معاون شهردار مشهد: بدون حرم مطهر، مشهد اقتصاد و فرهنگی نداشت

اشتراک گذاری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار مشهد گفت: اگر وجود بارگاه رضوی در مشهد نبود این شهر نه تنها اقتصاد و فرهنگی نداشت، بلکه از حداقل میزان توریست و گردشگر در سطح کشور بهره‌مند بود.

به گزارش ستاد رسانه‏ ای اولین همایش بین‌المللی گردشگری جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمدمهدی برادران در آیین اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی علمی – راهبردی توسعه گردشگری ایران (چالش‌ها و چشم‌اندازها) در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی، اظهار کرد: بسیاری از آمار مربوط به ورود گردشگران خارجی به ایران مبتنی بر دلیل آن‌ها برای زیارت امام رضا(ع) است و مجموع شهرهای ایران نسبت به مشهد این تعداد گردشگر خارجی را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: با وجود توجه گردشگران خارجی به شهر مشهد، ما کمترین زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در سطح استاندارد جهانی را برای زائران هم مذهب و هم مسلک خود داریم.
برادران گفت: براساس آمار به دست آمده 43 درصد از زائران خارجی مشهد از عربستان، 23 درصد از عراق، 10 درصد از پاکستان، 9.5 درصد از بحرین، 4.7 درصد از هند، 3.5 درصد از لبنان، 2.5 درصد از کویت و کمتر از یک درصد از امارات، انگلیس، عمان، کانادا و دیگر کشورها هستند.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار مشهد با اشاره به حضور میلیون‌ها مسافر در روز اربعین در کربلا گفت: آمار رسمی دولت عراق از فرودگاه‌های نجف و بغداد ورود 25 میلیون مسافر به این کشور را در روز اربعین اعلام کرده است؛ براساس این آمار تنوع کشورها و تعداد زائران نسبت به مشهد بسیار زیاد است.
وی یادآور شد: کشور عراق در این رقابت با توجه به نبود تمامی زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای حضور زائران، از مشهد جلوتر است.
معاون شهردار مشهد با تاکید بر اینکه گردشگری یک امر تفننی نیست، تصریح کرد: مشهد 2017 می‌تواند آغازی برای فعالیت‌های بین‌المللی این شهر در زمینه گردشگری مذهبی باشد.
برادران با اشاره به نیاز مبرم جامعه به برگزاری چنین همایش‌هایی گفت: تکرار این همایش‌ها فرصت تعقل جمعی برای برنامه‌ریزی سیستمی در راستای توجه به سیاست‌های کلان فرهنگی و اقتصادی کشور را فراهم می‌کند.

 

انتهای خبر

اخبار