نتایج پژوهش عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری: بیش از نیمی از زائران مشهدی از قشر جوان هستند
مدیر گروه جامعهشناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: در پژوهشی با عنوان «سیمای زائران نوروزی» در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی صورت گرفت، مشخص شد بیش از نیمی از زائران مشهدی از قشر جوان هستند.
به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی دکتر حامد بخشی، مدیر گروه جامعهشناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، در سمینار «زیارت نوروزی» تحقیق خود با عنوان «سیمای زائران نوروزی» را ارائه و خاطرنشان کرد: دادههای تحقیق مربوط به پیمایشی در نوروز سال 1390 و حجم نمونه تحقیق برابر با 410 نفر بوده که از زائران متردد از ورودیهای حرم رضوی مصاحبه شده است؛ نتایج تحقیق نشانگر آن است که بیش از نیمی از زائران جوان و بین 20 تا 40 سال سن داشتهاند.
وی ادامه داد: اکثریت قریب به اتفاق زائران نوروزی را طبقه متوسط فرهنگی یا درآمدی تشکیل داده و طبقه پایین سهم ناچیزی در این زائران داراست؛ عمده زائران به ترتیب از استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی بودهاند که این استانها در مجموع حدود یک چهارم کل زائران نوروزی را تشکیل میدادهاند.
بخشی با بیان اینکه «حدود نیمی از زائران با وسیله نقلیه شخصی خود به مشهد آمده بودند» تصریح کرد: یک چهارم آنان با اتوبوس، یک پنجم با قطار و تنها پنج درصد زائران با هواپیما به مشهد سفر کرده بودند؛ زائرانی که با وسیله نقلیه شخصی به مشهد آمده بودند بیشتر با خودروهای متوسط (نظیر پراید) و متوسط به بالا (خانواده پژو و سمند) سفر کرده بودند.
مدیر گروه جامعهشناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه 15درصد زائران برای بار اول به حرم رضوی مشرف شده بودند، عنوان کرد: از هر چهار زائر، یک نفر بیش از 10 بار به مشهد سفر کرده بود با این حال، با افزایش تعداد سفر از تعداد زائران دارای این ویژگی کم میشد.
وی با اشاره به اینکه از هر پنج زائر، یک نفر در منزل شخصی یا اقوام خود و یک نفر در منازل شخصی اجارهای سکونت داشت، افزود: از هر سه زائر، یک نفر در هتل یا هتل آپارتمان اقامت گزیده بود و مابقی در مهمانسرا، حسینیه و کمپ زائر اسکان داشتند.
بخشی ادامه داد: بیش از نیمی از زائران از مراکز خرید اطراف حرم تا خیابان 17 شهریور خرید کرده بودند؛ حدود یک پنجم آنان با بازارهای بلوار خیام و جانباز مراجعه کرده و کمتر از 10 درصد آنان از سایر بازارهای مشهد در محدود طبرسی و طلاب، دانشگاه و خسروی و احمدآباد مراجعه کرده بودند.
مدیر گروه جامعهشناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی عنوان کرد: به جز حرم رضوی(ع) که همه زائران به آنجا مشرف شده بودند، بیشترین مکان اوقات فراغت زائران را پارکها و اماکن تفریحی تشکیل میداد و کمترین اماکن مربوط به سایر اماکن زیارتی و نیز اماکن تاریخی، فرهنگی بود.
وی اضافه کرد: پرترددترین مکانها در بین پارکها و اماکن تفریحی، کوهسنگی و پارک ملت، در میان تفرجگاههای اطراف مشهد طرقبه و شاندیز، در بین سایر زیارتگاهها خواجهربیع، و در بین اماکن تاریخی و فرهنگی آرامگاه نادر و فردوسی بوده است؛ موزهها در بین نمونه هیچ بازدیدکنندهای نداشته است.
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رضوی زاده: مقاصد سنتی برای آکه بتوانند درعرصه رقابت باقی بمانند باید خیلی نوگراتر باشند
- رضا رضوانی: مقاصد گردشگری چرخه عمر دارند، در صورت نداشتن تمهیدات مناسب دچار افول خواهند شد
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری زائران در مشهد 5 شب بوده است
- رئیس پژوهشکده گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور: نباید به مسائل آموزشی و پژوهشی گردشگری به عنوان هزینه بنگریم
- بیست و پنجمین شماره فصلنامه علمی "مطالعات اجتماعی گردشگری" منتشر شد
- قهرمان عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد اهمیت واژه مهماننوازی در امر زیارت
- درخشش عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مسابقه دیتاژورنالیسم دقیقه ۱۴۰۲
- بازدید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از فعالیت های جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر بخشی در نشست «توصیف تحلیلی گردشگری پزشکی در گردشگران داخلی و خارجی کشور»: مشهد در صدر شهرهای مورد مراجعه زائران خارجی و گردشگران داخلی برای درمان است
- بازدید رایزن اقتصادی ایران در هرات افغانستان از پژوهشکده گردشگری
- دکتر حامد بخشی در نشست«بررسی رفتار زائران و گردشگران شهر مشهد در حوزه اقامتگاه»: میانگین گردشگران و زائران مشهد استطاعت بالاتری نسبت به میانگین کشوری دارند
- کارگاه تدوین بسته سفر گردشگری سلامت