لزوم افزایش ماندگاری زائرین در مشهد

اشتراک گذاری

به گزارش ستاد پژوهشی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان هادی رفیعی، مدیر گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در یادداشتی به شرح زیر به لزوم افزایش ماندگاری زائرین در مشهد پرداخته است.

 

بررسی های صورت گرفته در ایام نوروز سال 1394 نشان می دهد که متوسط ماندگاری زائران و گردشگران در ایام نوروز سال جاری حدود چهار روز بوده و  تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی اصلی‌ترین استان‌هایی بودند که در رونق گردشگری نوروز سال 1394 مشهد نقش داشته‌اند.

این نقش به گونه‌ای است که تهران با 21.8 درصد، اصفهان با 11.8 درصد و آذربایجان شرقی با 6.5 درصد رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند. نتایج بررسی میدانی نشان می‌دهد که اصلی‌ترین وسیله نقلیه مسافران و گردشگران مشهد در نوروز امسال اتوبوس و خودرو شخصی بوده و حدود 70 درصد مسافرت‌های صورت گرفته به مشهد با این دو وسیله انجام شده است. همچنین اسکان گردشگران نوروز امسال مشهد بیشتر در هتل (ب0 درصد)، مهمان پذیر (22 درصد) و کرایه منازل شخصی (16 درصد) بوده است.

 

بررسی وضعیت گردشگری شهر مشهد در سال 1394 و مقایسه آن در سال ها و دهه های گذشته نشان می دهد که مشهد همچنان کارکرد زیارتی خود را در جذب زائران و گردشگران نوروزی حفظ نموده و سایر گونه های گردشگری همچون: طبیعت گردی، تاریخی، تجاری، پزشکی و ... تا حدودی در حاشیه قرار دارند. بنابراین در راستای توسعه زیارت امام رضا (ع) و توام با افزایش رضایت زائران و گردشگران شهر مشهد از مسافرت به پایتخت معنوی، توسعه سایر بخش های گردشگری و توجه به آن حائز اهمیت است.

 

به عبارت دیگر، افزایش ماندگاری زائرین و گردشگران در شهر مشهد که همراه با برخورداری بیشتر از زیارت امام رضا (ع) است باعث رونق اقتصادی شهر شده و توسعه شهر را به همراه دارد. این امر مستلزم سرمایه گذاری در زیرساختهای مختلف و مرتبط با گردشگری و بخصوص سرمایه گذاری در بخش های عرضه کننده خدمات گردشگری (بخش اسکان – بخش تغذیه – بخش جاذبه های گردشگری و ...) می باشد.

 

توسعه سرمایه گذاری در گونه های جدید گردشگری همچون: گردشگری ورزشی (پارک های آبی، پیست اسب سواری، پیست موتور سواری و ...)، گردشگری پزشکی و همچنین رویدادهای گردشگری از جمله مواردی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد. بررسی ها نشان داده که سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نه تنها باعث اشتغال و خلق ارزش افزوده در بخش می گردد بلکه اثرات قابل توجهی بر سایر بخش های اقتصادی دارد. به گونه ای که افزایش سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان، باعث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده نه تنها در درون بخش می گردد بلکه افزایش اشتغال و ارزش افزوده چند برابری را در سایر بخش های اقتصادی به همراه دارد و این امر حکایت از اهمیت و ارتباط این بخش با سایر بخش های اقتصادی استان دارد.

اخبار