بررسی زمینه همکاری های مشترک در بازدید مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی از پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی

اشتراک گذاری

صبح امروز(29 اردیبهشت ماه) جمعی از مدیران روابط عمومی حوزه پژوهش آستان‌قدس رضوی از پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مشهد بازدید کردند و از نزدیک با فعالیت‌های این مرکز آشنا شدند و در نشستی مشترک با مدیران و اعضا هیات علمی پژوهشکده زمینه های همکاری مشترک را بررسی کردند.

به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی درحاشیه این بازدید و در نشستی مشترک با مدیران، اعضا هیات علمی و پژوهشگران این پژوهشکده ضمن ابراز خرسندی از اقدامات و طرح‌های پژوهشی صورت گرفته در این مرکز گفت: وجود بارگاه حضرت رضا(ع) موجب توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهر مشهد شده‌است.

سید احمد هاشم آبادی گفت: نظرسنجیهای صورت گرفته نشان‌دهنده رضایت زائران است و اندک نارضایتی که معمولا در بین رائران وجود دارد ناشی از فرآیندهای خارج از حرم و بعضا صرف برخی هزینه‌های سنگین برای اقامت یا رفت و آمد و ... است.

وی با بیان این که بخشی از اقدامات لازم جهت تامین نیاز زائران بر عهده آستان قدس است، افزود: آستان قدس بر مبنای درآمدها و موقوفات، مسئولیت بخشی از این عملکردها بر عهده دارد.

وی با تاکید بر اینکه در منطقه ثامن باید خدمات به نحو متفاوتی ارائه شود، اظهار داشت: این امر مسلما منجر به افزایش رضایت زائران خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم انجام کار پژوهشی عملیاتی گفت: در زمینه پژوهش کارهای خوبی انجام شده ولی الگوها هیچوقت جنبه کاربردی به خود نگرفته‌اند.

در بخش دیگری از این نشست ابراهیمی، مدیر پژوهش آستان قدس رضوی گفت: پژوهشهای حوزه گردشگری در مشهد باید با توجه به مسئله حضور زائر جنبه اجرایی به خود بگیرد.

وی افزود: لازم است در بحث نیازهای رفاهی و نیازهای دینی پژوهشهای بهتر و بیشتری انجام گیرد تا در یک بازه زمانی معین بتوانیم کیفیت خدمات را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه نگاه آستان قدس در حوزه خدمات به زائر با نگاه علمی عجین شده است، افزود: در این مسیر ما به کمک مجموعه های مختلف پژوهشی نیاز داریم.

وی با تاکید بر این که کار پژوهشی باید مداوم و مستمر باشد، گفت: از توانمندیهای پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی استفاده خواهیم کرد.

مصطفوی، معاونت اداره کل روابط عمومی با بیان اینکه هر سال نظرسنجی داریم و تکرار می شود گفت: یکسال بر مبنای یافته ها آسیب شناسی کردیم و با مدیران حوزه های مختلف صحبت کردیم و شاهد آثار مثبتی بودیم.

همچنین حسینی، مدیر روابط عمومی آستان قدس رضوی گفت: میزان رضایت زائران حرم امام رضا به واسطه وجود حضرت رضا بالاست اما واقعیت این است که برای برطرف کردن مشقات سفر آنها کاری نشدهاست. با توجه به این موضوع افق 2017 را چگونه می شود ترسیم کرد؟

وی با اشاره به اهمیت آموزش‌های مشترک برای تورها گفت: میزان ماندگاری در حرم 45 دقیقه تا 3 ساعت و در مشهد 4 روز است و با توجه با اینکه 60 الی 70 درصد اماکن اقامتی نزدیک حرم است زائران معمولا برای نمازهای یومیه به حرم مشرف می‌شوند. لذا می‌توان از این فرصت استفاده و در قالب بازدیدهای مختلف علاقمندان را با مکان‌های مختلف داخل حرم آشنا کرد.

عماد، کارشناس اداره روابط عمومی آستان قدس رضوی نیز گفت: رسانه ها در حوزه آسیب های اجتماعی در مشهد خیلی کار کرده‌اند که متاسفانه از جنبه گردشگری دارای تبعات منفی ست. در صورتیکه در دنیا رویکرد تبلیغاتی در خصوص شهرهای مذهبی بیشتر به سمت مثبت نمایی و بزرگنمایی است.

شایان ذکر است دکتر مژگان عظیمی هاشمی، معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده گردشگری در ابتدای نشست به بیان چشم انداز جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش و فناوري، ساختار پژوهشی در حوزه علوم انسانی، چشم اندازو ماموریت های پژوهشکده گردشگری در برنامه جهاد دانشگاهی، معرفی ساختار نیروی انسانی، کارنامه علمی پژوهشکده، فعالیت های  شاخص پژوهشکده گردشگری  و معرفی شبکه برنامه گروه های پژوهشي پرداخت.

وی زمینه های همکاری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با مجموعه آستان قدس رضوی را نیز برشمرد.

همچنین دکتر حامد بخشی، مدیرگروه جامعه شناسی گردشگری جهاد دانشگاهی با اشاره به انجام طرح های ملی در این مرکز گفت: در حال حاضر طرح ملی «پیمایش ارزش ها و نگرش ها و رفتار شناسی گردشگری در ایران» در این مرکز پژوهشی در حال اجراست و برای این طرح پیوست های استانی هم در نظر گرفته شده‌است.

وی با اشاره به اهمیت ارتباط مستمر با زائر در طول حضورش در مشهد گفت: با توجه به رشد تکنولوژی این امر بسیار ساده شده است.

وی همچنین با بیان این که اثربخشی تحقیقات مقطعی الزاما مقطعی است، افزود: پژوهش ها باید مستمر(پانلی) باشد تا بتوان به درستی از آنها استفاده کرد.

هادی رفیعی، مدیرگروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به دغدغه کاربردی بودن تحقیقات گفت: کار باید مستمر باشد و چارچوب ها حفظ شود تا سطح کار ارتقا پیدا کند.

وی افزود: ما میزان ارزش‌گذاری هر کار را با دیدگاه اقتصادی بررسی می کنیم لذا سطح تحلیلها و خروجیها از این نظر بسیار مهم است.

وی ادامه داد: به دنبال ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری، بحث زیارت هم ارتقا پیدا میکند.

معصومه توانگر ، مدیرگروه برنامه ریزی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی نیز گفت: لازم است بستر مناسبی برای ارائه تصویر ذهنی بهتر برای زائران شهر مشهد فراهم شود.

وی افزود: تاکید ما در شبکه برنامه، هویتبخشی و ارتقا هویت معنایی و ارزشی شهر است.

وی ادامه داد: منطقه ثامن می تواند پایلوت مناسبی برای اجرای این طرح باشد.

 

انتهای خبر

اخبار