چهارشنبه# #،# #11# #مرداد# #1396

تحلیلی دلایل قتل ستایش در میزگرد پژوهشگران اجتماعی جهاددانشگاهی خراسان رضوی

اشتراک گذاری

در نشست آسیب شناسی تربیت جنسی کودکان و تاثیر آن بر خشونت جنسی تبیین شد: گر هرزه نگاری ها را مدیریت نکنیم « ستایش » ها در خطر هستند.

یک روان شناس و متخصص تربیت جنسی کودکان با اشاره به ماجرای قتل «ستایش»، دلیل اصلی این موضوع را «هرزه‌نگاری‌ها» بیان کرد و گفت: قاتل اصلی «ستایش» همچنان آزاد است.

به گزارش ایسنا، محسن اصغری‌نکاح، در بیست ‌و سومین میزگرد پژوهشگران جهاددانشگاهی خراسان رضوی که با موضوع «آسیب‌شناسی تربیت جنسی کودکان و تاثیر آن بر خشونت جنسی» در پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه در تحلیل مسائل، اظهار کرد: اگر تحلیل ما زاویه داشته باشد، خود به خود این زاویه در برنامه‌ریزی، توانمندسازی و درمان، تصاعد نسبی بیشتری خواهد داشت.

وی با بیان این که تاکنون تحلیل‌های درستی نداشته‌ایم، ادامه داد: بر همین اساس برای تحلیل‌های مناسب، باید عواملی را در نظر بگیریم. اصغری‌نکاح افزود: ابتدا باید درباره خود عامل، قاتل یا سوء‌استفاده‌گر یا آزارگر تحلیل جامعی انجام شود که تاکنون انجام نشده است، پس از آن باید درباره فرد و خانواده آسیب‌دیده و سپس درباره بافت و فضایی که این اتفاق در آن جا افتاده، هم از لحاظ ساختاری و هم از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و آموزشی تحلیل عمیق انجام و از میان این‌ها راهکار استخراج شود. وی با اشاره به ماجرای قتل «ستایش» با بیان این که هم اکنون قاتل ستایش آزاد است، تصریح کرد: با توجه به موارد مطرح شده به این نتیجه می‌رسیم که قاتل ستایش «هرزه‌نگاری» است.

این روان شناس و متخصص تربیت جنسی کودکان با تاکید بر این که تا هنگامی که هرزه‌نگاری‌ها را مدیریت نکنیم، ستایش‌ها در خطر هستند،‌ خاطرنشان کرد: دلیل این حرف این است که آن زمانی که تلگرام قاتل را تحلیل می کردند، متوجه شدند در روزی که قتل صورت گرفته قاتل در مدرسه کانال‌های هرزه‌نگاری را مشاهده می‌کرده است، همچنین این فرد در دقایقی قبل از خروج از منزل و قتل «ستایش» کانال‌های هرزه‌نگاری را می دیده است. وی ادامه داد: با توجه به این موضوع، ما باید شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را بیشتر مدیریت کنیم، در غیر این صورت باز هم ستایش‌های بعدی قربانی خواهند شد.

اصغری‌نکاح با بیان این که عامل اصلی در تعرض را «آزارگر» می‌دانیم، افزود: بر این اساس باید این افراد توسط سازمان‌ها و نهادهای متولی مورد شناسایی، نظارت و درمان قرار گیرند. وی گفت: متاسفانه در بیشتر راهبردهای پیشگیرانه هنگامی که سوء‌استفاده و تعرض در جامعه‌ای رخ می‌دهد، همه به دنبال این هستند که مشکل آن کسی را که به او تعرض شده است پیدا کنند، اما راهبرد اصلی این است که درباره آزارگران تحلیل انجام شود و اگر آزارگران را مدیریت کنیم، از آسیب‌های مشابه پیشگیری کرده‌ایم. این روان شناس و متخصص تربیت جنسی کودکان با اشاره به این که آزارگری جنسی یک مسئله جهان شمول است و در فرهنگ‌های مختلف وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه در کشور آمار دقیقی در این باره وجود ندارد، اما می‌دانیم در همه فرهنگ‌ها، آشنایان نزدیک بیشترین تعارضات را می‌کنند شاید به دلیل این که دسترسی بیشتری دارند و مورد اطمینان آسیب‌دیده هستند.

وی با بیان این که آموزش جنسی و افزایش اطلاعات جنسی الزاما موجب پیشگیری نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این سوء برداشت در جامعه ما وجود دارد که تصور می‌کنیم اگر به کودکان آموزش جنسی بدهیم و اطلاعات جنسی آنان را زیاد کنیم، موجب پیشگیری از وقوع تجاوز و تعارض می‌شود، اما این گونه نیست و آموزش جنسی صرفا موجب پیشگیری نمی شود.

اصغری‌نکاح با تاکید بر این که خود کودک در تعرض های جنسی آخرین عامل است، بیان کرد: هنگامی که با کودک سر و کار داریم، باید خود کودک را آخرین عامل بدانیم، چه در توانمندسازی و چه این که ما نمی‌توانیم هیچ گونه مسئولیتی به دوش کودک بیندازیم. وی افزود: کودک مسئول خودش نیست بلکه خانواده مسئول اصلی مراقبت از کودک است و باید تدبیری برای پیشگیری از تعرض به کودک انجام شود. باید خانواده را کانون قرار دهیم، باید سبک‌های فرزندپروری، دانش و مهارت خانواده زیاد شود. توانمندی یا مظلومیت کودک درون خانواده شکل می‌گیرد.

این روان شناس و متخصص تربیت جنسی کودکان با بیان این که تمام سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌ها باید در خدمت خانواده باشند، گفت: اگر می‌خواهیم مصون‌سازی انجام دهیم باید مبتنی بر خانواده و با شرایط رشد کودک باشد. وی با اشاره به این که بعد از خانواده جامعه مسئول است، بیان کرد: بعد از خانواده جامعه مسئول حفاظت از کودکان است، یعنی جامعه و فضاهای اجتماعی باید آماده باشند و از کودکان مراقبت کنند و برای نمونه اگر ما می‌خواهیم در مدرسه کاری انجام دهیم باید مدیر مدرسه و معلمان، آگاه و توانمند شوند.

وی همچنین آشنایی کودک با حریم خصوصی خود در خانواده، آشنایی کودک با اندام‌های جنسی در بستر خانواده، نحوه مواجهه خانواده با کنجکاوی‌های جنسی و بازی‌های شبه جنسی کودکان، آموزش مهارت‌های «نه» گفتن و اعتراض کردن، جرئت‌مندی، فریب نخوردن، زیرکی و کمک‌ گرفتن را از جمله مواردی دانست که برای پیشگیری از تعرض به کودکان باید مورد توجه خانواده و جامعه قرار گیرد.

ساختارهای محیطی


در بخش دیگری از این نشست نیز رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی، به بیان دیدگاه هایش پرداخت و گفت: بسیاری از موارد تجاوز و تعرض در جامعه ما به ساختارهای محیطی بستگی دارد.


محمد ایرجی‌پور، با اشاره به این که جرایم جنسی محدود به تجاوز نمی‌شود، اظهار کرد: از نظر پلیس انتشار عکس‌های خصوصی یک فرد در فضای مجازی هم جرم جنسی محسوب می‌شود زیرا به حریم خصوصی فرد تجاوز شده است.


وی ادامه داد: امروز بسیاری از موارد تعرض و تجاوز در جامعه ما به ساختارهای محیطی بستگی دارد.


ایرجی‌پور تصریح کرد: ما امروز بحث آموزش‌های همگانی را داریم، اما هنگامی که نیروی انتظامی آموزش را اعمال می‌کند به دلیل این که شرایط فرهنگی ما هنوز مهیا نشده است نمی‌تواند بسیاری از مسائل را مطرح کند و آموزش‌های آنان محدود به مسائل روزمره می‌شود.


وی با اشاره به انجام تجاوز‌های متعدد و اعلام نکردن موضوع به مراجع قضایی، خاطرنشان کرد: برای نمونه در ماجرای معروف به «کفتار پیر» یک مرد 60 ساله به 52 نفر تجاوز می‌کند و پس از آن شناسایی و دستگیر می‌شود، آیا این نشان از ناآگاهی نیست؟ همچنین نکته دیگر این است که بسیاری از خانواده‌ها به دلیل ترس از آبرو، تمایلی ندارند با مراجع قانونی درباره این اتفاقات صحبت کنند.

رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی افزود: در بسیاری از موارد دانشجویان و افراد بزرگ سالی به ما مراجعه می‌کنند که در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و حال می‌گویند باید چه کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین تجاوز تنها به جنس مخالف محدود نمی‌شود بلکه در موارد متعددی تجاوز به همجنس هم وجود دارد که باید به آن بیشتر توجه شود. ایرجی‌پور با اشاره به دلایل انجام تعرض و تجاوز توسط آزارگران، بیان کرد: در بعضی از موارد این افراد بارها و بارها شاهد روابط جنسی پدر و مادر خود بوده‌اند. همچنین در موارد دیگری تجاوز تحت تاثیر دوستان بوده است و در مصاحبه‌هایی که با برخی افراد متجاوز انجام گرفته، مشخص شده است که اتفاقات دوران کودکی فرد یکی از دلایل اصلی این امر بوده است.

وی ادامه داد: مباحث فرهنگی و سرمایه‌ای اجتماعی، طرد اجتماعی و فشارهای ساختاری نیز به عنوان دیگر دلایل این موضوع مطرح می‌شود. رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی همچنین با اشاره به این که به دلایل مختلف نمی‌توانیم آمار دقیقی از این مسائل داشته باشیم، یادآور شد: طبق آخرین آمار بهزیستی حدود 27 درصد از افرادی که با 123 تماس داشته اند، به نحوی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.


در این نشست همچنین دکتر مجید دانایی کارشناس آسیب های اجتماعی نیز در آسیب شناسی رویدادهای اخیر در تعرض به کودکان به بیان دیدگاه هایش پرداخت و گفت: ما از یک سو باید کودکان و خانواده ها را با آموزش ها آگاه کنیم و از سوی دیگر باید افرادی را که دست به این خشونت ها می زنند تحلیل شخصیتی و روان شناسی کنیم.

اخبار