كتاب «مطالعات گردشگري و علوم اجتماعي» بزودی منتشر می شود

اشتراک گذاری

ترجمه كتاب «مطالعات گردشگري و علوم اجتماعي» توسط پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به بازار نشر می آید.

به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به نقل از ايسنا، رضا رضواني پركند، مترجم کتاب، صبح سه شنبه در نشست معرفي كتاب «مطالعات گردشگري و علوم اجتماعي» اثر «اندرو هولدن» كه در پژوهشكده گردشگري جهاددانشگاهي، با اشاره به سرفصل‌هاي اين كتاب اظهار كرد: در اين كتاب به ارتباط بين رشته‌اي در حوزه گردشگري توجه ويژه‌اي شده است.

مترجم این کتاب ادامه داد: به عنوان نمونه علومی نظیر تاريخ، جامعه‌شناسي، ‌روان‌شناسي، اقتصاد، انسان‌شناسي و… از حوزه‌هايي است كه گردشگري با آن مواجه است.

این کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری با تاكيد بر لزوم توسعه گردشگری اظهار كرد: بايد به مقوله گردشگري به عنوان يك حوزه فرابخشي و بين‌رشته‌اي توجه كرد.

رضواني با بيان اينكه «طبق پيش‌بيني كه در اين كتاب صورت گرفته سال 2020 صنعت گردشگري به عنوان نخستين صنعت دنيا شناخته خواهد شد» تصريح كرد: طبق پيش‌بيني اين كتاب، تعداد گردشگران در سال 2015 هزار ميليون نفر و تا سال 2020، به 1500 ميليون نفر افزایش خواهد یافت.

مترجم كتاب مطالعات گردشگري و علوم اجتماعي اضافه كرد: براساس آماري كه اين كتاب ارائه مي‌دهد، بيشترين پراكندگي گردشگري مربوط به كشورهاي اروپايي بوده و حوزه خاورميانه و آفريقا از كمترين تعداد در اين خصوص برخوردار هستند.

این پژوهشگر حوزه گردشگري با اشاره به ساير بخش‌هاي اين كتاب عنوان كرد: در اين كتاب به گردشگري در دوران باستان نيز توجه شده كه علت اصلي اين پديده در گذشته سفرهاي زيارتي و تجارت شناخته شده است.

رضواني با اشاره به انقلاب صنعتي، آن را عاملي مهم در حوزه گردشگري دانست و افزود: با وقوع انقلاب صنعتي مساله مديريت زمان و انرژي امكان زيادي براي توسعه گردشگري فراهم كرد؛ همچنين رشد شهرنشيني و بهبود قوانين كار بر روند اين توسعه افزود.

اين پژوهشگر حوزه گردشگري اظهار كرد: با توجه به مطالب اين كتاب، امروز شاهد ظهور اشكال جديد گردشگري در دنيا هستيم.

وي ادامه داد: به عنوان نمونه «مايكل ‌هال» اعتقاد دارد كه توسعه گردشگري در دوران جديد حاصل سرمايه‌داري است چرا كه با افزايش درآمدها اين صنعت مي‌تواند توسعه يابد.

رضواني پركند تاكيد كرد: بايد توجه داشت كه گردشگري داراي قدرت نفوذ است و در حقيقت در نگرش مردم نسبت به جامعه خويش تغييراتي ايجاد مي‌كند.

مترجم كتاب مطالعات گردشگري و علوم اجتماعي با اشاره به بخش روان‌شناسي گردشگري، به عنوان يكي ديگر از مطالب مندرج در اين كتاب گفت: شناخت به عنوان عاملي مهم در توسعه گردشگري مطرح است؛ در حوزه گردشگري ما با سه گروه افراد درون گرا، برون‌گرا و ميانه مواجه هستيم.

وي با اشاره به اثرات مثبت و منفي گردشگري عنوان كرد: گاهي اوقات توسعه گردشگري در حد نمايش نمادهاي فرهنگي يك جامعه  تنزل پيدا مي‌كند كه اين مي‌تواند به عنوان يك اثر منفي شناخته شود.

رضواني پركند اضافه كرد: همچنين تخريب محيط زيست يكي ديگر از آثار منفي گردشري است چرا كه گردشگري انبوه موجب استفاده بيش از حد از منابع مي‌شود؛ در اين كتاب نيز مناطق شكننده از نظر زيست‌محيطي كه گردشگري انبوه مي‌تواند براي آن مشكل‌ساز باشد، مانند سواحل مرجاني، كوهستان‌ها و…، معرفي شده‌ است.

مترجم كتاب مطالعات گردشگري و علوم اجتماعي با ارائه مثالي در خصوص آلودگي زيست‌محيطي كه منجر به افول صنعت گردشگري شده است، ‌گفت: به عنوان نمونه چشمه گيلاس مشهد تا 30 سال پيش به عنوان يك مركز گردشگري شناخته مي‌شد اما امروز جايگاه خود را به منطقه طرقبه واگذار كرده است.

وي تصريح كرد: همچنين منطقه اخلمد و كنگ در حال توسعه است.

رضواني پركند در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به يكي ديگر از سرفصل‌هاي كتاب مطالعات گردشگري و علوم اجتماعي ‌اظهار كرد: اخلاق در حوزه گردشگري يكي ديگر از مسائلي است كه در اين كتاب مطرح شده و به اين مساله مي‌پردازد كه يك گردشگر به چه مناطقي مي‌تواند سفر داشته و يا نداشته باشد.

مترجم كتاب مطالعات گردشگري و علوم اجتماعي افزود: درك متقابل، احترام بين مردم، توسعه پايدار، ازدياد فرهنگي، حق گردشگري و… از كدهاي اخلاقي گردشگري به شمار مي‌رود.

 

انتهای خبر

اخبار