کتاب «روش های پیش بینی در گردشگری» در دست انتشار
با توجه به نقش محوری شناسایی ترجیحات گردشگری در سیاستگذاری و مدیریت این صنعت، تقاضای گردشگری سهم بسزایی از مطالعات را به خود اختصاص داده است و مدلهای مختلفی در این زمینه ارائه شده است.
مدیرگروه اقتصاد گردشگری با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی افزود: از طرف دیگر، در عرصه برنامه ریزی به ویژه برنامه ریزی توسعه مدیریت گردشگری، پرداختن به آینده و برنامهریزی آن، جزء جدا نشدنی فرایند برنامهریزی بشمار میآید. در بیشتر موارد پرداختن به آینده بدون اتکاء به پیشبینی و تحلیل روندها، مشکلات بیشماری در اجرای برنامه ها به وجود آورده است.
دکتر رفیعی گفت: این مشکلات اغلب ناشی از توجه نکردن به تاثیرات فناوریهای نوظهور و یا در حال ظهور در زندگی بشر و غفلت از نیروهای پیشران و عوامل کلیدی موثر بر تسهیل حل مشکلات و یا چالش های توسعه آتی است. غفلت از نیروهای کلیدی و پیشران در فرایند توسعه باعث تضعیف تدریجی آنها و در نهایت تاثیرگذاری منفی بر کل سیستم می شود. تصمیم گیران برنامه ریزی گردشگری در جهان پر از تغییر و تحول، نیازمند توسعه رهیافتهای جدید پیشبینی و آمادگی برای آینده هستند تا بتوانند سهم خود را از بازارهای گردشگری افزایش دهند.
مترجم کتاب «روش های پیش بینی در گردشگری» افزود: آشنایی با مفاهیم و تعاریف مختلف پیشبینی، مدلها و روشهای پیشبینی، بسط تکنیکهای آماری و توسعه نرم افزارهای رایانه ای، فرآیند انتخاب روش مناسب با توجه به شرایط موجود و مطالعات موردی به منظور کسب دانش عملیاتی و الگوبرداری از نمونه های موفق در زمره مباحثی است که مدیران صنعت گردشگری و اقتصاددانان باید به آنان اشراف کافی داشته باشند.
وی با اشاره به انتشار کتاب «روش های پیش بینی در گردشگری» اظهار داشت: مطالب فوق در کتاب حاضر به خوبی به قلم تحریر در آمده اند. این انسجام و یکپارچگی در ارائه مطالب به همراه ضرورت دسترسی به منبعی فارسی جهت استفاده علاقه مندان به مدیریت، اقتصاد و بازاریابی گردشگری ما را بر آن داشت که این کتاب را ترجمه کنیم.
گفتنی است به همت گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری کتاب«روش های پیش بینی در گردشگری» بزودی منتشر می شود و علاقمندان می توانند این کتاب را از کتابفروشی های انتشارات جهاد دانشگاهی تهیه کنند.
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
