سه شنبه# #،# #13# #تیر# #1396
آينده توسعه اقامت گاههای ارزان قيمت در مشهد
یادداشت آرش قهرمان، عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری درباره آينده توسعه اقامت گاههای ارزان قيمت در مشهد در ادامه بخوانید:
توسعه اقامت گاههای ارزان قيمت که به گفتمان غالب در مديريت شهری مشهد تبديل گشته است. اگر فاقد مطالعات و ملاحظات کارشناسی مکفی باشد؛ چه بسا تجربه ملی مسکن مهر را در سطح محلی ِیعنی شهر مشهد تکرار نمايد .
به عنوان مثال نرخ اشغال اتاق در مهمانپذير ها در 6 ماهه اول سال در سطح استان خراسان رضوی 94 به میزان 60 درصد بوده است که نسبت به 6 ماهه اول سال 95 کاهش و به 55.49 رسيده است به طوری که تعداد مهمانپذيرها هم در سطح ملی و هم در سطح استانی کاهش محسوسی داشته است . به طوريکه تعدادمهمانپذيرها در سال 1383 در سطح کشور از 1493 با رشد منفی يک درصد به 1334 و در سطح استان از 480 با رشد منفی دو درصد به 377 رسيده است . که بيانگر آن است که ذائقه زائران حتی در دهک های پايين اقتصادی ، در حوزه اقامت گزينش الزاما انتخاب الگوهای اقامتی کم هزينه نيست . بنابراين توسعه الگوی اقامتگاههای ارزان قيمت لازم است با احتياط بيشتری دنبال شود
مفهموم اقامت تنها بعد اقتصادی ندارد بلکه متضمن معنايي اجتماعی نيز است. به اين معنا که اقامت افزون بر انکه تابع درآمد است؛ تابع پايگاه اجتماعی و سبک زندگی زائر است . به علاوه نزديکی به حرم و منظرفضايي ناظر به حرم يک ارزش زيارتی است .و اقامتگاههای خارج از منظر فضايي حرم فاقد جاذبه کافی برای زائران است. به رغم رکود اقتصادی و تورم سالهای اخير که قاعدتا قدرت خريد را از سبد زيارت زائران می کاهد ، ميزان اقامت در خانه های زائر پذير از 26 درصد در سال 91 به 5 درصد در سال 94 تقليل يافته است . بنابراين صرف ارزان بودن اقامتگاه به معنا پرجاذبه بودن آن نيست . روندهای توسعه زيارت و گردشگری بيانگر آن است که زائران در انتخاب نوع اقامت گاه تنها با معيار قيمت ، به انتخاب و گزينش دست نمی زنند . بنابراين همانطور که به رغم ارزان بودن واحدهای سکونتی ،در شهری مانند گلبهار استقبال از آنها با رکود همراه شده است و ما شاهد مهاجرت معکوس از گلبهار به مشهد هستيم ؛ همين تجربه ممکن است درباره گونه های ارزان قيمت اقامت رخ دهد.
در مراحل انبوه سازی زائر سراها بايد به ابعاد پيامدی آن در حوزه شهری نيز توجه داشت . از آن جمله می توان به کاهش ارزش سکونتگاهی و افزايش ارزش مبادله ای زمين، تبديل مکان به محل تمرکز گروههای ذينفع شهری ، کاهش هويت محله ای به علت تغييرات کاربری زمين ،کاهش امنيت اجتماعی به علت کاهش هويت محله ای، افزايش فضای گمنامی به علت ورود افراد و مشاغل جديد ،تراکم در بخش های درمانی در سطح محلی،کاهش سطح نظافت در سطح محلی،کاهش فشار آب در سطح محلی، کاهش رضايت شهروندان محلی غير ذينفع به علت افزايش تراکم و از همه مهمتر اختلال در اقتصاد بازارمحلی حوزه اقامت اشاره نمود
اخبار
- دکتر رفیعی از شکوفایی تا افول برند در مقاصد گردشگری گفت
- عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد:
- مشاور عالی وزیر:
- عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی و گردشگری:
- عضو پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی پاسخ داد چگونه گردشگری میتواند در محیطی ناپایدار به تحول پایدار دست یابد؟
- دبیر هفتمین سمینار گردشگری نوروزی پژوهشکده گردشگری بر ضرورت شفافیت روششناسی در تولید دادههای آماری گردشگری تاکید کرد
- برگزاری سمینار خراسان تمدنی، مقاصد گردشگری و تحول پایدار
- توسعه تعاملات گردشگری جهاددانشگاهی واحد هرمزگان و پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر براتی: مبنای پیشبینیها در صنعت گردشگری مدل سازی رفتار گردشگر است
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری در مشهد از به بیش از 5 روز در ۱۴۰۴ افزایش داشته است
- معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل جادهای: سالانه ۲۰ هزار کشته در تصادفات داریم
- رئیس گروه آمارهای اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار ایران: تولید و انتشار آمار گردشگری از نیازهای مهم بخش فرهنگی کشور است
