سه شنبه# #،# #13# #تیر# #1396
آينده توسعه اقامت گاههای ارزان قيمت در مشهد
یادداشت آرش قهرمان، عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری درباره آينده توسعه اقامت گاههای ارزان قيمت در مشهد در ادامه بخوانید:
توسعه اقامت گاههای ارزان قيمت که به گفتمان غالب در مديريت شهری مشهد تبديل گشته است. اگر فاقد مطالعات و ملاحظات کارشناسی مکفی باشد؛ چه بسا تجربه ملی مسکن مهر را در سطح محلی ِیعنی شهر مشهد تکرار نمايد .
به عنوان مثال نرخ اشغال اتاق در مهمانپذير ها در 6 ماهه اول سال در سطح استان خراسان رضوی 94 به میزان 60 درصد بوده است که نسبت به 6 ماهه اول سال 95 کاهش و به 55.49 رسيده است به طوری که تعداد مهمانپذيرها هم در سطح ملی و هم در سطح استانی کاهش محسوسی داشته است . به طوريکه تعدادمهمانپذيرها در سال 1383 در سطح کشور از 1493 با رشد منفی يک درصد به 1334 و در سطح استان از 480 با رشد منفی دو درصد به 377 رسيده است . که بيانگر آن است که ذائقه زائران حتی در دهک های پايين اقتصادی ، در حوزه اقامت گزينش الزاما انتخاب الگوهای اقامتی کم هزينه نيست . بنابراين توسعه الگوی اقامتگاههای ارزان قيمت لازم است با احتياط بيشتری دنبال شود
مفهموم اقامت تنها بعد اقتصادی ندارد بلکه متضمن معنايي اجتماعی نيز است. به اين معنا که اقامت افزون بر انکه تابع درآمد است؛ تابع پايگاه اجتماعی و سبک زندگی زائر است . به علاوه نزديکی به حرم و منظرفضايي ناظر به حرم يک ارزش زيارتی است .و اقامتگاههای خارج از منظر فضايي حرم فاقد جاذبه کافی برای زائران است. به رغم رکود اقتصادی و تورم سالهای اخير که قاعدتا قدرت خريد را از سبد زيارت زائران می کاهد ، ميزان اقامت در خانه های زائر پذير از 26 درصد در سال 91 به 5 درصد در سال 94 تقليل يافته است . بنابراين صرف ارزان بودن اقامتگاه به معنا پرجاذبه بودن آن نيست . روندهای توسعه زيارت و گردشگری بيانگر آن است که زائران در انتخاب نوع اقامت گاه تنها با معيار قيمت ، به انتخاب و گزينش دست نمی زنند . بنابراين همانطور که به رغم ارزان بودن واحدهای سکونتی ،در شهری مانند گلبهار استقبال از آنها با رکود همراه شده است و ما شاهد مهاجرت معکوس از گلبهار به مشهد هستيم ؛ همين تجربه ممکن است درباره گونه های ارزان قيمت اقامت رخ دهد.
در مراحل انبوه سازی زائر سراها بايد به ابعاد پيامدی آن در حوزه شهری نيز توجه داشت . از آن جمله می توان به کاهش ارزش سکونتگاهی و افزايش ارزش مبادله ای زمين، تبديل مکان به محل تمرکز گروههای ذينفع شهری ، کاهش هويت محله ای به علت تغييرات کاربری زمين ،کاهش امنيت اجتماعی به علت کاهش هويت محله ای، افزايش فضای گمنامی به علت ورود افراد و مشاغل جديد ،تراکم در بخش های درمانی در سطح محلی،کاهش سطح نظافت در سطح محلی،کاهش فشار آب در سطح محلی، کاهش رضايت شهروندان محلی غير ذينفع به علت افزايش تراکم و از همه مهمتر اختلال در اقتصاد بازارمحلی حوزه اقامت اشاره نمود
اخبار
- دکتر رضوی زاده: مقاصد سنتی برای آکه بتوانند درعرصه رقابت باقی بمانند باید خیلی نوگراتر باشند
- رضا رضوانی: مقاصد گردشگری چرخه عمر دارند، در صورت نداشتن تمهیدات مناسب دچار افول خواهند شد
- دکتر علی رهنما: میزان ماندگاری زائران در مشهد 5 شب بوده است
- رئیس پژوهشکده گردشگری پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور: نباید به مسائل آموزشی و پژوهشی گردشگری به عنوان هزینه بنگریم
- بیست و پنجمین شماره فصلنامه علمی "مطالعات اجتماعی گردشگری" منتشر شد
- قهرمان عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب مطرح کرد اهمیت واژه مهماننوازی در امر زیارت
- درخشش عضو هیات علمی جهاددانشگاهی خراسان رضوی در مسابقه دیتاژورنالیسم دقیقه ۱۴۰۲
- بازدید عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از فعالیت های جهاددانشگاهی خراسان رضوی
- دکتر بخشی در نشست «توصیف تحلیلی گردشگری پزشکی در گردشگران داخلی و خارجی کشور»: مشهد در صدر شهرهای مورد مراجعه زائران خارجی و گردشگران داخلی برای درمان است
- بازدید رایزن اقتصادی ایران در هرات افغانستان از پژوهشکده گردشگری
- دکتر حامد بخشی در نشست«بررسی رفتار زائران و گردشگران شهر مشهد در حوزه اقامتگاه»: میانگین گردشگران و زائران مشهد استطاعت بالاتری نسبت به میانگین کشوری دارند
- کارگاه تدوین بسته سفر گردشگری سلامت