مشهد به دنبال عضویت در انجمن جهانی گردشگری

اشتراک گذاری

دومين جلسه هم‌انديشي دانشگاهيان و مديران صنعت گردشگري مشهدبا حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌رضوی، پژوهشگران حوزه گردشگری و صاحبان صنعت گردشگری در سالن شورا پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در این نشست مسائل مربوط به تشکیل انجمن گردشگری مشهد و عضویت این نهاد در انجمن جهانی گردشگری در ایتالیا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و جزییات امضا تفاهم‌نامه میان نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی و صنایع گردشگری و هتلداری مشهد به عنوان سه ضلع اصلی این انجمن مطرح و بررسی شد.

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشكده گردشگري جهاددانشگاهی در این نشست گفت: یکی از رسالت‌هایی که پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در فعالیت‌های خود دنبال می‌کند برقراری ارتباط سازنده میان صنعت گردشگری و بخش پژوهشی و دانشگاهی است. به همین منظور با پیشنهاد پروفسور جعفر جعفری تشکیل انجمن گردشگری (t-froum) در مشهد در دستور کار این پژوهشکده قرار گرفت.

مژگان عظيمي هاشمي افزود: تشکیل انجمن گردشگری می‌تواند گام بلندی در راستای تسهیل ارتباطات میان بخش صنعت، بخش دولتی و پژوهش‌های گردشگری باشد.

وی گفت: این انجمن می‌تواند ارتباطی در سطح جهانی با دیگر مراکز علمی گردشگری برقرار کند و ضمن اشتراک اطلاعات با دیگر شهرهای جهان، از دست‌آوردهای تحقیقاتی آنها بهره مند شود.

وی همچنین گفت: سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهای مدیریت مقصد در شهر مشهد، نمایندگان صنعت گردشگری و مراکز علمی پژوهشی سه ضلع اصلی این انجمن را تشکیل می‌دهند و در راستای همکاری‌های مشترک جهت رفع نیازهای متقابل برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری شهر مشهد تفاهم نامه‌ای میان این سه بخش منعقد خواهد شد.

مسئول آموزش مرکز خدمات تخصصی گردشگری پژوهشکده گردشگری  ضمن معرفی انجمن جهانی گردشگری گفت: این انجمن به همت پروفسور جعفری که از بزرگترین صاحب‌نظران حوزه گردشگری است در ایتالیا راه‌اندازی شده و با هدف برقراری پیوند میان نهادهای پژوهشی و ذی نفعان صنعت گردشگری فعالیت می‌کند.

سیامک سیفی افزود: اولین مرحله برای عضویت در این انجمن ایجاد کارگروه‌های محلی در هر شهر است. برای این کار ابتدا لازم است ذی‌نفعان گردشگری در مقصد شناسایی شوند. مرحله دوم شامل برقراری ارتباط با انجمن اصلی گردشگری در ایتالیا و در مراحل بعدی برگزاری جلسه هماهنگی و ایجاد کارگروه ونهایتا امضا تفاهم‌نامه است.

وی ادامه داد: با عضویت در این انجمن ضمن بهره‌برداری از اعتبار انجمن جهانی گردشگری، از امکان برقراری ارتباط با نهادهای بین‌المللی ، مشارکت در پروژه‌ها و مناقصه‌های بین‌المللی، بهره‌بری از دانش روز دنیا در حوزه گردشگری، برگزاری همایش‌ها و  سمینارها ، شرکت در نشست‌های مجمع عمومی و کنفرانس‌های منطقه ای برخوردار خواهیم شد.

این پژوهشگر حوزه گردشگری گفت: در فرانسه به عنوان یکی از مراکز مهم گردشگری دنیا هیچ پژوهشی قبل از اطمینان از این که می‌تواند نیازی را برطرف کند، انجام نمی‌شود. لذا ضروی است که قبل از انجام هر پژوهشی در حوزه گردشگری این نیازها شناسایی شود.

مديرگروه گردشگري دانشگاه بينالود گفت: یکی از اقدامات کلیدی جهت رفع مشکلات صنعت گردشگری کشور جهانی شدن است.

جواهرزاده با بیان این که آگاهی از اقداماتی که سایر شهرهای جهان در این زمینه انجام می‌دهند می تواند بسیار کمک کننده باشد، ادامه داد: انجمن گردشگری این جزیره‌های چند گانه را به هم متصل می‌کند تا با همفکری هم راه حل‌های بهتری ارائه دهند.

وی افزود: یکی از بزرگترین دستاوردهای این انجمن دسترسی به یک بانک جامع اطلاعاتی ازشمند است.

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی نیز در بخشی از این نشست گفت: مشکل گردشگری تعدد نهادهای تصمیم گیرنده نیست بلکه عدم هماهنگی میان این نهادهاست.

وی با بیان این که نهادهای مدیریتی و دولتی، بخش صنعت و بخش پژوهشی سه ضلع اصلی این انجمن را تشکیل می‌دهند، افزود: در حال حاضر این سه نهاد با هم ارتباط ندارند و فقدان ارتباط به معنای فقدان هماهنگی است.

وی افزود: این روند باعث می‌شود بخش پژوهش مستقل عمل کرده و به دنبال سوالات بخش صنعت نباشد و پژوهش‌هایی را دنبال کند که نیاز این بخش نیست. لذا در فعالیت‌های مجزای این سه نهاد هیچ گونه هم افزایی رخ نمی‌دهد.

وی گفت: این انجمن در حقیقت اتاق فکر گردشگری و بستری برای ایجاد این هماهنگی و تعامل است.

اخبار