد خود را با تمام ویژگی‌ها و قبول قوانین و ساختار آن انتخاب می‌کنند و به همین دلیل در هنگام ورود به کشور ما، به عنوان کشوری با منابع منحصر به فرد دینی و اعتقادی جای نگرانی نیست.
وی با اشاره به مطرح کردن بحث اقتصاد مقاومتی در سال 89 توسط مقام معظم رهبری، تصریح کرد: در ادبیات علمی و بین‌المللی اصطلاح فنریت اقتصادی مطرح است و این یعنی در صورت وجود محدودیت، اقتصاد به سوی منابع جایگزین می‌رود و هر اقتصادی که چنین خاصیتی داشته باشد، بهتر می‌تواند در برابر مشکلات مقاومت کند.
دبیر همایش بین‌المللی علمی-راهبردی توسعه گردشگری، ایران گفت: از میان بخش‌های شش‌گانه اقتصاد، گردشگری از نظر تحریک سایر بخش‌ها و ایجاد رشد اقتصادی رتبه سوم را پس از بخش‌های صنعت و ساختمان داراست.
وی با بیان اینکه «گردشگری نقش بسزایی در رفع شوک‌های خارجی در اقتصاد دارد»، تاکید کرد: امروزه می‌توان اثبات کرد که کمترین سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری بیشترین بازدهی را برای کل کشور به دنبال دارد.
ایمانی خوشخو یادآور شد: متاسفانه در این حوزه هنوز به جایگاهی که در خور نام و تاریخ کشورمان باشد نرسیده‌ایم؛ یکی از دلایل آن وجود درآمدهای نفتی و به تبع، توجه کمتر به درآمدهای جایگزین همچون اقتصاد گردشگری بوده که این امر ناشی از عدم شناخت کافی از این مقوله و نیز عدم وجود زیرساخت‌های لازم است.
رئیس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: برای توسعه گردشگری شرایط محیطی بین‌المللی و داخلی خوبی داریم تا بتوانیم به رتبه‌های بالای گردشگری دست یابیم؛ به گونه‌ای که امروز بحث گردشگری در سطوح عالی به عنوان بخشی از ادبیات مورد تاکید مسئولان قرار گرفته و این عزمی است که درگذشته وجود نداشته است.
دبیر همایش بین‌المللی علمی-راهبردی توسعه گردشگری عملکرد جهاد دانشگاهی را در برگزاری این همایش قابل تقدیر توصیف کرد و گفت: جهاددانشگاهی با توجه به وجود پژوهشکده گردشگری از جمله نهادهای کم‌نظیری است که برای تحقق اهداف گردشگری کشور آمادگی کامل دارد.

 

انتهای خبر

اخبار