برگزاری نشست علمی «خانواده و طلاق» در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی

اشتراک گذاری

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، دکتر مرضیه سپهری شاملو ظهر دوم دی‌ماه، در نشست خانواده و طلاق که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در دانشگاه شهید بهشتی تهران تحقیقی در زمینه شناسایی بهترین سبک ازدواج در ایران بر روی 2000 جوان که کمتر از پنج سال زندگی مشترک داشته‌اند، صورت گرفت که در این تحقیق میزان رضایت‌مندی زوجین از ازدواج در چهار سبک مختلف بررسی شده است.
وی ادامه داد: در این تحقیق چهار روش ازدواج سنتی، اجباری، با انتخاب زوجین با حمایت خانواده و بدون حمایت خانواده بررسی شده که نتیجه تحقیق نشان داده است، بهترین سبک ازدواج، ابتدا ازدواج با انتخاب خود زوجین با حمایت خانواده و پس از آن ازدواج سنتی بوده است.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی با تاکید بر اینکه در مجموع هر چه نقش خانواده در شکل‌گیری فرایند ازدواج جدی‌تر و غنی‌تر باشد، مشکلات بعدی کمتر خواهد بود، تصریح کرد: همچنین براساس این تحقیق نشان داده شده است که ازدواج‌هایی با انتخاب خود زوجین و بدون حمایت خانواده و پس از آن ازدواج اجباری بدترین سبک ازدواج در ایران است.
سپهری شاملو عنوان کرد: اگر نتایج چنین تحقیقاتی را به صورت رسانه‌ای مطرح کنیم می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های جوانان بسیار مفید و کمک کننده باشد.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی گفت: ازدواج‌هایی که زوجین خودشان یکدیگر را انتخاب کرده و خانواده آن‌ها را حمایت کنند، بهترین سبک ازدواج در ایران شناسایی شده‌اند.
وی در خصوص آسیب‌هایی که در زمینه روانشناسی در ایران وجود دارد با بیان اینکه ای‌کاش روانشناسی آرام‌تر وارد ایران می‌شد، گفت: متاسفانه در طی دو دهه اخیر روانشناسی در ایران با استقبال شدیدی روبه‌رو شد به گونه‌ای که برخی از متخصصین در زمینه علوم تربیتی، تعلیم و تربیت و... خود را به عنوان روانشناس معرفی می‌کرند و اطلاعات غیرتخصصی ارایه می‌داند.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های جدی در خانواده آسیب‌هایی است که از طریق اطلاعات غیرتخصصی به خانواده‌ها داده می‌شود؛ از این‌رو بهتر بود تا روانشناسی آرام‌تر وارد ایران می‌شد و یا متخصصان حوزه روانشناسی دقت بیشتری داشتند تا عرصه روانشناسی دست هر علاقه‌مندی نیفتد.
وی تصریح کرد: متاسفانه در جامعه امروزی بحران خانواده به صدا درآمده است، در حالی‌که در این زمینه مشکلات رصد می‌شود اما به دلیل اینکه بدنه اجرایی از بدنه متخصص فاصله دارد، نتوانسته‌ایم کار اساسی انجام دهیم.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: روانشناسان باید توجه داشته باشند که برای مواجهه با بحران خودمان بحران‌زده نشویم و بر بحران تسلط پیدا کنیم.
سپهری شاملو اضافه کرد: متاسفانه در جامعه امروزی برخی از باورهای دینی به سمت خرافه و انشا‌الله و ما‌شالله سمت و سو پیدا کرده است؛ در صورتی که باید بدانیم که معنویت و اعتقادات به معنای آن نیست که تلاش نکنیم بلکه به آن معناست که من باور دارم یک اعتقاد و وجودی توانمندتر از من در زندگی من حاضر است.
وی با انتقاد از کاهش تعاملات زن و شوهر عنوان کرد: بعد از گذشت 15 سال از زندگی مشترک که در طی این 15 سال زوجین دوران آشنایی، نامزدی، بارداری، مدرسه رفتن و دوران نوجوانی فرزند خود را مشاهده و طی کرده‌اند، دیگر مشارکت جدی ندارند و بر روی روابط زنا و شویی یکدیگر کار نمی‌کنند.
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه همچنین تعامل و ارتباط به طور کلی در جامعه بسیار ضعیف شده و ارتباطات بسیار کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: امروز شاهد جامعه‌ای هستیم که ارتباطات در آن ایزوله شده و حتی وقتی که با هم هستیم نیز به معنای واقعی با هم نیستیم.
سپهری شاملو در خصوص بیشترین آسیب در تعاملات زوج‌های ایرانی ادامه داد: بیشترین آسیب در تعاملات زوج‌ها این است که زوج‌ها یا یک رفتار را در یک موقعیت غلط انتخاب کرده‌اند و یا رفتار درست را انتخاب کرده اما آن رفتار را غلط انجام می‌دهند.
وی به طلاق عاطفی نیز اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که در طلاق عاطفی هرگز تابلوی پدر شکسته نشود و والدها یکدیگر را مقابل فرزندان خراب نکنند زیرا فرزندان از نظر روانشناسی هرگز نباید به روابط زناشویی والدین سرک بکشند.
منبع: ایسنا

اخبار