نتایج پژوهش عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری: بیش از نیمی از زائران مشهدی از قشر جوان هستند

اشتراک گذاری

مدیر گروه جامعه‌شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: در پژوهشی با عنوان «سیمای زائران نوروزی» در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی صورت گرفت، مشخص شد بیش از نیمی از زائران مشهدی از قشر جوان هستند.

به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی دکتر حامد بخشی، مدیر گروه جامعه‌شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، در سمینار «زیارت نوروزی» تحقیق خود با عنوان «سیمای زائران نوروزی» را ارائه و خاطرنشان کرد: داده‌های تحقیق مربوط به پیمایشی در نوروز سال 1390 و حجم نمونه تحقیق برابر با 410 نفر بوده که از زائران متردد از ورودی‌های حرم رضوی مصاحبه شده است؛ نتایج تحقیق نشانگر آن است که بیش از نیمی از زائران جوان و بین 20 تا 40 سال سن داشته‌اند.


وی ادامه داد: اکثریت قریب به اتفاق زائران نوروزی را طبقه متوسط فرهنگی یا درآمدی تشکیل داده و طبقه پایین سهم ناچیزی در این زائران داراست؛ عمده زائران به ترتیب از استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی بوده‌اند که این استان‌ها در مجموع حدود یک چهارم کل زائران نوروزی را تشکیل می‌داده‌اند.

بخشی با بیان اینکه «حدود نیمی از زائران با وسیله نقلیه شخصی خود به مشهد آمده بودند» تصریح کرد: یک چهارم آنان با اتوبوس، یک پنجم با قطار و تنها پنج درصد زائران با هواپیما به مشهد سفر کرده بودند؛ زائرانی که با وسیله نقلیه شخصی به مشهد آمده بودند بیشتر با خودروهای متوسط (نظیر پراید) و متوسط به بالا (خانواده پژو و سمند) سفر کرده بودند.


مدیر گروه جامعه‌شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه 15درصد زائران برای بار اول به حرم رضوی مشرف شده بودند، عنوان کرد: از هر چهار زائر، یک نفر بیش از 10 بار به مشهد سفر کرده بود با این حال، با افزایش تعداد سفر از تعداد زائران دارای این ویژگی کم می‌شد.

وی با اشاره به اینکه از هر پنج زائر، یک نفر در منزل شخصی یا اقوام خود و یک نفر در منازل شخصی اجاره‌ای سکونت داشت، افزود: از هر سه زائر، یک نفر در هتل یا هتل آپارتمان اقامت گزیده بود و مابقی در مهمانسرا، حسینیه و کمپ زائر اسکان داشتند.

بخشی ادامه داد: بیش از نیمی از زائران از مراکز خرید اطراف حرم تا خیابان 17 شهریور خرید کرده بودند؛ حدود یک پنجم آنان با بازارهای بلوار خیام و جانباز مراجعه کرده و کمتر از 10 درصد آنان از سایر بازارهای مشهد در محدود طبرسی و طلاب، دانشگاه و خسروی و احمدآباد مراجعه کرده بودند.

مدیر گروه جامعه‌شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: به جز حرم رضوی(ع) که همه زائران به آنجا مشرف شده بودند، بیشترین مکان اوقات فراغت زائران را پارک‌ها و اماکن تفریحی تشکیل می‌داد و کمترین اماکن مربوط به سایر اماکن زیارتی و نیز اماکن تاریخی، فرهنگی بود.

وی اضافه کرد: پرترددترین مکان‌ها در بین پارک‌ها و اماکن تفریحی، کوهسنگی و پارک ملت، در میان تفرجگاه‌های اطراف مشهد طرقبه و شاندیز، در بین سایر زیارتگاه‌ها خواجه‌ربیع، و در بین اماکن تاریخی و فرهنگی آرامگاه نادر و فردوسی بوده است؛ موزه‌ها در بین نمونه هیچ بازدید‌کننده‌ای نداشته است.

 

انتهای خبر

اخبار