لزوم افزایش ماندگاری زائرین در مشهد
به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان هادی رفیعی، مدیر گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در یادداشتی به شرح زیر به لزوم افزایش ماندگاری زائرین در مشهد پرداخته است.
بررسی های صورت گرفته در ایام نوروز سال 1394 نشان می دهد که متوسط ماندگاری زائران و گردشگران در ایام نوروز سال جاری حدود چهار روز بوده و تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی اصلیترین استانهایی بودند که در رونق گردشگری نوروز سال 1394 مشهد نقش داشتهاند.
این نقش به گونهای است که تهران با 21.8 درصد، اصفهان با 11.8 درصد و آذربایجان شرقی با 6.5 درصد رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص دادهاند. نتایج بررسی میدانی نشان میدهد که اصلیترین وسیله نقلیه مسافران و گردشگران مشهد در نوروز امسال اتوبوس و خودرو شخصی بوده و حدود 70 درصد مسافرتهای صورت گرفته به مشهد با این دو وسیله انجام شده است. همچنین اسکان گردشگران نوروز امسال مشهد بیشتر در هتل (ب0 درصد)، مهمان پذیر (22 درصد) و کرایه منازل شخصی (16 درصد) بوده است.
بررسی وضعیت گردشگری شهر مشهد در سال 1394 و مقایسه آن در سال ها و دهه های گذشته نشان می دهد که مشهد همچنان کارکرد زیارتی خود را در جذب زائران و گردشگران نوروزی حفظ نموده و سایر گونه های گردشگری همچون: طبیعت گردی، تاریخی، تجاری، پزشکی و ... تا حدودی در حاشیه قرار دارند. بنابراین در راستای توسعه زیارت امام رضا (ع) و توام با افزایش رضایت زائران و گردشگران شهر مشهد از مسافرت به پایتخت معنوی، توسعه سایر بخش های گردشگری و توجه به آن حائز اهمیت است.
به عبارت دیگر، افزایش ماندگاری زائرین و گردشگران در شهر مشهد که همراه با برخورداری بیشتر از زیارت امام رضا (ع) است باعث رونق اقتصادی شهر شده و توسعه شهر را به همراه دارد. این امر مستلزم سرمایه گذاری در زیرساختهای مختلف و مرتبط با گردشگری و بخصوص سرمایه گذاری در بخش های عرضه کننده خدمات گردشگری (بخش اسکان – بخش تغذیه – بخش جاذبه های گردشگری و ...) می باشد.
توسعه سرمایه گذاری در گونه های جدید گردشگری همچون: گردشگری ورزشی (پارک های آبی، پیست اسب سواری، پیست موتور سواری و ...)، گردشگری پزشکی و همچنین رویدادهای گردشگری از جمله مواردی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد. بررسی ها نشان داده که سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نه تنها باعث اشتغال و خلق ارزش افزوده در بخش می گردد بلکه اثرات قابل توجهی بر سایر بخش های اقتصادی دارد. به گونه ای که افزایش سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان، باعث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده نه تنها در درون بخش می گردد بلکه افزایش اشتغال و ارزش افزوده چند برابری را در سایر بخش های اقتصادی به همراه دارد و این امر حکایت از اهمیت و ارتباط این بخش با سایر بخش های اقتصادی استان دارد.
اخبار
- بیست و پنجمین شماره فصلنامه علمی "مطالعات اجتماعی گردشگری" منتشر شد
- قهرمان عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد اهمیت واژه مهماننوازی در امر زیارت
- درخشش عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مسابقه دیتاژورنالیسم دقیقه ۱۴۰۲
- بازدید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از فعالیت های جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر بخشی در نشست «توصیف تحلیلی گردشگری پزشکی در گردشگران داخلی و خارجی کشور»: مشهد در صدر شهرهای مورد مراجعه زائران خارجی و گردشگران داخلی برای درمان است
- بازدید رایزن اقتصادی ایران در هرات افغانستان از پژوهشکده گردشگری
- دکتر حامد بخشی در نشست«بررسی رفتار زائران و گردشگران شهر مشهد در حوزه اقامتگاه»: میانگین گردشگران و زائران مشهد استطاعت بالاتری نسبت به میانگین کشوری دارند
- کارگاه تدوین بسته سفر گردشگری سلامت
- مدیرگروه گردشگری و میراث فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی: نبود آمار گلوگاه مسائل گردشگری است
- نشست دکتر حسین امینی، رئیس جهاد دانشگاهی با اعضا پژوهشکده گردشگری، گروه پژوهشی توسعه پایدار شهری-منطقهای و مرکز تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان
- بازدید سفیر ویتنام در جمهوری اسلامی ایران از فعالیتهای پژوهشکده گردشگری/گزارش تصویری/
- رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی: علوم انسانی در ساحت علم نقش پررنگی ایفا میکند