میراث فرهنگی راهنمای مسیر توسعه است

اشتراک گذاری

گام برداشتن در مسیر توسعه مستلزم آَشنایی با سرزمینمان، تجربه تاریخی و منابع زیستی آن است و دراین میان تنها دانشی که کاربردی به نظر می رسد میراث فرهنگی است که بایداز بحث صرفا حفاظتی خارج شده و به معرفی مختصات تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور بپردازد.

به گزارش پایگاه خبری پژوهشکده گردشگری و به نقل از خبرگزاری میراث آریا، سید محمد بهشتی این مطلب را در سومین نشست شورای سیاست گذرای همایش ملی «میراث فرهنگی و توسعه پایدار» مطرح کرد .

وی افزود: رویکردی که در برنامه سوم و چهارم توسعه به آن نزدیک شدیم این بود که توسعه و موضوع حفاظت میراث فرهنگی همدیگر را مراعات بکنند، یعنی توسعه اتفاق بیفتند ولی به میراث فرهنگی آسیب نرساند.

بهشتی با بیان اینکه در تمام دنیا این دو مقوله در کنار هم رعایت می شوند تصریح کرد :توسعه و حفاظت از میراث فرهنگی می توانند به هم صدمه بزنند و ما باید هر دو را به شیوه ای مهار کنیم که این اتفاق نیفتد .

وی  اظهار داشت: حقیقتا اگر ما مقصودمان از توسعه، بهترین نوع بهره گیری از منابع و ظرفیت های کشور برای پیشرفت باشد باید در قدم نخست درک کنیم کشور ما کجاست، چه تجربه تاریخی و منابعی دارد و موانع زیستی آن چیست تا با توجه به این موارد برای توسعه آن برنامه ریزی کنیم .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خاطر نشان ساخت که اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد ناگزیر هستید مختصات فرهنگی تاریخی طبیعی کشور را به جا آورید و مبتنی بر آن امر توسعه را برنامه ریزی کنید البته برنامه ریزی که عملی بوده و تنها روی کاغذ نباشد.

او تأکید کرد : این همان جایی است که بحث میراث فرهنگی مطرح می شود ،یعنی میراث فرهنگی باید از بحث صرفا حفاظتی خارج شده و به معرفی کردن مختصات فرهنگی تاریخی طبیعی کشوری بپردازد.

به عقیده بهشتی تمام علومی که در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می کنند باید این کار را انجام دهند زیرا که غایت تمام پژوهش های میراث فرهنگی دراین است که ما جامعه مان را بجا آوریم و مرتکب خطاهایی که در طول دهه های اخیر شده ایم نشویم.

او با بیان اینکه شاید این پرسش مطرح شود  که چه ضرورتی دارد برای شناخت کشورمان به سراغ مطالعات حوزه میراث فرهنگی برویم درحالیکه  سازمان جغرافیایی، وزارت کشور ، سازمان مرکز آمار و... را داریم و می توانیم از آنها کمک بگیریم تصریح کرد : نکته اینجاست که این اطلاعات به واسطه کمی بودنشان کمکی در به جا آوردن سرزمین مان به ما نمی کنند و تنها حوزه ای که می تواند به پرسش های  ما پاسخ دهد میراث فرهنگی است .

بهشتی اظهار داشت: با این نگاه این طور استنباط می شود که  حوزه مطالعات مربوط به میراث فرهنگی مثل چراغی است که محیط را برای اینکه توسعه بتواند اتفاق بیفتد روشن می کند و اگر تا به حال اشتباهات زیادی در ایجاد شهر ها و کارخانه ها در مکان هایی نا مربوط داشته ایم به دلیل این بوده که در تاریکی به سر می برده ایم .

او در همین حال خاطرنشا ساخت که اگر مختصات فرهنگی تاریخی طبیعی کشور را در دهه های گذشته در نظر می گرفتیم و بر اساس مقتضیات آنها عمل می کردیم اقدامات ما ارزانتر و پایدار تر می شدند و مزه توسعه را بیشتر می چشیدیم.

بهشتی با بیان اینکه این فکری است که اگر به عمل تبدیل شود ، می تواند فتح بابی باشد در همکاری با سازمان مدیریت ، افزود: طرح این موضوع خوشبختانه دقیقا مصادف شده با بحران های کشور یعنی در شرایطی هستیم که در آمد کاهش یافته با بحران آب ، خاک و هوا  مواجه هستیم و این نکته بر ما گوشزد می شود که نکند راه را به خطا رفته ایم و باید تجدید نظر کنیم .

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، برگزاری همایش «میراث فرهنگی و توسعه پایدار »نخستین گام برای رسیدن به این هدف دانست و تصریح کرد که امیدوار هستیم برگزاری این همایش تأثیر خوبی داشته باشد و در همایش های بعدی موفق تر عمل کنیم .

در ادامه این نشست سایر شرکت کنندگان نقطه نظرات خود را در زمینه چگونگی برگزاری همایش ملی«میراث فرهنگی و توسعه پایدار »که با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار خواهد شد ارایه دادند .

نخستین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار است 23و24دی ماه برگزار شود .

پژوهشگران ، محققین و دوستداران شرکت در این همایش می توانند خلاصه مقالات خود را تا 30مهر و اصل آن را تا 30آذر به ستاد برگزاری همایش که آدرس آن روی سایت پژوهشگاه است ارسال کنند.

اخبار