آشنایی با انجمن جهانی گردشگری(t-FORUM )

اشتراک گذاری

یکی از مشکلات و آسیب‌هایی که گریبانگیر تحقیقات گردشگری است این است که بعضا تحقیقاتی در این زمینه به انجام می‌رسند که هیچ تناسبی با نیازهای صنعت گردشگری ندارند و هیچ گرهی از مشکلات دست اندرکاران بخش دولتی و خصوصی باز نمی‌کنند. به این ترتیب بسیاری از تحقیقات و مطالعات عقیم می‌مانند. علاوه بر این ، فقدان هماهنگی بین نهاد های ذی دنفع و تصمیم گیر ، از دیگر مشکلات پیش رو توسعه گردشگری است .

انجمن جهانی گردشگری یا t-FORUM  توسط پروفسور جعفر جعفری که یکی از برجسته ترین و شناخته شده ترین متخصصان و صاحب نظران حوزه گردشگری در دنیا است ، تشکیل گردیده  که نهادی است جهانی  که هدف اصلی آن برقراری پیوند میان مقاصد گردشگری ، کسب و کارهای مرتبط با  گردشگری و نهاد های آموزشی – پژوهشی گردشگری است. این انجمن در ایتالیا مستقر است و با انتقال موثر و کارآمد دانش در بخش‌هایی که به نوعی با صنعت گردشگری مرتبط هستند، زمینه را برای همکاری‌های موثر بین این بخش‌ها آماده می‌کند تا  در راستای همکاری‌های مشترک جهت رفع نیازهای متقابل برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری در مقصد عمل نمایند  و ضمن این که بستری برای تبادل دانش و ارتباط در سطح جهانی و بین المللی فراهم می‌سازد.

 

اهداف t-FORUM  را می‌توان به این ترتیب خلاصه کرد:

  • شناسایی ذی‌نفعان صنعت گردشگری در جامعه مقصد
  • تقویت، حمایت و ایجاد بستری برای توسعه گردشگری
  • تسهیل انتقال و استفاده از دانش روز دنیا
  • تقویت برنامه‌های گردشگری و فعالیت‌هایی در راستای نوآوری در گردشگری

 

اعضا t-FORUM  انجمن‌های گردشگری محلی هستند که امکان تشکیل آنها در هر یک از شهرهای دنیا وجود دارد. اضلاع اصلی این انجمن‌ها را ذی‌نفعان گردشگری در هر شهر تشکیل می‌دهند که می‌تواند شامل نهادهای مدیریتی وتصمیم‌گیرنده، نمایندگان صنعت گردشگری و مراکز علمی پژوهشی باشد. اعضا این انجمن‌های محلی به تبادل دانش و تجربیات خود با دیگر انجمن‌ها در سطح جهان می‌پردازند و در برنامه‌ها و فعالیت‌های t-FORUM  شرکت می‌کنند. آنها دست کم هر دو سال یک بار یک کنفرانس محلی یا منطقه‌ای با همکاری سایر ذی‌نفعان محلی برگزار می‌کنند.  این کنفرانس با هدایت و راهنمایی t-FORUM سازمان‌دهی می‌شود و t-FORUM می‌تواند به انجمن‌ها کمک کند این کنفرانس‌ها را تا سطح ملی یا بین‌المللی ارتقا دهند. گزارش دو سالانه‌ای که از سوی این انجمن‌ها ارائه می‌شود توسط کمیسیون‌های تخصصی t-FORUM مورد بازبینی قرار می‌گیرد و مستندات و دستورالعمل‌ها به مدیران اجرایی t-FORUM ارائه می‌گردد.

مزایای حاصل از عضویت در t-FORUM شامل موارد مختلفی است از جمله این که :

  • کار گروه های محلی، اعضا پیشرو t-FORUM محسوب می‌شوند که در تولید، انتشار و کاربرد تجربیات و دانش گردشگری نقش کلیدی دارند. آنها از اعتبار t-FORUM  برخوردار خواهند بود و در موافقت‌نامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با موسسات جهانی و سازمان‌های بین‌المللی می‌توانند از این اعتبار بهره بگیرند.
  • انجمن‌های گردشگری محلی از اعتبار t-FORUM  استفاده خواهند کرد تا در عرصه مناقصات و پروژه‌های بین‌المللی و محلی به رقابت بپردازند . این انجمن‌ها از مجموعه اطلاعات و تجربیاتی  که در t-FORUM   به اشتراک گذاشته شده بهره مند می‌شوند  تا ظرفیت یا قابلیت‌های خود را ارتقا دهند. آنها به این طریق می‌توانند به بانک اطلاعاتی که مجموعه‌ای از روش‌ها، شاخص‌ها، اطلاعات و استانداردها در بر می گیرد دسترسی داشته باشند.
  • اعضا انجمن‌های گردشگری محلی در تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های کاری t-FORUM  شرکت می‌کنند که شامل انکنفرانس دو سالانه ، کنفرانس‌های گردشگری در سطح محلی و منطقه‌ای، بستر اینترنتی t-FORUM  ، کلاس‌های گردشگری، مجلات گردشگری و غیره است.

انجمن‌های محلی گردشگری به عنوان اعضا t-FORUM  یک نماینده به کنفرانس دو سالانه جهانی می‌فرستند و دانش و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. این انجمن‌ها براساس قوانین و دستورالعمل‌هایی که در آیین‌نامه t-FORUM  آمده‌است عمل می‌کنند و t-FORUM  را در جریان پیشرفت‌های محلی خود قرار می‌دهند.

 

عضویت در t-FORUM:

عضویت در فروم گردشگری شامل تشکیل کارگروه محلی (t-LAGs ) است که در برگیرنده کسب و کارها و نهادهای آموزشی –پژوهشی مرتبط با صنعت گردشگری در هر مقصد می­باشد که با شناسایی ذی نفعان گردشگری با مشورت با فروم جهانی گردشگری آغاز و در نهایت با تشکیل کارگروههای محلی منجر به امضای تفاهم نامه همکاری جهت تقویت و توسعه گردشگری پایدار بین اعضا منبطق با آیین نامه فروم جهانی گردشگری می گردد .

اخبار