عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی: مسافران نوروزی برای یافتن اقامتگاه بیش از مسافران سایر فصول از دلال ها کمک می گیرند

اشتراک گذاری

مسافران نوروزی برای یافتن اقامتگاه بیش از مسافران سایر فصول از دلال ها کمک می گیرند.

به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی ندا رضوی‌زاده، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی، در سمینار «زیارت نوروزی» به ارائه تحقیقی با عنوان «نگاهی تطبیقی به انتخاب‌های زائران نوروزی، خدمات اسکان و تغذیه» پرداخت و اظهار کرد: محتواي اين ارائه برگرفته از داده هاي طرح پژوهشي «بررسی کیفیت اقامت و ترجیحات زائران ایرانی در مدت حضور در شهر مشهد»  که مجری آن سیمین فروغ زاده، عضو هیات علمی گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی است. پژوهش مذكور يك پیمایش طولی(روند پژوهی) در چهار فصل: تابستان، پاییز و زمستان 89 و بهار 90 به  حجم نمونه­1600 نفر (تقسیم شده در چهار فصل) بوده، كه نمونه گیری آن به روش تصادفی سیستماتیک از زائران حرم مطهر انجام شده كه حداقل 3 روز در مشهد اقامت داشته اند.

وی گفت: بر اساس یافته‌های این تحقیق در نوروز، زائران بیش از همه از سه نوع اقامتگاه خانه‌های اجاره‌ای، اماکن عمومی با مالکیت خصوصی (هتل، مسافرخانه و...)، منزل اقوام و آشنایان استفاده کرده‌اند.


وی با بیان اینکه «مسافران نوروزی، بیش از سایر فصول در خانه‌های اجاره‌ای، و کمتر از سایرفصول در منزل اقوام و آشنایان اقامت می‌کنند» تصریح کرد: اقامت در اماکن عمومی با مالکیت خصوصی(هتل، مسافرخانه و...) در مسافران نوروزی به نسبت کمتر از مسافران سایرفصول بوده است؛ مسافران نوروزی برای یافتن اقامتگاه بیش از مسافران سایر فصول از دلال‌ها کمک می‌گیرند.

رضوی‌زاده خاطرنشان کرد: نسبت مسافران نوروزی که خوراک‌شان را خود تهیه می‌کنند، در نوروز بیشتر است.

شاپور زردموی، پژوهشگر آستان قدس رضوی، نیز به ارائه برخی از نتایج تحقیقی با عنوان «ويژگی‌های زيارت زائران در مشهد» پرداخت و گفت: از جمله نتایج این طرح می توان به شناسایی انگیزه از سفر به مشهد و انگیزه از زیارت، ماندگاری زائر در حرم مطهر، سنخ‌بندی زائران بر حسب اعمال زیارتی، مواقع حضور زائر و مجاور در حرم مطهر، پیامدهای احساسی زیارت، چرخه زیارت، مکان‌یابی در حرم، سوغات زیارت، نیازهای فرهنگی، میزان استفاده از برنام های فرهنگی حرم مطهر و... اشاره کرد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح در 15 تیر ماه سال 1394 به اتمام خواهد رسید و پس از آن می‌توان نتایج و برش‌های مختلفی را استخراج و در دسترس محققان و مسوولان اجرایی قرار داد.

وی گفت: این طرح از نوع طرح های طولی بوده و هر دو سال یکبار اجرا خواهد شد. مدت زمان اجرای طرح یک سال شمسی کامل و حجم نمونه آن 13000 نفر زایر ایرانی می باشد. نمونه گیری بصورت چرخش ساعت / درب می باشد و درب ها، ساعات شبانه روز و روزهای فصل بر حسب میزان تردد و مناسبتی بودن از ضرایب خاصی برخوردار می باشند.

زردموی افزود: از جمله نتایج این طرح می توان به شناسایی: انگیزه از سفر به مشهد و انگیزه از زیارت، ماندگاری زایر در حرم مطهر، سنخ بندی زایران بر حسب اعمال زیارتی، مواقع حضور زایر و مجاور در حرم مطهر، پیامدهای احساسی زیارت، چرخه زیارت، مکان یابی در حرم، سوغات زیارت، نیازهای فرهنگی، میزان استفاده از برنامه های فرهنگی حرم مطهر و ..... اشاره داشت.


انتهای خبر

اخبار