معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خبر داد: افزایش چشمگیر گردشگران در شش ماهه ابتدایی سال

اشتراک گذاری

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بااشاره به بهبود روابط ایران با جهان تصریح کرد: در شش ماهه اول سال 93 آمار گردشگران در ایران با رشد چشمگیری همراه بوده است.
به گزارش ستاد رسانه‏ ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران، دکتر مرتضی رحمانی موحد در آیین اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری ایران (چالش‌ها و چشم‌اندازها) در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی در ادامه گفت: صنعت گردشگری 5.6 درصد از تولید ناخالص ایران را به خود اختصاص داده است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه گردشگری از عوامل مهم اشتغال‌زایی است، اظهار کرد: 5.1 درصد از مشاغل به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به این صنعت مربوط می‌شوند.
وی بیان کرد: شش درصد صادرات و 9 درصد تولیدات داخلی جهان برآمده از صنعت گردشگری است.
رحمانی موحد درخصوص آمار مربوط به گردشگران در سال‌های گذشته افزود: از سال 1912 تا 1950 تعداد گردشگران از 25 میلیون به یک میلیارد و 80 میلیون نفر رسیده است؛ همچنین در سال 1950، 98 درصد گردشگران دنیا 15 مقصد داشتند که این میزان در سال 1970، 75 درصد افزایش پیدا کرد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: تعداد گردشگران ایران در سال 91 ، چهار میلیون 70 هزار نفر بود که این میزان در سال92 به چهار میلیون 80 هزار نفر رسیده است.
رحمانی موحد اظهار کرد: در طول یک سال گذشته تلاش دولت بر آن بوده تا تصویر مطلوبی از ایران برای گردشگران خارجی ایجاد و شرایط مناسب برای استقبال از گردشگران را مهیا کند که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این راستا اقداماتی برای برنامه ششم توسعه آینده خود قرار داده است.
وی درخصوص خروجی مطلوب همایش‌ها، با اشاره به اینکه بخشی از فعالیت‌ها در دانشگاه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: اگر تلاش‌ها بر اساس اسلام باشد و دانشگاه نیز بخشی از کارهای علمی خود را بر اساس گردشگری قرار دهد، میزان موفقیت ما در برگزاری همایش‌ها بیشتر خواهد بود.
وی افزود: در حال حاضر ظرفیت‌های تبادل گردشگر میان ایران و بعضی کشورهای هدف مشخص شده است و امیدواریم در پذیرش گردشگر به تراز مثبت برسیم.
رحمانی موحد خاطرنشان کرد: سیاست خصوصی سازمان میراث فرهنگی حمایت از اقداماتی است که به توسعه گردشگری بیانجامد.
وی با اشاره به نظریات دین اسلام برای توسعه گردشگری گفت: گردشگری باید در جایگاه مناسب خود قرار گیرد تا تمام افراد از ثمرات مفید آن بهره مند شوند.
بر اساس این گزارش، در انتهای این مراسم از کتاب همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری ایران نیز رونمایی شد.
رونمایی از این کتاب که حاوی نتایج تبادل نظرات شرکت‌کنندگان و دستاوردهای همایش است، توسط دکتر شمسیان، رئیس همایش و جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و دکتر ایمانی خوشخو، دبیر همایش و رئیس دانشگاه علم و فرهنگ صورت گرفت.
همچنین در این برنامه از برگزیدگان این همایش در سه بخش ارایه شفاهی، طراحی پوستر و بین‌الملل تقدیر صورت گرفت.

 

انتهای خبر

اخبار