معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشكده گردشگري جهاددانشگاهی: مردم مشهد در تصميم‌گيری‌های مدیریت شهری دخالتی ندارند

اشتراک گذاری

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشكده گردشگري جهاددانشگاهی تصريح كرد: متاسفانه در شهر مشهد مردم تصميم‌گيرنده نيستند و در بازسازي فضاي شهري از ايشان نظرخواهي نمي‌شود.

به گزارش پزوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به نقل از ايسنا- منطقه خراسان، دکتر مژگان عظيمي هاشمي 9 اردیبهشت ماه در نشست «فضاي شهر و حقوق شهروندي با محوريت تاثير ابرپروژه هاي شهري بر حقوق ساكنين نسبت به شهر» كه در دانشكده معماري دانشگاه فردوسي برگزار شد، با بيان اينكه «شهرنشيني در كشورهاي توسعه يافته نتيجه رشد و توسعه  اقتصادي است» گفت: شهرنشيني در كشورهاي در حال توسعه نتيجه عدم تعادل در زندگي شهري و روستايي است؛ شهرنشيني در این کشورها با سرعت زيادي رشد می‌کند؛ در سال 2030 بيش از 80 درصد جمعيت جهان ساكن شهرها مي‌شوند.

وي تمركز امكانات در شهر را یکی از دلايل مهاجرت افراد به شهر دانست و افزود: افزايش بي‌رويه شهرنشيني موجب رشد نامتعادل در شهرها، آلودگي، مسكن نامناسب، ‌اختلاف سطح درآمد، بيكاري و افزایش جرم مي‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشكده گردشگري جهاددانشگاهی با اشاره به به وجود آمدن مديريت شهري اظهار كرد: مديريت شهري براي سازمان‌دهي مشكلات و كاهش مشكلات شهرها به وجود آمد؛ شاخص‌هاي سطح جهاني نحوه مديريت شهرها را تبیین مي‌كند.

دکتر عظيمي خاطرنشان كرد: طبق اعلام سازمان اسكان بشر ملل متحد با مديريت شهري، دستيابي به اهداف توسعه آسان‌تر مي‌شود؛ وظيفه مديريت شهري استفاده از نظرات مردم و مشاركت دادن جامعه  مدنی در تصمیم‌گیری‌هاست.

وي حقوق شهروندي را شاخه‌اي از حقوق عمومي دانست واظهار كرد: حقوق شهروندي تنظيم كننده روابط شهروندان با دولت و ديگر سازمان‌هاست؛ حقوق شهروندي سابقه بسيار طولاني دارد؛ شهروند بودن يك سابقه طولاني در فرهنگ غرب دارد؛ شهروند عضوي از اجتماع سياسي شهر است؛ به همين دليل مستلزم انجام تكاليفي است؛ عضو یک دولت بودن معنای مدرن شهروندي است.

وی عضويت را اصلي‌ترين رکن شهروندي تعريف و عنوان كرد: شهروندي يك مفهوم كلي است كه در ادبيات دولت ملت تعريف مي‌شود و موقعيت شهروند را در ساختار سياسي،‌ اجتماعي جامعه نشان مي‌دهد؛ شهروندي احساس تعلق، هويت، همبستگي و متضمن برابري در جامعه است؛ اين مفهوم در بردارنده حقوق و تكاليف مختلفی است.

وی شهروندان را ناظر بر حكومت يك جامعه دانست و گفت: بايد شهروندان در تصميم‌گيري‌هاي شهري مشاركت داشته باشند؛ شهر فقط منطقه‌ای براي سرمايه‌گذاران جهت انباشت ثروت‌شان نيست.

وی خطرنشان کرد: شهروندي مستلزم مشارکت فعالانه در تامين فضاهاي شهري و مطالبه حق از فضاهای عمومی شهر است؛ شهروندان بايد در توليد فضاي شهر تصميم‌گيرنده باشند.

دکتر عظيمي هاشمي به نظريه رابطه با شهروندي اشاره کرد و گفت: در اين نظريه شهر به عنوان يك اثر هنري در نظر گرفته مي‌شود؛ شهر حاصل نقش‌آفريني جمعي تمامي ساكنين آن، در يك فرايند تاريخي است.

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشكده گردشگري جهاددانشگاهی با بيان اينكه «دولت مستلزم رعايت حق شهروندان در تصميم‌گيري‌هاست» افزود: متاسفانه در شهر مشهد مردم تصميم‌گيرنده نيستند و در بازسازي فضاي شهري از ايشان نظرخواهي نمي‌شود؛ بلندمرتبه‌سازي جدي‌ترين بحث در شهر مشهد است؛ بايد از مردم پرسيد آيا اين نحوه شهرسازي مطابق خواسته آنان است و انتظاراتشان را برآورده مي‌كند.

وی با اشاره به منشور شهري به عنوان يكي از راه‌هاي شهروندان براي دريافت مطالبات خود عنوان کرد: تكاليف شهروندان در جامعه ما برجسته مي‌شود؛ ولي در رابطه با رعایت حقوق شهروندان صحبتي نمي‌شود و اين مساله كمتر در جامعه ما نهادينه شده است.

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشكده گردشگري جهاددانشگاهی خاطرنشان كرد: منشورات شهري يكي از راه‌هاي مقدماتي براي مطالعه حقوق شهروندان از مديريت شهر است؛ اين منشور سندي پايه‌اي است كه در رابطه با تكاليف و حقوق مختلف شهروندان بحث و گفت‌وگو مي‌كند.

اخبار