ساختار اصلی شهر مشهد و ساختار ذهنی غالب استفادهکنندگان از فضا، برهم انطباق ندارند
پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی گفت: ساختار اصلی شهر مشهد و ساختار ذهنی غالب استفادهکنندگان از فضا، برهم انطباق ندارند.
به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی حسین مبینی، در سمینار «زیارت نوروزی» تحقیقی با عنوان «بررسی ميزان انطباق ساختار ذهنی شهر مشهد با تصوير ذهنی ساکنان و زائران و نقش آن در مشکلات ترافيکی مشهد» ارائه کرد و گفت: انسانها با استفاده از تصویر ذهنی خود از ساختار شهر و عناصر آن، در شهرها به جهتیابی و انتخاب مسیر میپردازند؛ بنابراین ضروری است در طرحها و برنامههای شهری تصویر ذهنی استفادهکنندگان از شهر مورد توجه قرارگیرد تا کارایی ساختار اصلی به منظور پشتیبانی از الگوهای رفتاری(آمد وشد) ساکنان، تقویت شود.
وی با اشاره به اینکه طبق آمار رسمی، سالانه حدود 17 میلیون مسافر وارد شهر مشهد میشوند و حدود سه میلیون نفر نیز در این شهر ساکن هستند، خاطرنشان کرد: مدیریت الگوهای رفتاری ساکنان و زائران برای رفع مشکلات این شهر اجتناب ناپذیر است.
مبینی ادامه داد: به نظر میرسد ساختار اصلی شهر مشهد و ساختار ذهنی غالب استفادهکنندگان از فضا، برهم انطباق ندارند و این میتواند یکی از عوامل اصلی بسیاری از مشکلات شهری، از جمله ترافیک، مشهد باشد.
پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به ایکه پژوهش فوق برای آزمون این فرضیه به بررسی میزان انطباق ساختار اصلی شهر مشهد و ساختار ذهنی ساکنان و زائران در شهر مشهد، پرداخته است، تصریح کرد: تحلیلها نشان داد نقشه ذهنی ساکنان و زائران شهر مشهد با ساختار اصلی طراحی شده برای این شهر جز در چند نقطه، اشتراکی ندارد که این مساله میتواند یکی از علل عمده مشکلات ترافیکی شهر مشهد باشد.
مبینی اضافه کرد: این نکته، توجه بیشتر به تصویر ذهنی مردم در طرحهای آینده برای شهر مشهد را ضروری میکند.
پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی شناسایی دقیق حجم تردد به مقاصد اصلی سفر و طراحی سیستم حمل و نقل ویژه برای آن در قالب یک سیستم حمل و نقل یکپارچه جامع گردشگری را به عنوان پیشنهاداتی جهت رفع مشکل عنوان میکند.
انتهای خبر
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
